English

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:

در حوزه حجاب و عفاف کار ایجابی بر کار سلبی و سطحی مقدم است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حوزه حجاب و عفاف و پوشش اسلامی، کار ایجابی و معرفتی بر کار سلبی و قانونی تقدم دارد.

در حوزه حجاب و عفاف کار ایجابی بر کار سلبی و سطحی مقدم است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری در نشست تبیین راهکارهای عملیاتی دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)  بیان داشت: حجاب و عفاف در اسلام، همانند پرچمی است که دشمنان به دنبال سقوط و اضمحلال آن هستند و اگر این پرچم الهی از بین برود، دهها سنگر دیگر سقوط خواهد کرد و آثار جبران ناپذیری در پی خواهد داشت به طوری که واجبات و محرمات الهی، به راحتی نادیده گرفته خواهد شد.

کلانتری تاکید کرد: نکته مهم در برقراری ارتباط با نسل جوان در شرایط کنونی، در نظر داشتن شرایط و مقتضیات کنونی در برخورد با این قشر است و مسئولان دانشگاهی در قبال دانشجویان مسئول اند و وظیفه دارند در حوزه های تربیتی و رفتاری از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی عنوان کرد: پشتوانه دستور العمل آراستگی و شئون رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی، اسناد بالادستی بوده و این دستورالعمل دارای پشتوانه قانونی است و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص، تمرکز و تاکید بر کار فرهنگی مفید و گره گشای عملیاتی به دور از عوام زدگی و تشریفات معمول، مورد نظر مجموعه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: وضعیت فرهنگی و اجتماعی جهان غرب، نمونه بارز و عینی از نادیده گرفتن معیارهای صحیح عفاف و حجاب در میان زن و مرد است و سیاست گذاری در  نظام های غربی و شرقی به گونه ای است که  عموم افراد جامعه به سمت توجه صرف به شهوات و نفس پروری گرویده اند.

کلانتری با تاکید بر این نکته که خودباوری، عدم وابستگی و استقلال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حال حاضر ایران در دنیا بی نظیر و بی بدیل است گفت: موضوع عفاف و حجاب مبحثی عمیق، بنیادی و ریشه ای است که متاسفانه گاهی از سوی برخی مسئولان و دست اندرکاران با آن ساده انگارانه و بی اهمیت برخورد شده و آن را جدی نمی گیرند، در حالی که این موضوع دارای پیچیدگی ها و شقوق فراوانی است که اجرا و پیاده سازی در جامعه و تاثیرگذاری آن بر تمام ابعاد فرهنگی در تمام سطوح از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به حساسیت و همه گیر بودن این  موضوع تصریح کرد: مسئولیت اجرایی این دستور العمل بر دوش یک شخص یا نهاد خاص قرار ندارد و بر اساس نص صریح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن مراکز آموزش عالی و از همه مهم تر خواسته مقام معظم رهبری، تمامی بخش ها در تمامی دانشگاه ها موظف به انجام دقیق، منظم و مرحله به مرحله مبانی این دستور العمل هستند.

کلانتری هدف از تبیین و ابلاغ این دستور العمل را ایجاد وحدت رویه در بیش از چهارصد واحد و مرکز دانشگاهی، پرهیز از اعمال سلایق شخصی و مبنا قرار گرفتن برای یک اقدام جدی و عملیاتی دانست و گفت: مساله حفظ حجاب در تمام شئون رفتاری مختص بانوان نبوده و همت همگانی در جامعه دانشگاهی برای حفظ عفت اسلامی و رعایت شئون رفتاری و پوششی را می طلبد و اهتمام همه افراد حاضر در این جامعه میلیونی اعم از زنان و مردان، ضامن اجرای درست و نتیجه بخش بودن این دستورالعمل است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی انجام فعالیت های معرفتی و اثباتی از سوی معاونان فرهنگی واحدها را خواستار شد و اذعان کرد: برگزاری جلسات مناظره، کرسی های آزاد اندیشی، مسابقات کتابخوانی، اکران فیلم های مرتبط و نقد و بررسی آن توسط کارشناسان، برپایی مراسمات تجلیل از بانوان با پوشش برتر اسلامی و فعالان این حوزه، برپایی نمایشگاه های ویژه و غیره از جمله فعالیت هایی است که می تواند در خصوص تسهیل و تسریع و ثمربخشی این مقوله موثر واقع شود.

وی راه اندازی مراکز مشاوره، توجه به تشکل ها و گروه های دانشجویی را از وظایف اصلی معاونان فرهنگی دانست و عنوان کرد: در دستور العمل آراستگی، کارگروه های مختلفی از جمله کارگروه بررسی شئون رفتاری تدوین شده که در این تشکیلات، تمامی این گروه ها در نظر گرفته شده اند و در حقیقت تشکل ها، انجمن ها و گروه های دانشجویی به عنوان همیاران فرهنگی در دانشگاه ها نقش کلیدی ایفا می کنند.

کلانتری گفت: اولویت اصلی معاونان فرهنگی، باید پیگیری و اجرای دستورالعمل آراستگی در سطح کارمندان، اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی اولویت و هدف گذاری اصلی روسا و معاونان فرهنگی در واحدهای دانشگاهی باشد و در واقع چارچوب فعالیت های اصلی دانشگاه در تمامی سطوح، متمرکز بر اجرای دقیق این دستورالعمل قرار گیرد.

در ادامه رییس دانشگاه ازاد اسلامی استان اصفهان گفت: توجه ویژه مدیران به هنجارها و ارزش نهادن به اصول اعتقادی مورد تاکید در دین مبین، ضامن پیشرفت در همه ابعاد یک جامعه ایده آل بوده و با این رویکرد می توانیم به دنیا تفهیم کنیم که دستیابی به مدارج علمی و پیشرفت های گوناگون به معنای نادیده گرفتن و پشت کردن به مفاهیم ارزشی دینی و گرایش به مظاهر تو خالی تمدن غربی نیست.

پیام نجفی یکی از عوامل اساسی شکل‌دهنده شخصیت جوانان و آینده سازان این کشور را محیط های مختلف مثل خانواده، دانشگاه و جامعه دانست و اظهار کرد: امروزه گسترش روابط غیراخلاقی و معاشرت‌های آزاد و بی ‌بند و بار میان جوانان، ازدواج را به‌صورت یک وظیفه، تکلیف و محدودیت درآورده است و مسئولیت فعالان فرهنگی و دستگاه های ذیربط بالاخص دانشگاه ها و مراکز آموزشی در فراهم کردن یک محیط سالم و به ‌دور از هرگونه مسمومیت فرهنگی برای رشد جوان انقلابی و متعهد به اصول اخلاقی، سنگین تر و حساس تر از قبل است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه