English

معاون قوه قضائیه:

سیستم قضایی آمریکا و اروپا با نقض حقوق بشر مواجه است

معاون قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه سیستم قضایی آمریکا و اروپا با نقض حقوق بشر مواجه است، تصریح کرد که متاسفانه در قبال همه این جنایت‌ها، سازمان‌های حقوق بشری هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

سیستم قضایی آمریکا و اروپا با نقض حقوق بشر مواجه است
به گزارش خبرگزاری موج

، حجت الاسلام صادق رحیمی روز شنبه و همزمان با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و همچنین روز بسیج حقوقدانان، اظهار کرد: ۴۰۰ مرکز تحقیقات تولید ویروس در آمریکا فعال بوده که به دنبال آلوده کردن جامعه هستند، این مراکز بیماری سفلیس را برروی ۳۰۰ سیاهپوست آزمایش کردند و در نهایت نیز همه این افراد به قتل رسیدند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۹۴۰ میلادی حدود ۴۰۰ زندانی از زندانیان شیکاگو به صورت از قبل هماهنگ شده به ویروس مالاریا مبتلا شدند تا داروهای تازه ساخته شده را برروی این افراد آزمایش کنند، همچنین در سال ۱۹۴۲ میلادی تعداد زیادی سرباز آمریکایی بدون اطلاع قبلی تحت گاز خردل قرار گرفتند.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: در سال ۱۹۸۱ و در بیشتر کشورهای آفریقایی تعدادی بیش از چند صد هزار نفر در اثر حمله بیولوژیکی به تب دنگو مبتلا شدند، بعدها معلوم شد که آمریکا پشه های مبتلا به این بیماری را تولید و بین افراد پخش کرده است.

این مسوول ادامه داد: آمریکا همچنین در اقدامی دیگر، نامه های حاوی باکتری سیاه زخم را به افراد مختلف و از طریق پست ارسال کرد تا اثر ابتلای این بیماری برروی افراد را آزمایش کند، در سال ۲۰۰۲ ویروسی تولید کردند که از طریق نیش پشه، انسان را دچار بیماری مننژیت می کرد و شخص پس از مدت کوتاهی می مرد.

معاون قضاییی قوه قضائیه با بیان اینکه سیستم قضایی آمریکا و اروپا با نقض حقوق بشر مواجه است، ادامه داد: متاسفانه در قبال همه این جنایت‌ها، سازمان‌های حقوق بشری هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

حجت الاسلام صادقی بیان کرد: دنیایی که امروز ما را متهم به نقض حقوق بشر می کند و برخی نیز از داخل با آنها همصدا می شوند، خود رفتارهایی را انجام داده‌اند که نقض صریح و فاحش حقوق بشر است.

وی خاطرنشان کرد: مواردی داشتیم که شخصی ۴۰ سال در زندان‌های آمریکا بوده و پس از این دوران، سیستم قضایی آن کشور متوجه شده که این شخص مجرم نبوده و باید فرد دیگری دستگیر می‌شد، حتی در برخی کشورهای اروپایی شهروندان را به سه درجه تقسیم می‌کنند که به طور معمول درجات آخر حق شکایت و اعاده دادرسی ندارند.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه در زندان های ایران هیچگونه شکنجه ای وجود ندارد، اظهار کرد: در کشور سوئد یک زندانی به نام حمید نوری که کارمند معمولی قوه قضاییه بود، بیش از پنج سال او را نگهداری کردند و پس از مریضی چشم، شکستگی پا و ابتلا به کرونا بدون اطلاع دادن به خانواده، او را به حبس ابد محکوم کردند.

معاون قوه قضاییه اظهار کرد: این همه جرم و جنایت در گوشه و کنار آمریکا اتفاق افتاده اما هیچ محاکمه ای صورت نمی گیرد، ۴۰ هزار انسان بی گناه غزه و فلسطین توسط رژیم صهیونیستی قصابی شدند، اما هیچ حقوق بشری وجود نداشت در حالی که رهبران و مجاهدان اسلامی را تروریست خطاب می کنند.

این مسوول قضایی یادآور شد: بعد از ترور اسماعیل هنیه خیلی‌ها در داخل کشور به اختلاف و تهمت افکنی افتادند که این موضوع خواست دشمنان نظام و انقلاب بود که باید با هوشیاری از این فضا فاصله گرفت.

حجت الاسلام صادقی به مفاد قانونی کشورمان در حوزه رعایت حقوق بشر اشاره کرد و گفت: براساس ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی، زندنیانی که در زندان توبه کنند، نادم شوند و شاکی خصوصی نداشته باشند، زمینه آزادی آنها فراهم می‌شود، افراد زیادی داشتیم که پای چوبه دار رفتند اما به خاطر انس با قرآن کریم از تخفیف مجازات و عفو برخوردار شدند.

وی همچنین اظهار کرد: در قوانین داخلی ما در اصل ۲ بند ۶، اصول۳۲، ۳۳، ۳۷ و ۳۹ به موازین حقوق بشر اشاره شده که شامل منع دستگیری، شکنجه متهم، تفتیش عقاید، اصل برائت و برخورد صحیح با زندانیان است.

معاون قضایی قوه قضاییه در خصوص کرامت انسانی نیز تشریح کرد: کرامت در لغت به معنای ارزش، شرافت، پاکی است، کلمه کرامت انسانی در قرآن کریم، روایات، فلسفه و حقوق بارها آورده شده، امانوئل کانت کرامت انسانی را حیثیت و ارزش انسان‌ها به طور یکسان تعریف می کند، تعریفی که اگرچه از یک سو درست بوده، اما در مجموع ناقص است.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: علامه محمد تقی جعفری کرامت را بر ۲ قسم ذاتی و اکتسابی می داند که با تعاریف سایر آن در جهان تفاوت دارد؛ به عنوان مثال کرامت ذاتی نه وضع شدنی است و نه سلب شدنی، بنابراین انسان به عنوان اشراف مخلوقات همواره از کرامت ذاتی برخوردار است، در کرامت اکتسابی نیز امکان سلب وجود دارد و بین کرامت انسان‌های جنایتکار و مومن با یکدیگر تفاوت وجود دارد.

معاون قوه قضاییه اضافه کرد: حضرت علی (ع) انسان با کرامت را کسی می داند که از قابلیت اخلاق خوب، چشم پوشی از خطای دیگران و فرو خوردن خشم برخوردار باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه