English

هشدار جهاد کشاورزی استان اردبیل:

آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول جرم محسوب می‌شود

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به آتش زدن کاه و کلش مزارع پس از برداشت محصول هشدار داد و اعلام کرد: به آتش کشیدن ضایعات، کاه و کلش مزارع بعد از برداشت محصول جرم محسوب می‌شود و با خاطیان طبق قانون برخورد خواهد شد.

 آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول جرم محسوب می‌شود
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: در بازدیدهای میدانی از مزارع استان مشاهد شده که تعدادی از کشاورزان بعد از جمع‌آوری گندم، جو، کلزا و حتی سایر محصولات کشاورزی، برای شروع کشت جدید که اغلب صیفی است، کاه و کلش باقیمانده در مزرعه را به آتش می‌کشند.

نوبخت اژدری گفت: این کار علاوه بر این که چهره زیبایی ندارد و دود آن به چشم و ریه اهالی می‌رود و سبب آلودگی محیط زیست می‌شود، در خود مزرعه نیز موجب نابودی منابع مفید گیاهی و جانوری موجود در خاک شده و هزینه‌های جانبی کشاورزان را نیز برای کشت محصول جدید افزایش می‌دهد.

وی افزود: تجربه مفید بشری و علوم جدید عرصه کشاورزی ضمن رد این عمل، راهکار مفید و درآمدزای کشت مستقیم و کشاورزی حفاظتی را برای کشاورزان معرفی کرده است که در این راهکار و شیوه، با حذف عملیات خاک‌ورزی یا شخم‌زنی، از همان کاه و کلش به عنوان کود طبیعی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، کشت مستقیم یا بی‌خاک‌ورزی را نوعی کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و ادامه داد: در این روش کشت، سعی بر این است که میزان دستکاری در خاک به حداقل برسد و محصول جدید در بقایای محصول قبلی کشت شود.

وی تاکید کرد: توصیه ما این است که با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در بلندمدت، کشاورزان به هیچ وجه پس از برداشت محصول خود، بقایای گیاهی را آتش نزنند و با مشورت کارشناسان و محققان در اراضی آبی، اقدام به کشت مستقیم در بقایای گیاهی کنند.

اژدری همچنین گفت: این نوع کشت مستلزم رعایت اصول و قواعدی است که در صورت رعایت آنها، مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت و در غیر این صورت، باعث افت شدید عملکرد محصول خواهد شد.

وی بیان کرد: کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد مغذی زمین، کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری برای تهیه ماشین‌آلات، کاهش زمان لازم برای آماده‌سازی زمین و حفظ رطوبت خاک تنها بخشی از جمله مزایای کشت مستقیم است که با آتش زدن اراضی و شخم مجدد، نتیجه برعکس نصیب کشاورز خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: طبق قانون آتش زدن کاه و کلش مزارع ممنوع است و برابر ماده ۳۰ آیین‌نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا جزای نقدی محکوم خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه