English

پتانسیل خودکفایی برنج با مدیریت و زیرساخت آب امکان پذیر است

وزارت جهاد کشاورزی بر خودکفایی 100 درصدی تولید برنج در سه سال آینده با اجرای زهکشی، لایروبی قنوات و سایر پروژه های زیربنایی در استان های شمالی تاکید دارد.

پتانسیل خودکفایی برنج با مدیریت و زیرساخت آب امکان پذیر است

به گزارش خبرگزاری موج،  برنج یک محصول ضروری کشاورزی در ایران است و پس از گندم، خودکفایی در تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در برنامه هفتم بر دستیابی به خودکفایی 100 درصدی برنج تاکید ویژه ای شده است. طبق آمار سالانه 3 میلیون تن برنج در ایران مصرف می شود که هر نفر 34 تا 35 کیلو برنج مصرف می کند. از این میزان 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تن از منابع داخلی تامین و مابقی وارداتی است.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس سند امنیت غذایی دانش بنیان و دستور رئیس جمهور باید در 14 محصول اساسی کشور به 90 درصد و در 5 محصول به 100 درصد خودکفایی برسیم. . وزارت جهاد کشاورزی متولی امنیت غذایی کشور و تامین غذای سالم، در دسترس و با کیفیت برای 85 میلیون جمعیت ایران است.

مسئولان اداره آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرده اند با زهکشی مناسب می توان تولید داخلی برنج را تا یک میلیون تن در استان های شمالی افزایش داد. زیرا زهکشی امکان ذخیره آب زمستانی و ذخیره آب در سدهای کوچک و بزرگ را فراهم می کند.

قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های زیادی برای خودکفایی برنج در استان‌های شمالی وجود دارد، گفت: وی گفت: برای تحقق این امر باید الزاماتی از جمله اجرای طرح جامع آب، احداث سد و لایروبی قنوات فراهم شود تا بتوانیم آب موجود را مدیریت کنیم. با توجه به میزان تولید برنج داخلی، حداکثر نیاز واردات 700 تا 800 هزار تن است که با تامین و واردات ماشین آلات کاشت، کمباین مخصوص برنج، تامین نهاده های اصلاح شده و سرمایه در گردش 4 درصد می توان به این میزان نیاز داشت.

پیشه‌ور تصریح کرد: اگر کشاورزان سود متعارف 10 درصدی از فعالیت‌های کشاورزی دریافت نکنند، به سمت کاربری‌های دیگر مانند ویلاسازی و ساخت و ساز سوق پیدا می‌کنند. وی برای جلوگیری از این امر پیشنهاد کرد که دولت باید از کشاورزان حمایت ویژه کند. وی با بیان اینکه در برنامه هفتم بر خودکفایی برنج تاکید شده است، افزود: در برنامه هفتم باید در 5 کالای اساسی به خودکفایی 100 درصدی برسیم که برنج یکی از آنهاست که باید در آن به خودکفایی برسیم. سه سال آینده با تامین زیرساخت ها.

پیشه ور سرانه مصرف برنج برای هر نفر را 34 تا 35 کیلو اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار سالانه 2 میلیون تا 3 میلیون تن برنج در کشور مورد نیاز است که 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تن آن در داخل کشور است. تامین می شود و با اصلاح اعداد و ارقام به راحتی می توان به بقیه نیازهای کشور دست یافت. وی در ادامه افزود: با تامین نهاده های کشاورزی مانند ریزمغذی ها و کود می توان به خودکفایی رسید. وی گفت: در صورت عدم استفاده از کود و ریزمغذی ها در کشت اراضی، تولید 30 درصد کاهش می یابد و در نتیجه در تامین نیاز کشور دچار کسری می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه