English

مدیر کل شیلات استان اردبیل:

عدم ریسک‌ پذیری مدیران برخی دستگاههای اجرایی باعث فرار سرمایه‌گذاران در حوزه پرورش ماهیان می‌شود

مدیر کل شیلات استان اردبیل با اشاره به ایجاد موانع از سوی برخی دستگاههای اجرایی در مسیر جذب سرمایه‌گذاران گفت: عدم ریسک‌ پذیری در بین مدیران و نبود همکاری لازم بین آنها باعث فرار سرمایه‌گذاران استان بخصوص در حوزه پرورش ماهیان می شود.

عدم ریسک‌ پذیری مدیران برخی دستگاههای اجرایی باعث فرار سرمایه‌گذاران در حوزه پرورش ماهیان می‌شود
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، محمد اله بخش با حضور در دفتر خبرگزاری موج اظهار کرد: میزان تولید ماهی در سال ۱۴۰۲ ، دوازده هزار و ۶۶۸ تن بود و دردوسال اخیر این مقدار ۲۶ درصد افزایش یافته این درحالی است که میانگین کشوری در بحث افزایش تولید ماهی حدود ۱۱ درصد بوده است. 

وی گفت: در سال جاری تولید ماهی ۱۳ هزار و۲۰۰ تن هدفگذاری شده که پیش بینی می‌شود تا ۱۴ هزار تن تولید را شاهد باشیم.

مدیر کل شیلات استان اردبیل به موانعی که در مسیر تولید و رونق اقتصادی در بحث آبزی پروری وجود دارد اشاره کرد و گفت: عدم ریسک پذیری و نبود همکاری در بین دستگاههای اجرایی باعث فرار سرمایه گذار می شود.

وی افزود: به عنوان مثال پس از ماهها تلاش و جذب سرمایه‌گذار در حوزه پرورش ماهیان در قفس در مقابل بخش خصوصی که حاضر به سرمایه گذاری ۲۰۰۰ میلیارد ریالی با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر است مانع تراشی شده و موضوع استفاده از آب این سد برای شرب در ۱۰ سال آتی مطرح می شود.

اله بخش ادامه داد: تامین آب شرب از سد کوثر که در حال حاضر صرفا مصرف کشاورزی دارد نیازمند احداث تصفیه خانه است و فعلا تصفیه خانه ای  برای این منظور وجود ندارد ضمن اینکه قفس ها به راحتی قابل جابجایی است و در صورت لزوم می توان در هر زمانی به راحتی آنها را جمع آوری کرد. 

وی آزادشدن نیترات و فسفر که به مقدار خیلی ناچیز از فضولات ماهیان در آب وارد می‌شود را یکی از دلایل مخالفت با این طرح  و پس زدن سرمایه‌گذار عنوان کرد و افزود: در حالی که شاهد وارد شدن پساب های انسانی و صنعتی در نقاط مختف استان بخصوص در قره سو هستیم مطرح کردن این موضوع که به مقدار ناچیز چهار هزارم میلی گرم در لیتر است به نوعی سنگ اندازی محسوب می شود ضمن اینکه استاندار اردبیل و معاون اقتصادی ایشان با کلیت طرح موافقت کرده اند. 

اله بخش ورود پساب های کارخانجات چوب و پتروشیمی و دیگر کارخانجات به محیط زیست را یادآور شد و گفت: چرا این پساب‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما پساب ماهیان  که با استناد به مقالات علمی هیچگونه فلاوباکتریوم در آب ایجاد نمی‌کند، زیر ذره بین می‌رود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معرفی شهرستان کوثر به عنوان شهر پایلوت برای ماهیان خاویار نیز یکی از اقدامات دیگر اداره کل شیلات در سالهای اخیر بود که با استقبال اهالی این شهرستان، مجوز تولید ۳۰۰ تن ماهی خاویار صادر شد این طرح نیز در پیچ و خم راهروهای شرکت آب منطقه ای  با بهانه قرار گرفتن اراضی مزبور در مسیر انتقال آب قزل اوزن به اردبیل  در جا می ‌زند در حالی که موضوع انتقال آب قزل اوزن توجیه منطقی ندارد و به لحاظ علمی و فنی و تنش اجتماعی مطالعاتی در این خصوص انجام نشده است.

وی با بیان اینکه بیش از یکسال و نیم است  پیگیر حل این موضوع هستیم اما تاکنون نتیجه بخش نبوده، خاطر نشان کرد: بدیهی است ضمن در نظر گرفتن منافع زیست محیطی، سرمایه گذار بخش خصوصی نیز باید حمایت شود و فلسفه وجود کمیته رفع موانع تولید و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز رفع موانع و حمایت از سرمایه گذاران است.

 مدیر کل شیلات استان تصریح کرد: برای گرفتن یک مجوزواحد پرورش ماهی، سرمایه گذار باید به ۱۰ تا ۱۲ اداره مراجعه کند و نهایتا این مجوز در کمیته تخصیص منابع آب بیش از پنج ماه می ماند.

وی ادامه داد: اصلا فلسفه وجودی درگاه ملی مجوزها چیست در حالی که سرمایه گذاران کلان بسیاری را در شرایط فعلی ازدست می دهیم. 

وی گفت: در خصوص جذب سرمایه گذار در بحث فرآوری و تبدیل ماهی به صورت فیله نیمه آماده اقدامات خوبی انجام شده و سرمایه‌گذاران دو مجوز گرفته بودند پس از پیگیری های جدی موفق به گرفتن تسهیلات بانکی شدند و در حال حاضر تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود ظرف دو سه ماه آینده به مرحله تولید برسد. 

اله بخش گفت: ظرفیت این واحد تولیدی دو هزار و ۶۰۰ تن است که یکی از واحدها در بخش رضی و دیگری در نزدیکی مجتمع کشتارگاه اردبیل واقع شده است و علاوه بر استان اردبیل، استانهای دیگر را هم پوشش خواهد داد.

مدیر کل شیلات استان اردبیل به تولید روزانه ۱۰ الی ۱۲ تن کنسرو تن دریکی از کارخانجات بزرگ کشور در اردبیل اشاره کرد و گفت: این کارخانه ماهی  مورد نیاز خود را به صورت فله ای از جنوب کشور تامین و در سردخانه نگهداری و سپس  با برند گلکسی، سیشل تن و کانسر به صورت تن ماهی روانه بازار می کند. 

اله بخش  بیان کرد: تمرکز بازار فروش آبزیان در منطقه وجود ندارد و بدین منظور بازار تخصصی محصولات آبزی در مسیر سرعین درحال احداث است که شامل بازار و رستوران غذاهای دریایی خواهد بود.  

اله بخش در پایان یادآور شد: سرانه مصرف ماهی در استان اردبیل ۱۱ و نیم کیلوگرم است که از سرانه کشوری که ۱۳ کیلوگرم است پایین بوده اما نسبت به استانهای آذربایجان شرقی و زنجان به مراتب بهتر است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه