English

با حضور علیرضا زاکانی؛

آیین افتتاح و بهره برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد

آیین افتتاح و بهره برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با حضور شهردار و رییس شورای شهر تهران برگزار شد‌.

آیین افتتاح و بهره برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در پی فرارسیدن دوازدهمین شنبه های امید و افتخار، آیین افتتاح و بهره برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، پرویز سروری و علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

این دستاوردها به شرح زیر است:

۱- قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران

هدف کلی از ایجاد قرارگاه ایمنی کالبدی؛ ارتقای ایمنی کالبدی شهر تهران در حوزه های ابنیه، بافت فرسوده و شریانهای حیاتی از طریق شناسایی و پایش آسیب پذیریها، تدوین آئین نامه ها و دستورالعملهای مورد نیاز با تأکید بر تعیین مسئولیتها و میزان و نحوه پاسخگویی هر یک از دستگاههای متولی در حوزه ایمنی میباشد. در ساختار این قرارگاه ۹ کمیته تخصصی با حضور نهادهای زیر مجموعه شهرداری تهران و سایر نهادهای ذی ربط پیش بینی و دستور کار کمیته ها در ۱۵۸ اقدام در ۲۵ خط تلاش تدوین شده است.

۲- آغاز به کار تیم های ارزیابی مشترک ساختمانهای مهم و بلند مرتبه

در راستای اجرایی نمودن ردیف ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۹۸، دستورالعمل ابلاغی وزیر محترم کشور و نایب رئیس محترم شورای عالی مدیریت بحران کشور طی نامه شماره ۶۶۸۵۷ در خصوص تشکیل کارگروه استانی پایش ایمنی ساختمان های مهم و بلند مرتبه که ریاست این کار گروه در شهر تهران را بر عهده شهردار تهران قرار داده است و نیز مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ دادستانی کل کشور، به منظور هم راستا نمودن اقدامات نهادهای مربوطه در خصوص و ارزیابی ایمنی ساختمانهای شهر تهران، تفاهم نامه همکاری چند جانبه جهت هم راستا نمودن اقدامات نهادهای ذی مدخل در خصوص ارزیابی ایمنی ساختمانهای مهم و بلند مرتبه مابین ۹ دستگاه دولتی و شهرداری تهران در سومین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران به امضا رسیده است. در این تفاهم نامه تشکیل تیمهای مشترک ارزیابی در سطح مناطق ۲۲ گانه پیش بینی شده است.

۳- برنامه پاسخ اضطراری طوفان کلانشهر تهران

با توجه به افزایش تعداد رخداد تندباد در شهر تهران و بروز خسارات جانی و مالی به شهروندان، تدوین دستورالعمل مدیریت یکپارچه به منظور پیشگیری و مقابله با مخاطره طوفان در دستور کار این سازمان قرار گرفت. بر این اساس و با بهره گیری از استانداردهای داخلی و بین المللی و همچنین بومی سازی آن برای شهر تهران، برنامه اختصاصی مقابله با مخاطره طوفان تدوین و ضمن تشریح ماهیت، آستانه ها و محدوده خطر، نقش و مسئولیت و اقدامات مورد نیاز سازمانهای ذی ربط متناسب با مأموریتهای آنها تبیین شده است.

۴- نصب و راه اندازی لرزه نگاری درون گمانه ای

این سازمان با هدف تقویت شبکه لرزه نگاری شهر تهران نسبت به بکارگیری ۵ لرزه نگار درون گمانه ای به جهت کاهش آستانه بزرگی قابل ثبت زمین لرزه ها در داخل و نزدیک شهر تهران اقدام نموده است. در شبکه طراحی شده برای شهر تهران یک گمانه ۱۰۰ متری در محدوده مرکزی شهر و ۵ گمانه ۵۰ متری در اطراف شهر تهران در نظر گرفته شده، تا کنون عملیات اجرایی حفاری گمانه، نصب سنسور و ساخت ۵ ایستگاه واقع در مناطق ۱، ۴، ۲۲،۱۵ و ۱۸ به اتمام رسیده و در حال بهره برداری هستند. همچنین عملیات اجرایی ایستگاه بوستان نهج البلاغه منطقه ۲ نیز در حال انجام می باشد.

۵- پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران منطقه ۱۸ سلطانی(ناحیه ۳) و منطقه ۲۰ غنی آباد (ناحیه ۷)

با عنایت به لرزه خیزی بالای شهر تهران ایجاد پایگاه های پشتیبانی و مدیریت بحران با هدف افزایش ظرفیت آمادگی در سطح مناطق برای تحقق اقدامات پیشگیری، آمادگی و مقابله لازم می باشد. پایگاه های مذکور با سطح اشغال ۹۰۰ متر مربع و با زیربنایی حدود ۱۲۵۰ متر مربع فضای مسقف احداث شده است که شامل قسمت های اداری، سالن فرماندهی منطقه/ ناحیه، اتاق مدیریت ستاد و قسمت پشتیبانی شامل انبارهای تخصصی و انبار اصلی پایگاه جهت تجهیز با تجهیزات عملیات اضطراری و همچنین فضاهای پیرامونی شامل محوطه سازی، حصار کشی، نگهبانی، دیزل ژنراتور، مخزن دفنی سوخت (۱۵۰۰۰ لیتر)، مخزن آب (۱۷۰۰۰ لیتر) می باشد. در این راستا احداث پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران مذکور با همکاری سازمان عمرانی مناطق (معاونت فنی و عمرانی) و شهرداریهای مناطق ۱۸ و ۲۰ در ناحیه ۳ منطقه ۱۸ (محله یافت آباد شمالی) و ناحیه ۷ منطقه ۲۰ ( محله غنی آباد) اجرا گردیده است. لازم به ذکر است تا کنون۱۰۵ پایگاه در سطح شهر تهران احداث و به بهره برداری رسیده و ۶ پایگاه در دست احداث میباشد. همچنین ۸ زمین جهت احداث پایگاههای جدید از شهرداریهای مناطق مختلف تحویل گرفته شده است.

۶- طرح جامع پدافند غیر عامل شهر تهران

با توجه به حساسیت و موقعیت بالای شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی و لزوم اجرای طرح جامع پدافند غیر عامل شهر تهران و همچنین بر اساس برنامه پنج ساله شهر تهران، شهرداری تهران موظف شده است طرح پدافند غیر عامل شهر تهران را تدوین و تهیه نماید. در این راستا در بهمن ماه ۱۳۹۸ قرارداد طرح جامع پدافند غیر عامل شهر تهران فی ما بین شرکت مهندسین مشاور نقش غد پر معماری و شهرسازی و مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران منعقد گردید. در طرح مذکور کلیه اقداماتی که در زمینه مصون سازی، ایمن سازی، افزایش توانمندسازی شهر تهران در برابر مخاطرات غیر طبیعی (انسان ساخت) چون جنگ، اقدامات تروریستی و خرابکارانه و ... که براساس قوانین موجود، از طریق جمع آوری اطلاعات شهر، ارزیابی دارایی ها، شناسایی تهدیدات و آسیب پذیری های شهر، تهیه نقشه ریسک و ارائه طرح ها و راهبردها جهت کاهش خطر ریسک و تهدیدات و برنامه ریزی و توسعه بهتر و افزایش تاب آوری و پایداری می توان انجام رساند.

۷- دوام مسجدمحور

گروههای ۷ تا ۱۵ نفره از ساکنان فعال در مساجد محلات شهر تهران که علاقه مند هستند تا آموزش های لازم را دیده و در زمان وقوع بحران های طبیعی همچون سیل، زلزله، طوفان و... از طریق همکاری و هماهنگی با دستگاههای مسئول، اجرای برنامه ها و سیاست های مصوب شورای سیاست گذاری سازمانها و نهادهای مرتبط، شناسایی مخاطرات و اقدامات اصولی، اقدام و واکنش سریع در زمان وقوع بحران مطابق آموزش ها، مشارکت در امر بازیابی روحی و روانی افراد پس از وقوع حوادث و ، به باری همشهریان و هم محلی های خود بشتابند. افراد علاقه مند به عضویت در طرح دوام مسجد محور در بازه سنی ۱۶ الی ۵۰ سال می باشند.

۸- درس آموخته های سه دهه حوادث و بلایا در ایران (۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰)

با بررسی بلاپای گذشته به این نتیجه می رسیم که بسیاری از مشکلات و چالش های بعد از وقوع بلایا به تکرار مشاهده می شود. یکی از راهکارهای بسیار تاثیر گذار جهت مدیریت مناسب بلایا استفاده از تجارب گذشته یا به عبارتی درس گرفتن از آنهاست. مجموعه حاضر با هدف تجمع درس آموخته های حاصل از بلایای رخ داده در کشور ایران طی سی سال اخیر (۱۳۷۰ تا ۱۶۰۰) توسط جمعی از اساتید با استناد به منابع روز دنیا، مرور وسیع منابع موجود و نظر متخصصین تدوین و گرداوری شده است. امید است این مجموعه بتواند در راستای مدیریت بهینه سوادث و بلایا در کشور و کاهش درد و آلام مردم مؤثر واقع شود.

۹-بهداشت و ایمنی مواد غذایی در شرایط اضطراری

در طول یا پس از بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان، سیل و غیره، مواد غذایی در مناطق آسیب دیده ممکن است با عوامل میکروبیولوژیکی و شیمیایی خطرناک آلوده شوند و به تبع آن، جمعیت ساکن این مناطق در معرض خطر شیوع بیماریهای ناشی از غذا، از جمله هپاتیت A تب حصبه و بیماری های اسهالی مانند وبا و اسهال خونی قرار گیرند. به نظر می رسد این کتاب در دانش افزایی دانش آموختگان و کارشناسان بهداشت و ایمنی مواد غذایی و همچنین تدوین سیاست های پیشگیری و پاسخ مرتبط با غذا در مواقع بروز بلایا، در برنامه ریزی و واکنش به بلایای طبیعی توسط دولتها و ستادهای مدیریت بحران و تدوین راهنمایی ها و دستورالعمل های لازم برای دست اندرکاران مواد غذایی در عملیات میدانی به ویژه کسانی که در تهیه غذا به صورت گسترده» مشارکت دارند نقش موثری خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه