English

رئیس سازمان محیط زیست:

رایزنی‌های مناسبی بین ایران با کشورهای ترکیه، عراق و سوریه برای تامین حقآبه‌های پایین‌دست انجام شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز داشت: اخیرا رایزنی‌های مناسبی بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ترکیه، عراق و سوریه برای تامین حقآبه‌های پایین‌دست انجام شده است و امیدواریم با برگزاری نشست‌های دوجانبه بیشتر بتوانیم به همگرایی بهتری در زمینه تامین حقآبه‌ها برسیم.

رایزنی‌های مناسبی بین ایران با کشورهای ترکیه، عراق و سوریه برای تامین حقآبه‌های پایین‌دست انجام شده است

به گزارش خبرگزاری موج، علی سلاجقه در حاشیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در جمع خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه عراقی درباره عدم تامین کافی حق‌آبه ‌های ایران و عراق توسط دولت ترکیه از رودخانه‌های مرزی گفت: اولین حقآبه‌ای که باید تامین شود، حقآبه طبیعت است و معمولا در پروژه‌های عمرانی اولین حقآبه‌ای که سلب می‌شود، حقآبه طبیعت است. در حوضه‌های آبخیز دجله و فرات متاسفانه این اتفاق رخ داده و کشورهایی نظیر ایران، عراق و سوریه که در پایین‌دست قرار گرفته‌اند، با این مشکل مواجه شده‌اند.

وی افزود: اخیرا رایزنی‌های مناسبی بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ترکیه، عراق و سوریه برای تامین حقآبه‌های پایین‌دست انجام شده است و امیدواریم با برگزاری نشست‌های دوجانبه بیشتر  بتوانیم به همگرایی بهتری در زمینه تامین حقآبه‌ها برسیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بر اثر تغییر اقلیم، کانون‌های بیابان‌زایی و گرد و غبار در سطح جهان افزایش پیدا می‌کند و حتی مناطقی از دنیا که دارای جنگل‌های باکیفیت مناسب و شرایط اقلیمی و بارشی مطلوب بوده‌اند، تحت تأثیر چنین شرایطی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: وجود چنین شرایطی می‌طلبد که تمام دولت‌های جهان، نه فقط ۵۵ کشوری که در معرض تاثیر گرد و غبار هستند بلکه حتی کشورهای منطقه استوایی و کشورهایی که از نظر اقلیمی شرایط مناسبی دارند، حتما در این زمینه همکاری کنند چراکه تغییر اقلیم باعث خواهد شد که این کشورها نیز در سال‌های آینده در معرض گرد و غبار قرار بگیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: نشست امروز از طرف جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد برگزار شده است که بیش از ۵۰ کشور در آن حضور دارند و امیدواریم چنین نشست‌هایی باعث همگرایی بهتر بین دولت‌ها شود همچنین نهادهای بین‌المللی نظیر فائو، برنامه عمران ملل متحد و برنامه محیط زیست ملل متحد و ... بتوانند برای کاهش این معضل جهانی کمک‌های مالی و مدیریتی انجام دهند.

سلاجقه در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش محسوس تعداد روزهای دارای پدیده گرد و غبار در شهرهای مختلف ایران توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران از نظر موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی در معرض کانون‌های اصلی گرد و غبار سایر کشورها قرار گرفته است، به‌نحوی که ریزگردها از صحرای آفریقا تا کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب آسیا در نهایت وارد ایران می‌شوند و مناطق مختلف کشورمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه