English

معاون سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

مرحله پیشگام استعدادیابی جامعه تحت پوشش سازمان بهزیستی آغاز شد

معاون سازمان بهزیستی گفت: در راستای استعدادیابی برای نخستین‌بار در سازمان بهزیستی بسته برنامه استعدادیابی و توسعه مهارت‌ها تدوین شد.

 مرحله پیشگام استعدادیابی جامعه تحت پوشش سازمان بهزیستی آغاز شد

​آرزو ذکایی‌فر، معاون مرکز توانمندسازی مرکز کارآفرینی و توانمندسازی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، اظهار کرد: همان‌طور که مطلع هستید ساختار سازمان بهزیستی در راستای چابک‌سازی روزآمدی و سازمانی نسل نو بعد از 12 سال اقدام به تغییر ساختار سازمانی خود کرد. با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های سازمانی علاوه بر ابعاد حمایتی موضوع توانمندسازی جامعه هدف خود است، بر همین اساس در ساختار جدید معاونتی را با عنوان معاونت توانمندسازی پیش‌بینی، جانمایی و مصوب کرد. فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت در قالب اداره رفاه اجتماعی و اداره استعدادیابی و توسعه مهارت‌ها انجام می‌شود.

وی افزود:از آنجایی‌که موضوع توانمندسازی به معنای فرایندی پویا و منعطف در راستای قدرت بخشیدن و اقتدارافزایی به افـراد اسـت تـا حـس اعتمادبـه نفـس آن‌ها قوت یابد و احساس ارزشمند بودن، توانایی تصمیم‌گیری و اسـتفاده از فرصت‌ها و منابع و پاسخگویی مناسب با محیط برای آن‌ها فراهم شود و در نهایت به استقلال و پایداری برسند در غالب فعالیت‌ها و برنامه‌های جاری سازمان بهزیستی در سایر معاونت‌های تخصصی سازمان اعم از توانبخشی و اجتماعی مدنظر است، اما بروزرسانی و رصد مداوم شاخص‌ها و مولفه‌های توانمندسازی و داشتن سند سیاستی با هدف ترسیم چشم‌انداز، هدف‌گذاری، تعیین اولویت‌ها و تدوین برنامه‌های اقدام در معاونت توانمندسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  

ذکایی‌فرد خاطرنشان کرد: معاونت توانمند‌سازی براساس وظایف، اختیارات و ماموریت‌هایی که به وی محول شده در دو بخش فعالیت می‌کند که شامل اداره رفاه اجتماعی و دوم استعدادیابی و مهارت‌آموزی بوده که بخش دوم از موضوعات قابل اهمیت در فرایند توانمندسازی و جزء موضوعات بدیع سازمان است. 

معاون مرکز توانمندسازی سازمان بهزیستی با بیان اینکه در حوزه رفاه اجتماعی موضوعاتی مانند معیشت، تلاش در راستای ارتقاء شاخص‌های رفاه اجتماعی و حمایت از جامعه هدف انجام می‌شود، اشاره کرد که مهم‌ترین برنامه‌های این گروه پرداخت شهریه دانشجویان تحت پوشش سازمان به مثابه یکی از ابعاد توانمندسازی که آموزش است، بوده که شامل دانشجویان دارای معلولیت، خانواده نیازمند و بانوان سرپرست خانوار و اعضای ایشان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۸ هزار دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که شامل افراد دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید دهک‌های یک تا هفت در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکترا است که از مزایای دریافت ۱۰۰ درصد شهریه بهره‌مند هستند. این پرداخت‌ها برای دانشجویان دارای معلولیت خفیف ۵۰ درصد و نکته حائز اهمیت اینکه تا سال گذشته برای بانوان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها (فرزندانشان) که در دهک‌های 1 تا 4 درآمدی قرار دارند ۵۰ درصد شهریه پرداخت می‌شد، لیکن از سال‌جاری با تامین منابع اعتباری لازم و حمایت‌های ویژه ریاست سازمان این عزیزان نیز از  ۱۰۰ درصد شهریه بهره‌مند خواهند شد و برای نخستین‌بار خانواده‌های نیازمند و بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش در دهک‌های یک تا ۴ درآمدی ۱۰۰ درصد شهریه دانشجویی را دریافت خواهند کرد.

ذکایی‌فرد تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده ویژه دانش‌آموزان توسط این سازمان کمک هزینه تحصیلی بوده که در طول سال برای آنها واریز می‌شود، اگرچه میزان آن در مقایسه با هزینه‌های تحصیلی فاصله دارد، اما در تلاشیم این مبلغ را برای سال تحصیلی سال جاری افزایش دهیم.

معاون مرکز توانمندسازی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه موضوع دیگر که بسیار موردتوجه بوده و در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به کرات به آن اشاره شده و یکی از نظام‌های حمایتی در اغلب جوامع برای افراد نیازمند در شرایط ویژه اقتصادی و اجتماعی و نوعی تور ایمنی برای این افراد است؛ بنابراین یکی از برنامه‌های مهم سازمان بیمه اجتماعی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش در دو بخش شهری و روستایی و عشایر است، گفت: در حال حاضر حدود ۴۱ هزار بانوی سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی شهری و حدود ۵۱ هزار بانوی تحت پوشش بیمه روستایی و عشایر هستند که بخشی از سهم بیمه آنها را سازمان بهزیستی تا پایان سن بازنشستگی ‌پرداخت می‌کند تا این افراد بتوانند  بعد از بازنشستگی از مزایای بازنشستگی هر یک از صندوق‌های تامین اجتماعی و روستائیان و عشایر برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که در بخش رفاه اجتماعی دنبال می‌کنیم، بحث درمانی و سلامت مددجویان است، در این راستا ارتباطات و همکاری‌های خوبی با سازمان بیمه سلامت ایران وجود دارد و در حال حاضر حدود ۵۴۰ هزار نفر از مددجویان که تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نبوده‌اند، شناسایی و تحت پوشش بیمه درمانی سایر اقشار و بیمه پایه سلامت هستند و می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی، کلینیک و درمانگاه‌های تحت پوشش بیمه سلامت از خدمات درمانی رایگان برخوردار شوند.

ذکایی‌فرد عنوان کرد: در راستای کمک به حفظ سلامت و درمان این افراد در طول سال کمک هزینه درمانی به این عزیزان براساس اولویت‌بندی وضعیت جسمی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

معاون مرکز توانمندسازی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: طی سنوات اخیر با بیمه سلامت ایران تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر بهره‌مندی افراد دارای معلولیت از خدمات توانبخشی و درمانی کلینیک‌های تحت پوشش بیمه سلامت منعقد شده است. در این تفاهم‌نامه براساس ماموریت‌ها و وظایف بیمه سلامت و نیاز سازمان بهزیستی، ۵۹ کد خدمت که در کتاب ارزش نسبی وزارت بهداشت و درمان وجود دارد، احصاء و جزو خدمات محاسبه می‌شود، به این صورت که مددجو  فقط 30درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از موارد دیگری که بسیار حائز اهمیت است، بحث ارتقاء تحصیلی دانش‌آموزان و هدایت و راهنمایی تحصیلی آنهاست که در این راستا نیز با کمک بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی تاکنون 9 هزارنفر از دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان توسط این بنیاد به‌صورت کاملا رایگان بورسیه شده و از مشاوره‌ها، برنامه‌ریزی آموزشی و آزمـون‌های بنیاد به صـورت رایگان بهره‌مند می‌شود.

ذکایی‌فر افزود: یکی از ابعاد مهم توانمندسازی، موضوع استقلال افراد است که جهت رسیدن به این مهم تقویت و توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای از طریق شناسایی ظرفیت‌ها، رغبت‌ها و استعدادهای فردی بسیار اهمیت دارد. در این راستا گروه استعدادیابی معاونت برای نخستین‌بار در سازمان به اقدام تدوین بسته برنامه استعدادیابی و توسعه مهارت‌ها در دو گروه سنی زیر 18 سال و مشخصا 13 تا 18 سال و گروه سنی 18 تا 45 سال کرده است.  بر این اساس برای هر فرد پروفایل فردی شکل می‌گیرد که در آن ویژگی‌های شخصیت، ظرفیت، علاقه، رغبت و استعداد آنان ثبت شده و بر اساس آن فرایند مهارت‌آموزی شامل مهارت‌های پایه فردی و مهارت‌های تخصصی توسط مربیان زندگی و سایر سازمان‌های همکار از جمله سازمان فنی‌وحرفه‌ای انجام می‌شود. امیدواریم این فرایند که با هدف نیل به استقلال، کارآیی فردی و اجتماعی، اشتغال، پایداری در زندگی فردی و اجتماعی تدوین و ترسیم شده در توانمندسازی جامعه هدف سازمان بیش از گذشته موثر باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه