انتقال تجربههای هنرمندان؛
کارگاه انتقال تجربه نقاشی برگزار شد
دومین نشست از سلسله کارگاههای هفتگانه آموزشی-تجربی با تمرکز بر حوزه نقاشی دیواری و نقش برجسته، در فرهنگسرای ترافیک مشهد با حضور یکصد و پنجاه نفر از هنرمندان مشهدی برگزار گردید
به گزارش خبرگزاری موج از مشهد،در این نشست هنری، منتخبانی از هنرمندان و مجریان ارشد پروژه استقبال از بهار در سالهای پیشین با حضار به گفتگو پرداختند.
غلامرضا خلیلی، کارشناس ارشد انیمیشن در بخش اولیه سخنانش گفت: هنرمندان ماندگار در طول تاریخ صرفاً به بحث معیشت شخصیشان فکر نکردند و سعی کردند در سطح عالیتری نسبت به خلق اثر اقدام کنند.
استاد هنر دانشگاه نیشابور درباره ملاکهای ماندگاری در نقاشی دیواری گفت: نباید تصور کرد نقاشی دیواری مانند نقاشی بر روی سهپایه است بلکه باید با مکان و دیواری که بر آن نقش زده میشود ارتباط معنایی و فرمی برقرار شود. باید ملاحظه کرد مردمانی که در آن منطقه جغرافیایی زندگی میکنند چه باورهایی دارند و مسائلشان کدام است تا اثری خلق شود که جزو محیط باشد و احساس عاریتی بودن به مخاطبان و بینندگان دست ندهد.
وی با ارائه نمونههایی تصویری از آثار اجراشده بر دیواری شهر مشهد در سالهای گذشته گفت: خلاقیت، لازمه نقاشی دیواری است و باید هنری آفرید که بر واقعیتهای موجود چیزی اضافه کند. ارتباط نقاشی با پتانسیلهای شهری، ارتباطی با نقش تکمیلی باشد.
محسن رحمانی، سخنران بعدی این نشست بود و سخنانش را با این سؤال مطرح کرد که «چگونه برای نقاشی دیواری ایده بگیریم؟» و بیان داشت: هنرمند باید مطالعه بصری نسبت به رویدادهای اجتماعی، تصاویر و نقاشیها داشته باشد. من بهترین تصاویری که در فضای مجازی میبینم را ذخیره میکنم و دائما به آرشیو عکسهایم مراجعه میکنم. تکرار این مراجع بعضاً باعث خلاقیت و آفرینش طرحهای نو میشود.
این دانشجوی دکترای پژوهش هنر ادامه داد: در فراخوان امسال نسبت به نقش برجسته توجه خوبی شده است و هنرمندانی که میخواهند در این بخش وارد شوند باید با نگاهی خلاقانه به ظرفیتهای موجود شهری، بافت دیوارها و هر عنصری که در اطراف دیوار قرار دارد به نتیجهای خلاقانه رسید.
وی ادامه داد: قبل از اجرای نقاشی بر دیوار، متناسب با ابعاد دیوار و در قطعی کوچکتر، طرح و نقاشی را بر مقوا اجرا کنید.
نباید توقع داشت که نقاشی دیواری، اثری هزار ساله بشود چراکه متناسب با دیدگاه مردم، مسئولان و باورهای موجود نظرات جدیدی به وجود میآید و بر این اساس باید نقاشی دیواریهای بهروز شود.
جعفر خلیلی سومین سخنران این نشست در ادامه گفت: ارکان هر هنر شامل موضوع، فرم (ظرفی برای محتوا) و محتوا است.
کارشناس ارشد ارتباط تصویری ضمن بیان اصول سازماندهی تصویر ادامه داد: باید در طراحی آثار، تأکید بر عناصر مفهومی و اختصار در استفاده از آنها در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: در طراحی و اجرای آثار شهری باید در ابتدا به محدوده و موضوعی که درباره آن میخواهیم اثر خلق کنیم دقت کنیم، تا از تشتت بیمورد پرهیز شود. اما باید توجه داشت تنوع در خود اثر بهاندازه کافی وجود داشته باشد. سقف تنوع، منجر نشدن به آشفتگی در اثر هنری است.
خلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بخش اجرا باید به عناصری مانند ارتفاع دیوار، جنس سطح، زمینهسازی و بستر، انتقال طرح، ایمنی در اجرا و خلاقیت در اجرا توجه داشت.
در بخش دیگری از این نشست هنری، استاد خواجوی هنرمند پیشکسوت بیان کرد: رنگ افسردگی را از بین میبرد. باید دیوارهای شهر مشهد رنگی باشد. باید نقاشان تا میتوانند از خطوط تیز و خشن پرهیز کنند چراکه باعث تأثیر منفی در روحیه شهروندان میشود.
وی با انتقاد از روال هنری در دهههای اخیر گفت: استادی در هنر غیر از این است که مدرک از این دانشگاه و آن دانشگاه داشته باشیم. باید بصیرت علمی و هنری داشت و به اقتضائات زمانه آگاه بود.
بیات مختاری در ادامه این نشست به جایگاه سخنرانی آمد و گفت: باید دارای احساس و تفکری خاص بود تا بتوانیم بهعنوان هنرمند شاخص در زمانه خود فعال باشیم.
وی ضمن اشاره به خاطرهای از مواجهه دولتی با برنامههای هنریاش افزود: در کنار کارهای هنری به شغلی دیگر هم بپردازید تا بتواند زندگی و معیشت شما را تأمین کند. هنر صرفاً میتواند به زندگی فرد محتوا دهد و باید رویکردمان به این بخش در همین بخش باشد.
مختاری در ادامه افزود: هنر چارچوب خاصی ندارد و پیرو نوع نگاه هنرمند است و اگر این گونه نبود سبکهای مختلف هنری پدید نمیآمد.
مریم مهدوی دیگر سخنران این نشست هنری، ضمن ارائه نمونههایی از اثر نقاشی شهری جهان گفت: نقاشی بر روی سه پایه در گالری در فضایی آرام به اتمام میرسد اما نقاشی شهری در فضایی پر ازدحام و رفت و آمد به صورت میگیرد. همین تفاوت فضا باعث تفاوتهای مشخص در هنر شهری میشود. وجود عناصری پیش از اجرا بر روی دیوارهای شهر یکی از تفاوتهای اثر نقاشی سه پایهای با نقاشی دیواری است.
وی ادامه داد: باید چشمها را از تصویرهایی که صرفا کارکرد تزیینی دارند شسشتو داد و محتوایی ویژه در شهر نقاشی کرد.
کارشناس ارشد نقاشی ادامه داد: باید اثر نقاشی بر روی دیوار فریاد بزند و صرفا مانند کاغد دیواری بیهویت به دیواری که بر روی آن اجرا میشود نقش نبندد. البته شایسته است از محتواهای تکراری و افراطی که باعث خستگی شهروندان میشود پرهیز کرد.
عاطفه مصدقیان آخرین سخنران این نشست سه ساعته بود و گفت: نقاشی دیواری و نقش برجسته یکی از فعالیتهای دائم مدیریت هنری است و به طور معمول در بازه زمانی پایان سال با حجم و تاکید بیشتری انجام میشود. ساماندهی دیوارهای شهری بر اساس الگوهای مصوب صورت میگیرد و هنرمندان باید توجه داشته باشند در نگاه مدیریت هنری شهرداری، نقاشی دیواری جزو آثار ماندگار شهری است.
کارشناس نقاشی دیواری و نقش برجسته خانه هنرمندان شهرداری مشهد ضمن اشاره به شش محوری که امسال برای نقاشی دیواری در نظر گرفته شده است گفت: از هنرمندان میخواهم متن فراخوان را به دقت مطالعه کنند.
در پایان این نشست با حضور مصطفی حسنزاده، سرپرست مدیریت امور هنری شهرداری مشهد و احسان مهدوی دبیر رویداد «خانهی بهار» و همراهی هنرمندان پیشکسوت به هنرمندانی که به رایگان تجربههای خود را در اختیار حضار قرار داده بودند لوح تقدیر اهدا شد.
ارسال نظر