English

حجت الاسلام و المسلمین قطبی تبیین کرد:

۵ گام رسیدن به تمدن نوین اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به ۵ گام رسیدن به تمدن نوین اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب گفت: زمانی که نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تعلیم و جامعه اسلامی برای دیگر کشورها الگو ‌شود تمدن اسلامی شکل می گیرد.

5 گام رسیدن به تمدن نوین اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان،  با بیان اینکه در سال های اخیر رهبر معظم انقلاب بارها به موضوع تمدن نوین اسلامی اشاره کردند، اظهار داشت:  دستیابی به تمدن اسلامی جزو آرمان های اصلی انقلاب و چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران است وهمه با هم باید تلاش کنیم تا به این قله رفیع دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به پنج گام رسیدن به تمدن نوین اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب بیان داشت:  این گامهای حیاتی و اساسی شامل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی است

انقلاب اسلامی؛ نخستین گام در مسیر تمدن اسلامی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به عنوان گام اول رسیدن به این تمدن با تلاش مردم رهبری امام خمینی و مجاهدت‌های شهدای انقلاب اسلامی در سال ۵۷ رخ داد، تاکید کرد:  انقلاب یعنی دگرگونی در ساختار، اهداف، مأموریت‌ها، چشم انداز، مسیر حرکت، رویاها و روش‌ها به نوعی که در همه دنیا نیز مرسوم است که زمانی که در یک کشور و جامعه دگرگونی وسیع و بلند دامنه ای شکل گیرد ازآن با عنوان انقلاب یاد می‌کنند؛ در واقع  تغییرات در حکومت‌ها و مسئولان را انقلاب نمی‌نامند بلکه دگرگونی به معنای زیر و رو شدن هیمنه حکمرانی در یک جامعه و مملکت، به عنوان انقلاب توصیف می شود.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران پیش درآمدهایی مانند انقلاب مشروطه و پس از آن  حرکتهای جدی‌تر اعتراض آمیز با رهبری امام خمینی از سال ۴۲  به بعد را به همراه داشت و نهایتا  در سال ۱۳۵۷  به پیروزی رسید اما اگرمسیر  ستم‌شاهی و یا مسیر مشابه ادامه پیدا می‌کرد هرگز در این زمان به این بخش از تاریخ تمدن اسلامی نمی‌رسیدیم.

گام دوم: نظام اسلامی

حجت الاسلام محمد قطبی با اشاره به مفهوم نظام اسلامی به عنوان گام دوم مسیر دستیابی به تمدن اسلامی گفت: نظام اسلامی یعنی ساختار، قامت و آرایش حکمرانی در کشور منطق خود را پیدا کند  بدین معنا که تقسیم قوا شکل بگیرد و قوانینی مانند قانون اساسی تبیین و تدوین شود، انتخابات های مختلف برگزار و تمام هیمنه اداره اجرای حاکمیتی و حکمرانی در یک کشور تثبیت شود.

وی اضافه کرد: در زمینه نظام اسلامی ، به شکل بی‌نظیری تنها در کمتر از یک سال و چند ماه بعد از انقلاب مراحل فوق را طی کردیم به نوعی که مطابق فرموده رهبر انقلاب حتی صندوق های رای گیری انتخابات به دورترین نقاط کشور همانند روستاها و مسیرهای صعب العبور نیز از طریق هلی کوپتر برده شد و بدین ترتیب مشارکت عمومی و حداکثری در زمینه رای دادن به نوع نظام شکل گرفت.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: باید به این نکته دقت کنیم که ممکن است در طول سالهای پس از انقلاب تغییراتی در برخی ساختارها یا تنظیم روابط بین قوا، انتخابات ریاست‌جمهوری  ایجاد شده باشد که این امر در دنیا نیز مرسوم است که هر چند وقت یکیبار قوانین کشور و نظام آن  سمت مسیر رشد، باز طراحی شود اما هیمنه اصلی نظام و حکومت در همان سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت.

تبیین اندیشه های منطق و نظام اسلامی ولایت فقیه توسط  شخصیتهای علمی - دینی

وی اظهار داشت: در واقع نظام اسلامی با اندیشه سازی و تبیین اندیشه های منطق و نظام اسلامی  ولایت فقیه که پیشتر توسط افرادی که در جریان نظام سازی پس از انقلاب همواره همیار امام بودند، بنیان سازی شد؛ شخصیت های علمی - دینی همچون شهید بهشتی شهید مطهری، آیت الله یزدی  و غیره  که از سال ۴۲ پا به پای امام همراه شکل گیری انقلاب شدند.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به گام «دولت اسلامی» گفت: باید دقت کنیم که دولت اسلامی معمولاً ذهن انسان را در قالب یک بسته کوچک به نام انتخاب ریاست جمهوری و شاکله دولت متبادر می سازد در صورتی که در بیانات رهبر انقلاب به شکل مفصل توصیه شده است که منظور از دولت اسلامی  به معنای این منظومه کوچک هیئت مدیره یا هیئت دولت نیست.

وی ادامه داد: در واقع زمانی که دولت اسلامی شکل می گیرد،استمرار و توسعه شاکله دولت که متکی بر نظام و برخاسته از انقلاب است به شکل گیری جامعه اسلامی منجر می شود و پس از آن است که تمدن اسلامی  شکل می‌گیرد.

چگونگی شکل گیری دولت اسلامی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با ارائه توضیحاتی در ارتباط با چگونگی شکل گیری دولت اسلامی تاکید کرد:  امام خمینی مدل اختصاصی از حکمرانی برخاسته از «فقه ولایی» را مطرح کردند که امتداد حرکت رسول الله است،یعنی حاکمیت را از خداوند می گیرد و استمرار می دهد به رسول خدا و حضرات معصومین وسپس در دوران غیبت نیز آن را به جانشین آنها یعنی فقها استمرار می بخشد که از میان آنها فردی به عنوان ولی فقیه انتخاب می‌شود؛ فقیهی که ولایت عمومی و سیاسی جامعه را نیز بر عهده می‌گیرد و امتداد حرکت انبیا محسوب می‌شود و البته در این مسیر در ضلع جمهوریت و اسلامیت در کنار یکدیگر خواهد بود.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به اینکه دولت اسلامی یکی از مهمترین بخشهای شکل گیری تمدن، شکل اسلامی است، گفت: ما انقلاب کردیم و ساختار حکومتی متفاوتی را شکل دادیم که حتی  با همه ساختارهای رایج دنیا فرق دارد، طبیعی است  در ادامه این هدف را دنبال می کنیم که آرمان‌های بلند اسلامی و افق متعالی آن در جامعه تسّری پیدا کند و تثبیت شود؛ بدین ترتیب نیاز به یک سری خرده نظام ها یا سیستم ها و روش ها داریم که زمانی که آنها را درست سر جای خود  قرار دهیم دولت اسلامی شکل می گیرد.

وی به طرح مثالهایی در این زمینه پرداخت و گفت زمانی که ما درباره حاکمیت اسلامی صحبت می‌کنیم یعنی بر سر سفره‌های  هر فرد غذای پاک، حلال و طیب موجود باشد، قراردادی که شخص با کارفرما امضا می کند شرعی باشد، کاری که هر فرد در هر شغلی مانند کارگر، معلم، پزشک، وزیر و غیره انجام می دهد در راستای تحقق آرمان‌های الهی باشد و هر کاری هرچند اندک باشد  در منظومه بزرگ هیمنه ای را شکل دهد که در راستای تحقق اهداف و آرمانهای الهی شکل گرفته باشد.

مراودات اقتصادی و سیاسی نیز باید بر اساس منطق الهی باشد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: بدین ترتیب مراودات اقتصادی و سیاسی نیز باید بر اساس منطق الهی باشد، مراودات فرهنگی بر اساس آموزه های دینی تبیین شود و حتی اوقات فراغت و تفریح نیز بر اساس مدل‌های خداپسندانه طراحی شود که همه اینها در کنار یکدیگر جامعه اسلامی را شکل می دهد.

وی اضافه کرد: برای دستیابی به این مرحله طبیعی است که یک  کار اساسی باید شکل بگیرد بدین معنا که تمام آنچه که نظام تعلیم و تربیت اتفاق می افتد از متن درس، برنامه درسی، تربیت معلم، تنظیم روابط بین معلم و دانش آموز از مبانی و مبادی اسلامی استخراج و تمام روابط علمی و منطقی نیز شکل گرفته و تبدیل به یک خرده نظام به نام «نظام تعلیم و تربیت اسلامی» شده باشد.

حجت الاسلام قطبی گفت: در این مسیر همچنین ابعاد مختلف اقتصاد مانند بانکداری، تجارت، قانون کار، بیمه و غیره از مبدا تا مبانی، مبادی، اصول، قواعد روش ها، سیستم ها، فرمولها، الگوریتم ها و منطق اجرایی باید مطابق با آموزه های اسلامی باشد و این جاست که نظام اقتصاد اسلامی شکل می گیرد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثالی دیگر در حوزه دفاع و امنیت نیز هر شخصی باید مطمئن باشد که تمام کاری که انجام می دهد برخاسته از اصول اسلامی است و مسائل کلامی فقهی و اندیشه‌ای آن حفظ و تبدیل به الگوریتم و مدل شده است و این فعالیت فردی را در منظومه قرار داده است که همگی به تایید خداوند رسیده است.

نظم منطقی خرده نظام ها؛ لازمه دولت سازی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان ابراز داشت: بدین ترتیب زمانی که خرده نظامهای تعلیم و تربیت، اوقات فراغت، هنر، اقتصادی، سیاسی، امنیت و دفاع؛ نظم منطقی پیدا کنند به نحوی که با قاطعیت بتوانیم بیان کنیم که همه این ها برخاسته از اندیشه اسلامی است و الگوریتم و مدل آن ریز و درشت بر اساس فقه و خواسته خداوند است می توان گفت که دولت سازی انجام شده است.

وی تاکید کرد: به فرموده رهبر انقلاب صرف انقلاب کردن، از جا برداشتن طاغوت و  ایجاد شاکله اسلامی موجب تشکیل یک دولت اسلامی نمی شود بلکه رفتارها کنش‌ها و آنچه که انسانها در جامعه انجام می دهند باید بر اساس الگوریتم و سیستمها و در یک مدل کلان برخاسته از اندیشه و معارف و ارزش های اسلامی و الهی باشد.

حجت الاسلام قطبی ادامه داد: به طور مثال اگر نتوانیم الگوی اقتصاد اسلامی را استخراج کنیم نمی توانیم امیدوار باشیم که تنها با یک وزیر اقتصاد، رئیس بانک، وزیر صنایع خوب، دولت اسلامی شکل بگیرد یعنی صرف این که انسان خوبی بر سر کار وجود داشته باشد اما کار منطقی موجود نباشد بی فایده است.

تدوین و تثبیت اندیشه‌های ناب و ارزش‌های اسلامی

وی با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب که در میانه راه دولت سازی اسلامی هستیم، خاطرنشان کرد:  این امر بدان معناست که هنوز در حال تدوین و تثبیت اندیشه‌های ناب و ارزش‌های اسلامی هستیم و تعمیم دادن آن در زندگی و کف جامعه به اندازه ای باید دقیق، عالمانه، ارزشمند و منظم باشد که مردم با خیال راحت اگر به عرف جامعه  عمل کردند به معنای تجربه زندگی در متن اسلام باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در مسیر دولت سازی مدنظر رهبر انقلاب باید روش ها و خرده نظام ها را به تدریج طراحی کنیم و این کار مشترک میان چند بخش مانند حوزه علمیه و نخبگان است که در مرحله اول نظریه پردازان مبانی را استخراج می‌کند در ضلع دوم نخبگان که عرصه های تخصصی را پوشش می‌دهند ارزش‌ها را در قوانین اصول و روش ها الگوریتم ها و مدل ها پیاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه ضلع سوم را نیز مردم شکل می دهند، گفت: اگر این سه ضلع با یکدیگر همراه شوند  فرایند دولت سازی اسلامی که مدنظر رهبر انقلاب است شکل می گیرد  که در این میان تاثیر اندیشمندان که اجتهاد نوع اول را انجام می دهند در حوزه فقه و کلام و فلسفه و تاریخ  بی نظیر است.

الگو شدن جامعه اسلامی و شکل گیری تمدن اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین قطبی گفت: زمانی که این وزانت شکل بگیرد، نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تعلیم و تربیت این جامعه اسلامی برای دیگر کشورها  الگو می‌شود و بدین ترتیب تمدن اسلامی شکل می‌گیرد؛ تمدن به معنای هیمنه حاکمیت و حکمرانی دو ویژگی دارد که یکی محکم، مقاوم و متکی بودن بر آرمان‌های قوی و دوم توسعه شعاع تاثیرگذاری خود است یعنی بر روی جوامع دیگر نیز اثر دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه