English

وزیر اقتصاد در ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عراق:

افزایش حجم مبادلات بازرگانی ایران و عراق تا ۲۰ میلیارد دلار در کوتاه مدت

وزیر اقتصاد کشورمان طی سخنانی در ششمین کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و عراق خبر داد: دو کشور در دومین کمیته تجاری دو جانبه بر افزایش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور تا ۲۰ میلیارد دلار در کوتاه مدت و 40 میلیارد دلار در دراز مدت و همچنین توازن در تجارت بین دو کشور توافق کردند.

افزایش حجم مبادلات بازرگانی ایران و عراق تا ۲۰ میلیارد دلار در کوتاه مدت
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اظهار کرد: روابط ایران و عراق در بستر تاریخی علیرغم برخی فراز و نشیب ها همواره صمیمانه و رو به گسترش بوده است. زمان شکل گیری اولین تمدنهای بشری در منطقه بین النهرین ایرانی ها و عراقی ها با یکدیگر تعامل مثبت و ارتباطات سیاسی فرهنگی و اقتصادی وسیعی داشته اند. در برخی از مقاطع تاریخی در دوران باستان دو کشور از تاریخ و منافع و مصالح مشترک برخوردار بوده اند. پس از اسلام نیز علاوه بر قرار گرفتن در حوزه تمدنی مشترک تعالیم اسلامی و علاقه به اهل بیت پیامبر (ص) بیش از پیش منجر به قرابت و نزدیکی دو ملت در حوزه های سیاسی فرهنگی شد.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشمندان فلاسفه فقها، مفسرین و محدثین امروز در میان هر دو ملت ایران و عراق شناخته شده و مورد احترام بوده و هر دو ملت دانشمندان مذکور را متعلق به حوزه تمدنی مشترک می‌دانند. در دوران معاصر نیز مرزهای طولانی گره خوردن امنیت در کشور به یکدیگر منافع مشترک اقتصادی، علائق فرهنگی و مذهبی مشترک عوامل مهمی جهت گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه هستند.

وزیر اقتصاد کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس همواره پشتیبان تمامی مردم عراق از طوایف و مذاهب مختلف بوده است. از زمان شکل گیری دولت جدید عراق نیز تمامی دولتها و مسئولین ایرانی بر استقلال سیادت وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق تاکید کرده‌اند.

خاندوزی تصریح کرد: ما خواهان عراقی یکپارچه، مستقل، پیشرفته و توسعه یافته بوده و معتقدیم با وجود چنین عراقی، امنیت جمهوری اسلامی ایران نیز تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: عراقی امن و مستقل برای جمهوری اسلامی ایران از آنچنان اهمیتی برخوردار است که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جان خود را در کنار شهید ابومهدی المهندس در راه مبارزه با تروریسم و حفظ استقلال و سیادت عراق فدا کرد.

وزیر اقتصاد گفت: ریخته شدن خون ایرانیها و عراقی ها در کنار یکدیگر جهت حفاظت از حلیت منطقه بیانگر اوج همبستگی و روابط عمیق دو جانبه است. با این وجود برخی کشورهای ثالث جهت اخلال در این روابط تلاش می‌کنند که به دلیل هوشمندی مقامات دو کشور روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی رو به توسعه و پیشرفت است و ادامه این مسیر نیز هوشیاری مسئولین و مقامات دو کشور جهت خنثی کردن توطئه های طرف‌های اخلالگر را می‌طلبد.

خاندوزی با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی با عراق برای جمهوری اسلامی ایران از اولویت برخوردار است، ادامه داد: خوشبختانه روند همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور رو به رشد بوده لیکن با حل و فصل برخی موانع و مشکلات، این روابط به ویژه در حوزه اقتصادی از قابلیت گسترش بیش از پیش نیز برخوردار است.

وی تاکید کرد: برگزاری مرتب اجلاس های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور می‌تواند بستر مناسبی را برای شتاب بخشیدن به روابط دو جانبه به ویژه در حوزه های اقتصادی تجاری و صنعتی فراهم سازد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه ظرفیت های فراوانی برای همکاری بیشتر در زمینه های مختلف اقتصادی بین دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی هدفمند و شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی، سطح زندگی و رفاه اقتصادی دو ملت را بیش از بالا برد. در این راستاد لازم است نهادهای اقتصادی دو کشور گامهای موثرتری برای تقویت همکاری های تجاری و صنعتی دو طرف در حوزه های مختلف خصوصی و دولتی بردارند و از ابزارهای مختلف هدف بهره مند شوند که برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک و تبادل هیات های بخش خصوصی، امری مهم برای توسعه روابط اقتصادی خواهد بود.

خاندوزی تاکید کرد: با توجه به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف علمی و فناوری از جمله در برق پزشکی کشاورزی و صنعت ظرفیتهای زیادی برای گسترش همکاری ها و تبادل تجربه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد که با تشویق و حمایت دولتهای دو کشور می توانیم شاهد توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور باشیم.

وی اضافه کرد: از جمله این زمینه‌ها صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه توسط شرکت های توانمند ایرانی در عراق در حوزه های ساخت سد، راه و راه آهن، نیروگاه پالایشگاه که خاله و مسکن و ساختمان در عراق است لیکن مشکلات موجود در این حوزه بایستی حل و فصل شوند.

خاندوزی اظهار کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به مطالبات شرکت‌های ایرانی از طرف‌های عراقی بابت اجرای پروژه‌های مختلف در که کشور اشاره کرد. لذا ضرورت همکاری دو طرف به منظور حل و فصل مشکلات پیمانکاران ایرانی در عراق کاملا احساس می‌شود.

به گفته وی تسویه مطالبات شرکت‌های ایرانی منجر به توانمندی بیشتر شرکت های مذکور و در نتیجه اجرای پروژه های بیشتر در عراق خواهد شد. مشکل دیگر در این حوزه صدور ضمانتنامه بانکی برای شرکت‌های ایرانی متقاضی اجرای پروژه در عراق است که در این خصوص با همفکری و همکاری یکدیگر این مشکل را نیز می توانیم حل و فصل کنیم.

وی افزود: در این ارتباط دولت جمهوری اسلامی ایران راهکار ارایه ضمانت نامه دولتی برای اجرای پروژه ها به کشورهای دوست را ارایه کرده است.

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه تجارت چند مشکل اساسی وجود دارد که حل و فصل آنها می تواند ما را در رسیدن به حجم تجارت ۲۰ میلیارد دلاری یاری رساند. از مهمترین مشکلات میتوان به حوزه های گمرک، استاندارد و نقل و انتقالات پولی و مالی اشاره نمود در حوزه گمرک هماهنگی بیشتر بین گمرکات دو کشور حل مشکل حمل یکسره کالا، اطلاع رسانی دقیق و به موقع در خصوص تغییر قوانین گمرکی و نرخ تعرفه ها و همچنین امضاء موافقتنامه همکاری های گمرکی بین دو کشور حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: در حوزه استاندارد، امضاء یادداشت تفاهم همکاری در حوزه های بازرسی صدور گواهی استاندارد سازی و ارزیابی انطباق بین سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفیت عراق برای توسعه روابط تجاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه