English

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با موج؛

تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است / خشکسالی بهانه ای برای مجموعه سازی نیست

صنعت کشاورزی این روزها جدا از مشکلات خود با مشکل جدیدی دست و پنجه نرم می کند. کشاورزان زمین های خود را به بهانه های مختلف به فروش می رسانند و یا با تغییر کاربری آن قصد دارند تا ضرر این سال های خود را به سود تبدیل کنند.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است / خشکسالی بهانه ای برای مجموعه سازی نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، حال که محصولات کشاورزان به آن قیمتی که می خواهند خریدار ندارد آنها سعی می کنند تا زمین های کشاورزی خود را با تغییر کاربری به بهترین قیمت عرضه کنند. این آفت در صنعت کشاورزی از یک سوبه دلیل شرایط مالی نامناسب کشاورزان و ازسمت دیگر فرصت طلبی عده ای و سود جویی آنها، در حال از بین رفتن صنعت کشاورزی در ایران و اصفهان است.

حفظ کاربری اراضی کشاورزی به قبل و بعد سال 74 بر می گردد. تا قبل از آن هیچ قانونی وجود نداشت و بعد از آن بود که نمایندگان مجلس چهارم قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها را تصویب کرد. اما این قانون نیز تا اصلاحات خود یازده سال فاصله داشت و در سال85 با 15 ماده و 14 تبصره روبرو شد.

در گفت و گو با همتعلی انصاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان در خصوص تغییر کاربری اراضی و برخورد با متخلفین را بررسی خواهیم کرد.

در ابتدا لطفا توضیح بدهید که در چه مواردی مجوز تغییر کاربری صادر می شود؟

طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی، باغ ها تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است . مگر در موارد ضروری و تشخیص ضرورت توسط رییس سازمان جهاد کشاورزی و یا تقاضاهایی که واجد شرایط باشند مورد پذیرش قرار گرفته و مجوز صادر می شود. و این تصور که هر تقاضایی آمد منجر به صدور مجوز می شود اشتباه است.

در بحث زراعت دیوار کشی نداریم. دیوار کشی در اراضی زراعی و بایر ممنوع است . و اینکه فردی زمین زراعی را قطعه بندی کند و دیوار بکشد واسم آن را بگذارد باغ تازه بدون درخت یا درخت غیرمثمر هیچ جایگاهی ندارد.

پوشش کامل از درختان مثمرسه سال پس از قرض ، عین همین کلمات در دستورالعمل تعریف باغ است. حال این باغات قدیمی هستند و دیوار گلی دارند که ما برای باغات قدیمی بدون در نظر گرفتن نوع سند یا مساحت هم مجوز ترمیم دیوار گلی قدیمی می  دهیم و هم نوسازی آن را . باغات که دارای دیوار و یا خانه کارگری قبل از سال 74 بوده باشند را در صورت نیاز بدون نیاز به سند یا مساحت آنها مجوز ترمیم ونوسازی داده می شود.

باغات جدید نیز از مساحت پنج هزار متر به بالا با سند شش دانگ می توانیم مجوز دیوار بدهیم . از مساحت هزار متر به بالا با سند مشاع می توانیم فنس بدهیم و از مساحت هزار و پانصد متر به بالا می توانیم خانه کارگری بدهیم. طبق دستورالعمل و بر اساس مساحت هایی که پیش بینی شده است کشاورز واقعی با این دستور العمل نیازاو برطرف می شود. هم حفاظت از محصول انجام می شود هم نیاز او به خانه کارگری می تواند استفاده کند .

پس مشکل اراضی و تغییر آن ازکجا شروع می شود؟

تعدادی از افراد به عنوان مجموعه ساز عمدتا غیر بومی و کشاورز اراضی کشاورز را قبلا به بهانه عدم تامین آب و خشکسالی می خریدند. اما امروز تقریبا دوسال است که تامین آب انجام شده است . سال گذشته که آب برای کشت پاییز و هم بهار رها  و کشت نیز انجام شد.

و دیگر به بهانه خشکسالی زمین کشاورز را بخرند  و بعد خرد بکنند و به قطعات کمتر از حد نصاب اقتصادی که در قانون پیش بینی شده می فروختند ، وجود ندارد.

برنامه های جهاد کشاورزی در مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی را توضیح بفرمایید.

بیش از 2 هزار پرونده تخلف ساخت وساز غیر مجاز در سال جاری در سطح شهرستان تشکیل و به مقامات قضایی جهت رسیدگی ارجاع شده است . در راستای اجرا احکام قطعی قلع وقمع وتبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری سیزده مرحله اجرا حکم انجام شده است که طی این سیزده مرحله بیش از هزار و سیصد واحد ساخت وساز غیر مجاز تخریب شده است. تاکید قوه قضاییه ، دادستان محترم و معاونین ایشان ، مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان بر اجرا دقیق قانون حفظ کاربری اراضی است.

آیا در روند بررسی و تشکیل و ارجاع پرونده ها و همینطورتخریب ها ، اغماض و چشم پوشی صورت گرفته است؟

به خاطراینکه شبهات  این چنینی پیش نیاید منطقه ای بررسی کرده ایم . یک منطقه را بسته به وسعت و شدت تغییر کاربری ها دقیقا کنترل بکنند. موارد مجوزدار ، قدمت دار ، رای تبرئه شده ، ساخت و ساز مشمول مرور زمان ، حریم مواردی که مربوط به جهاد کشاورزی نمی شود شامل: حریم راه و راه آهن ، ملی و... . منطقه ای بررسی بکنند و غیر از مواردی که مجوز دارند طی مواردی که گفته شد بگذارند کنار و مواردی که تغییرغیر مجاز کاربری داده اند، تخریب بشود. که دریک منطقه صد و چهل هکتاری دقیقا سیصد و هشتاد واحد انجام شد چه دیوارکشی و چه ساخت و ساز. که این بحث تبعیض از بین برود.

تقاضا دارم که شهرداران ، بخشداران همراهی بکنند در اجرای احکام قطعی و جلوگیری از ساخت و ساز در حریم شهر و با جهاد کشاورزی  یک هم افزایی داشته باشند تا از تغییر کاربری و حفظ اراضی کشاورزی جلوگیری بشود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه