English

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری پایاب خداآفرین به بالای ۹۰درصد رسیده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری پایاب خداآفرین به بالای ۹۰درصد رسیده و این پروژه امسال با حضور مقامات کشوری و استانی به بهره‌برداری می‌رسد.

پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری پایاب خداآفرین به بالای ۹۰درصد رسیده است
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، علی حیدری اناری با بیان اینکه تاکنون برای این پروژه ۲۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و ۷۶ کیلومتر حق انتقال در این محدوده در حال اجرا است، اظهار کرد: ۴۵ ایستگاه پمپاژ، ۶ سیفون ۵ رشته به طول ۸ کیلومتر در شبکه آبیاری پایاب خداآفرین اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اینکه سیفون دره‌رود به‌عنوان شاهرگ اصلی این طرح تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: یکی دیگر از سازه‌های مهم طرح بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی پایاب خداآفرین، مخزن جعفرآباد است که این سازه مهم هم با حجم ۳۰۰هزار مترمکعب تکمیل شده است.

حیدری اناری ارزش به‌روز تأسیسات این طرح را بیش از ۱۸هزارمیلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تأمین برق کل طرح خداآفرین به میزان ۱۵۰ مگاوات از طریق پست فوق توزیع مغان که هم‌اکنون در حال آزمایش و راه‌اندازی است، انجام خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در ۳ سال گذشته صرفه‌جویی ۵۸۰میلیارد تومانی را با بهره‌گیری از مهندسی ارزش در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آب منطقه‌ای اردبیل شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: ۳۰۰میلیارد تومان از ابتدای امسال با مساعدت دستگاه‌های نظارتی به طرح‌های اضطراری و اولویت‌دار بخش آب استان اردبیل اختصاص یافته است.

حیدری اناری افزود: طرح‌های اولویت‌دار، آب‌رسانی و تنش آبی بدون دغدغه مالی و تأمین اعتبار اجرا و تکمیل می‌شود و مصمم هستیم با ارتقای کیفی آب، مدیریت مصرف و همچنین تغییر الگوی کشت، جلوی تنش احتمالی آب در استان اردبیل را بگیریم.

وی با بیان اینکه برنامه رفع نیاز آبی شهرستان‌های استان اردبیل در بلندمدت و میان‌مدت تدوین شده و به‌دنبال عملیاتی‌سازی آن هستیم، گفت: در راستای افزایش ضریب پایدارسازی و تاب‌آوری آب استان، تصفیه‌خانه ۵۰۰۰ مترمکعبی مشکین‌شهر و تصفیه‌خانه شورابیل با ظرفیت ۵۰۰ لیتر بر ثانیه و ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در شهرهای نمین و عنبران ایستگاه پمپاژ ۸ به شبکه آب شهری متصل شد و ظرفیت آب حدود ۱۵ لیتر بر ثانیه افزایش یافت و با راه‌اندازی یک چاه دیگر، ظرفیت آب این شهرها به ۱۴۵ لیتر بر ثانیه افزایش می‌یابد و در خلخال نیز خط انتقال به بهره‌برداری رسیده تا ۶میلیون مترمکعب آب در تصفیه‌خانه تحویل اهالی شود.

حیدری اناری با اشاره به بهره‌برداری از ۳ سد بزرگ عمارت، گیوی و عنبران در ۳ سال گذشته، بیان کرد: سد عمارت بزرگ‌ترین سد استان اردبیل بوده و از منابع آب آن برای مصارف مختلف شامل صنعت، شرب و کشاورزی تخصیص خواهد یافت.

وی به افتتاح ایستگاه پمپاژ سربند و مهار ۱۰ مترمکعب بر ثانیه آب در شمال استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: لاینینگ کانال مغان به‌طول ۸/۵ کیلومتر و با اعتباری افزون بر ۶۰۰میلیارد تومان در حال اجرا است که این امر به بهینه مصرف شدن آب در کانال مغان به رغم فرسودگی کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل رویکرد اصلی را انتقال آب به استان اردبیل از حوزه‌های آبریز مشترک اعلام کرد و با رد شایعاتی مبنی بر انتقال سهم آب جنوب استان به اردبیل، افزود: در داخل استان قصد جابه‌جایی و انتقال آب را نداریم بلکه تلاش بر این است پس از تأمین آب جنوب استان، مازاد آن را به اردبیل انتقال دهیم که آن هم از سهم استان از حوزه آبریز سفیدرود خواهد بود.

حیدری اناری ادامه داد: ۷۰درصد آب اردبیل از سد یامچی و ۳۰درصد از چاه‌ها تأمین می شود که با راه‌اندازی سیستم داف سعی شده تا کیفیت آب تحویلی به مردم ارتقا یافته و از لحاظ آلودگی، رنگ، بو، مزه و طعم مشکلات قبلی رفع شود.

وی به تثبیت خط انتقال آب به مشکین‌شهر و اولویت اجرای طرح‌های ارتقای کیفی آب‌رسانی در مناطق مختلف استان اشاره کرد و گفت: در بحث انسداد چاه‌های غیرمجاز، استان اردبیل رتبه دوم کشور را به دست آورده و ۵۴ چاه غیرمجاز را در حال مسدود کردن داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه