English

نصرالله امینی:

خمینی شهر و فرهنگش را دریابید

پژوهشگر تاریخی در همایش اصحاب هنر گفت: مسئولان شهرستان فرهنگ شهرستان را دریابید.

خمینی شهر و فرهنگش را دریابید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، استاد نصرالله امینی ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در بحث پیشینه خمینی شهر گفت: خمینی شهر شهری است که بیش از هزار سال قدمت دارد و دلایل فراوانی برای پیشینه آن وجود دارد.

وی در ادامه  با توضیح اینکه  کوه آتشگاه یکی از آن نشانه هاست که در قبل از اسلام معبد بوده و  آترپان کسی که نگهدارنده آتش بوده و هورستان که سرزمین پاکان و مقدسان است و بعدا به هرستان تغییر کرد مرجعیت داشته است و از مستندات تاریخی برخوردار است.

این پژوهشگر تاریخی افزود: آثاری که از قبرهای گبری وکهندژ و آثار و نوشتارهای ایرانیان بعد از ظهور اسلام هویداست و یکی از گویش های اصیل که ولایتی اصل آن است و به ولاتی تغییر یافته در کتاب اوستا به چشم می خورد واین  لغات ولاتی را مشاهده می کنیم.

امینی از مقوله فرهنگی خمینی شهر سخن گفت و ابراز کرد: در قرون اولیه بعد از اسلام ماه فرخی صاحب محاسن اصفهان را در ابتدایی ترین راه می بینیم که مردمان  اصفهان برآن می بالند چون جغرافیای اجتماعی و سیاسی را گردآوری نموده است و در مقوله علوم مذهبی نیز دستمان پر است.

وی به علمای شهرستان اشاره کرد و از بزرگی علما یاد نمود و بیان کرد:  علمایی که صاحب کتاب بوده اند مانند ملامحمد حسن نجفی خوزانی صاحب جواهر است و امام خمینی (ره)همیشه به آن اشاره داشته است؛ میر سید علی امامی یکی از مبارزان با بهاییت است و آیت الله اشرفی اصفهانی  یکی از بزرگترین شهدای عالم است؛ آیت الله فیاض و فیض الاسلام چرا به وادی فراموشی رفته اند؟

امینی به تلخی برخی موارد در تاریخ اشاره کرد و گفت: حافظ در کوهپایه اصفهان به دنیا می آید و به حافظ شیرازی تخلص پیدا می کند.شمس الشموس در این سرزمین در کوچه غارهای فروشان تولد  پیدا می کند اما به سروش اصفهانی او را می شناسند، آیت الله اشرفی در کوچه های خوزان متولد شده است اما او را اشرفی اصفهانی می نامند؛چرا از هویت خود فرار کرده ایم؟

این پژوهشگر تاریخی شجاعت مردم خمینی شهر را یاد آور شد واضافه کرد: در یورش مغول به خمینی شهر مردم این شهر حتی اجازه نداند یک افغان به داخل شهر پای بگذارد.

استاد امینی ضمن گله از مسئولان شهرستان حضور آنها را در این همایش ها ضروری خواند و افزود: این شهر و فرهنگش را دریابید ؛خمینی شهر باید درای مجموعه های تاریخی و فرهنگی بالایی باشد.

به گزارش موج؛ محمد حسن خان سدهی فرزند یاورخان بود که پدرش از نظامیان و منصب داران بود و خود سرتیپ فرمانده ظل السلطان حاکم وقت اصفهان بود و استاد نصرالله امینی از نوادگان سرتیپ سدهی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه