English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

احتمال ثبت بالاترین تورم در سال ۱۴۰۲ / انباشت کسری بودجه کشور از سال ۹۵

به گفته کارشناسان اقتصادی کسری بودجه کشور که پیش بینی شده حدود 500 هزار میلیارد تومان باشد از سال 95 تاکنون انباشت شده و با توجه به رشد قیمت دلار، احتمالا منجر به جهش تورم در سال 1402 می‌شود.

احتمال ثبت بالاترین تورم در سال 1402 / انباشت کسری بودجه کشور از سال 95

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بودجه سال آینده حداقل 500 هزار میلیارد تومان کسری دارد اظهار کرد: به طور قطع ناترازی در اقتصاد کشور از سال 95 وجود داشته و تجمیع این کسری بودجه باعث شده به صورت تورم در سال آینده نمایان شود.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه درآمد عملیاتی کشور در شرایط کنونی نمی تواند هزینه های عمومی سال آینده را تامین کند به همین دلیل دولت از روش های تورم زا برای جبران آن استفاده می کند، افزود: از طرف دیگر سیاست در حوزه مدیریت بازار ارز به گونه ای انجام می‌شود که سرمایه به خروج از کشور ترغیب می شود.

او با تاکید بر اینکه در میادین نفتی و گازی کشور به گفته وزیر سابق نفت باید 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کردیم، تصریح کرد: در شرایط کنونی از میادین مشترک نمی توانیم استفاده کنیم و قطر با حفر چاه های افقی توانسته سهم برداشته خود را افزایش دهد، زیرا قطر 220 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای حفر چاه های افقی کرده است و از آنجایی که شیب چاه ها از ایران به سمت قطر است به همین دلیل تاخیر در سرمایه گذاری ایران باعث افزایش برداشت قطر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر چین نفت روسیه را 60 دلار می خرد و با توجه به اینکه چین می خواهد نفت ایران را 25 ساله به صورت بلندمدت خریداری کند خرید نفت از ایران را با قیمت 48 دلار پیشنهاد داده است، تصریح کرد: به همین دلیل درآمدهای نفتی کشور سال آینده خیلی بالا نخواهد بود و منافع آن بیشتر برای چین است.

او با انتقاد از وضعیت سرمایه گذاری ها در کشور تصریح کرد: فضای کسب و کار بسیار بد است به همین دلیل 130 میلیارد دلار در ده سال گذشته از کشور خارج شده که 30 میلیارد دلار آن در سال 96 با نرخ 3200 تومان بوده و این مساله نشان می دهد که  اقتصاد کشور در آینده با چالش فرسودگی مواجه می‌شود.

 

افزایش حقوق و دستمزدها به تناسب تورم در کشور ضروری است

 

در هفته های اخیر دولت با افزایش تزریق ارز به مرکز مبادلات ارز و طلا توانسته تا حدودی جلوی رشد قیمت ارز در کشور را بگیرد اما هنوز بالای 53 هزار تومان در نوسان است و برخی معتقدند که این نوسان موقتی بوده و دوباره به سمت بالا حرکت می کند، هرچند وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی این موضوع را رد کرده اند.

همچنین یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه نوسانات رو به پایین قیمت ارز به صورت موقتی خواهد بود، گفت: در شرایط کنونی درآمدهای ارزی دولت رشدی نداشته مگر اینکه برجام به امضا برسد و میزان صادرات بهبود پیدا کند در غیر این صورت نرخ ارز همچنان بالا می رود و تورم هم تشدید می‌شود.

کامران ندری با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تورم در سال 1402 بیشتر از سال جاری باشد، تصریح کرد: در مقطع کنونی برخی مسئولان کشور اعتقادی به افزایش حقوق کارمندان و کارگران ندارند در حالی که فقر نسبی در کشور در نتیجه تدوام تورم افزایش داشته است.

او با تاکید بر اینکه دولت باید متناسب با تورم حقوق و دستمزدها را افزایش دهد، گفت: در شرایط کنونی تورم خیلی بیشتر از حقوق ها بالا رفته و این مسئله مشکلاتی را برای معیشت جامعه به وجود می آورد از همین رو دولت باید سیاست های حمایتی هم برای دهک های پایین جامعه در نظر بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه