English

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

۲۷ طرح در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در هفته دولت به بهره‌برداری رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در هفته دولت 27 طرح در حوزه صنایع تبدیلی، تکمیلی صنعت دام و طیور، منابع طبیعی و آبخیزداری با صرف یکهزار و 10میلیارد تومان هزینه از اعتبارات ملی و استانی، آورده شخصی و تسهیلات بانکی به بهره برداری رسید.

۲۷ طرح  در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در هفته دولت به بهره‌برداری رسید
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، نوبخت اژدری در سلسله نشست های خبری راه تحول  در سالن شهید بهشتی استانداری اظهار کرد: در دو سال گذشته پروژه های متعددی دربخش کشاورزی به بهره برداری رسیده است از جمله در حوزه آب و خاک بیش از 97 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از محل منابع ملی و استانی انجام شده، همچنین  679 میلیارد تومان آورده شخصی سرمایه گذاران بوده  که در مجموع این طرح ها برای 264 نفر اشتغالزایی صورت گرفت و بهره‌مندی 1800 خانوار را به دنبال داشت. 

وی ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی و روند رو به خشکی که در  شرایط آب و هوایی استان حکم فرما شده ادامه عملیات اجرایی 13 سد خاکی نیمه تمام  در  طی سی ماه گذشته  با اعتبار 153 میلیارد تومان در اولویت قرار گرفته و به بهره‌برداری  رسید. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: تاکنون 25 سد معیشتی به بهره برداری رسیده است که عمدتا در شهرهای مشگین شهر ، گرمی، خلخال و کوثر قرار دارد.

اژدری یادآور شد: حدود دو میلیارد مترمکعب نیاز آبی ما هست اما افت شدید کانال های آب باعث شده که این آب تا 1ونیم میلیارد متر مکعب تقلیل یابد  و در خصوص مرمت این کانال‌ها با اعتبار یکهزار و 108 میلیارد اقدام شده تا از هدر رفت آب جلوگیری شود و در حال حاضر بیش از  40 کیلومتر کانال های سنتی آب مرمت و بهسازی شده است.

وی بیان کرد: مرمت قنات ها به طول 17 کیلومتر و با اعتبار 15 میلیارد تومان یکی دیگر از اقدامات در راستای بهره وری بیشتر از آبها بودکه انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در راستای حفظ و حراست از زمینهای کشاورزی در سالهای اخیر زهکشی و بهره‌وری از 3هزار و 100هکتار از  زمین های حاشیه سدها انجام گرفت  و این روند به وسعت یک هزار و 800 هکتار دیگر از اراضی در دست اجراست.

وی یادآور شد: در سال گذشته به دستور شهید رئیسی به پایاب سد خداآفرین و امارت یکهزار و 362 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که 659 میلیارد تومان جذب اعتبار صورت گرفت و  یکهزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی از آب این سد بهره‌مند خواهند شد.

اژدری گفت: توسعه گلخانه ها با هدف افزایش تولید و بهره وری بیشتر از منابع آبی، ایجاد اشتغال و صادرات و ارزآوری در حال انجام است و در این راستا در سطح استان بیش از یک هزار و 704 هکتار گلخانه در دست  احداث است که یکهزار و 600 هکتار آن در منطقه مغان انجام می شود و در سطح کشور بی سابقه است.

وی ادامه داد: بیش از 46 هکتار سطح کشت گلخانه ای در هفته دولت به بهره برداری رسید که این میزان، 35 درصد کاهش مصرف آب را به دنبال دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به افزایش خرید گندم در سالجاری در استان اشاره کرد و گفت: با وجود خسارت های ناشی از سیل و تگرگ به مزارع کشاورزی، بالغ بر 362 هزار تن خرید گندم داشتیم که افزایش30 درصدی را شاهد هستیم و پیش بینی می‌شود با خرید بذر این مقدار به 400 هزارتن افزایش یابد.

وی همچنین  به موضوع احداث شهرک های دامپروری پرداخت و تصریح کرد: شهرک های دامپروری در 60 هکتار واگذار شده که یک مورد در شهرستان نیر با جذب اعتبار 13 میلیارد تومان در راستای حمایت از دامداران واگذار شده است.

اژدری بیان کرد: زیر ساخت های شهرک 20 هکتاری گلخانه ای از محل اعتبارات دولتی در شهرستان خلخال احداث و انتقال برق  آن هم انجام شده و گازرسانی این گلخانه با دستور استاندار اردبیل دراولویت قرار دارد، همچنین در شهرستان کوثر گلخانه ای  در ابعاد بیش از 19 هکتار در حال احداث است و این اقدامات نشان می دهد قدم های مهم و مثبت دربهره وری بیشتر از منابع آب استان با توجه به تغییرات اقلیمی و کمبود آب صورت گرفته است.

وی در پایان به تولید 24 هزار تن محصولات گلخانه ای در استان اشاره کرد و گفت: حدود 90 درصد این محصولات در بازارهای خارجی بخصوص کشور روسیه  و کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه به فروش می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه