English

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خبرداد:

سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومانی در منطقه بولاغلار نیر و سقزچی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: انتخاب سرمایه گذار برای دو منطقه گردشگری بولاغلار نیر و سقزچی انجام شده که بالای 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به دنبال خواهد داشت.

سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومانی در منطقه بولاغلار نیر و سقزچی
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، حسن محمدی ادیب در سلسله نشست های روایت تحول در سالن شهید بهشتی استانداری اظهار کرد: این اداره  در سه حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فعال است که در هر سه حوزه اقدامات انجام شده در حد ملی و بین المللی بوده است.

محمدی ادیب  با اشاره به  بازدید مقام معظم رهبری در سال 1379 از مجموعه شیخ صفی و حکم حکومتی که در این باره ارائه فرموده بودند گفت: طی سالیان گذشته این حکم با مضمون "این بنا و آنچه در آن هست آمیزه ای از دین و هنر و سیاست است. اگر چه یادگاراصلی دوره صفویه عشق و ارادت مردم ما به اهل بیت علیهما سلام است اما این بنا و متعلقات آن نیز یادگار ارزنده ای است که دولت جمهوری اسلامی باید با همه توان به ناگاهداری آن همت گمارد" مورد غفلت واقع شده بود. 

وی ادامه داد: طبق این دستور با هماهنگی امام جمعه محترم و نمایندگان مجلس  و استاندار اردبیل ردیف اختصاصی در بودجه پیشنهاد شد و در در سطح کشور برای اولین بار برای یک پایگاه جهانی ردیف بودجه اختصاصی مصوب شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنانایع دستی و گردشگری استان  با اشاره به دغدغه مردم در جوار آثار ثبتی گفت: در این راستا 18 بنای ثبتی داخل شهر مورد بازنگری واقع شد.

وی بیان کرد: ثبت جهانی دومین اثر استان اردبیل؛ کاروانسرای شاه عباس در شهرستان نیر در فهرست آثار جهانی یونسکو یکی  دیگر از اقدامات انجام شده بود که جزو 54 کاروانسرای ایرانی ثبت شده در این فهرست است. 

وی همچنین از اخذ مجوز ثبت بنای تاریخی جمعه مسجد به عنوان سومین پایگاه ملی استان  مطرح یاد کرد و افزود:  پیشنهاد شده در قالب مساجد ایرانی این بنای فاخر نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شود. 

 وی تاکید کرد: این موضوعات در سطح جهانی  در راستای معرفی آثار و هویت یک منطقه بسیار مهم است و آثار اقتصادی نیز برای استان به دنبال دارد.

محمدی ادیب در خصوص بناهای تاریخی اردبیل و دغدغه های اهالی فرهنگ و خبرنگاران در این خصوص بیان کرد: بنای تاریخی که از دهه 80 تملک شده بودعمدتا خانه های تاریخی بود و در شرف تخریب  و نارضایتی مالکین و همسایگان این بناها قرار داشت در طول یکسال گذشته تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی  به منظور مرمت در اختیار بخش خصوصی قرارگرفته است که بنای تاریخی خانه مبشری به دلیل مشکل حقوقی در حال حاضر در این طرح قرار ندارد.

وی ادامه داد: بقیه بناها تعیین تکلیف و در اختیار سرمایه گذاران برای احیاء وبازسازی  با سرمایه گذاری بیش از 120میلیارد تومان قرار گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: این اقدامات با هدف ارائه خدمات گردشگری در فضای سنتی و همچنین حفظ و احیاء، نگهداری  و تولید ثروت از بناهای تاریخی که نشانگر هویت شهر اردبیل هستند و در راستای عمل به شعار سال  جهش تولید با مشارکت مردم انجام شده است. 

وی یادآور شد: در حوزه مرمت بناهای تاریخی 39 کارگاه فعال مرمتی در سطح استان وجود دارد و 12 پروژه روز گذشته با حضور معاونت سیاسی استان با هزینه کرد 16 میلیارد تومان افتتاح شد. 

محمدی ادیب ادامه داد: در حوزه طرح های سرمایه گذاری گردشگری 14 پروژه در هفته دولت با اعتباری بالغ بر 770 میلیارد تومان افتتاح شد که 8 میلیارد آن از محل تسهیلات دولتی و 693 میلیارد تومان آورده سرمایه گذار بود. 

وی گفت: استان اردبیل در خصوص  دریافت تسهیلات گردشگری در رتبه سوم کشوری  قرار دارد و سرمایه گذاری های مناسبی در این حوزه در سطح استان انجام می شود. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از رویداد اردبیل 2023 به عنوان پروژه ای یاد کرد که از طرف وزارت و استان به عهده این اداره گذاشته شده بود و به شکل شایسته با حضور دبیر کل اکو و مهمانهای داخلی و خارجی برگزار شد.

وی افزود: تولید محتوای  بالای 200 دقیقه در شبکه های مهم جهانی با حضور خبرنگاران مختلف داخلی و خارجی زمینه ساز معرفی ظرفیت های گردشگری استان اردبیل در سطح بین المللی شد و تفاهمنامه هایی با کشور چین و کشورهای دیگر امضا شد. 

محمدی ادیب گفت: در این راستا بناست تا 10 روز دیگر هیئتی از چین در استان برای پیگیری تفاهمنامه های امضا شده حضور یابد.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل موفق به کسب رتبه اول بازاریابی و تبلیغات خارجی در سطح کشور شده است  یادآور شد: حضور در نمایشگاههای داخلی و همچنین حضور در نمایشگاه آنکارا به عنوان نماینده ایران از جمله اقداماتی بود که در سال گذشته انجام شد، همچنین برگزاری سمینارهای بین المللی سلامت و کوهستان با هماهنگی دانشگاه محقق اردبیلی با حضور اساتید دانشگاههای خارجی درراستای معرفی استان اقدام شایسنه‌ای بود. 

محمدی ادیب خدمات دولت سیزدهم در حوزه گردشگری را یادآور شد و گفت در طول دولت سیزدهم 61 پروژه گردشگری در سطح استان اردبیل با سرمایه گذاری یک هزار و 515 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی انجام شد که افتتاح اولین هتل 5 ستاره استان از جمله آن بود. 

وی از پیشنهاد ثبت شهر عنبران به عنوان شهر جهانی گلیم خبر داد و افزود:  اقدامات اولیه برای ارسال این طرح به یونسکو انجام شده است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه