امیرحسین قاضی زاده هاشمی:
برخویش لازم میدانم همگام با برادرعزیز حضرت آیت الله رئیسی، نقشی سازنده ایفا نمایم
قاضی زاده هاشمی: ان شاالله دولت انقلابی منتخب مردم زمینه ساز تمدن نوین اسلامی در سالهای آینده در کنار مردم با مردم خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در یادداشتی به بهانه میلاد امام رضا (ع) نوشت: ان شاالله دولت انقلابی منتخب مردم زمینه ساز تمدن نوین اسلامی در سالهای آینده در کنار مردم با مردم خواهد داشت و دراین راه برخویش لازم میدانم همگام با برادرعزیز حضرت آیت الله رئیسی در تحقق این مهم، نقشی سازنده ایفا نماییم.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا معینَ الضُعفا و الفقراءالسلام علیک یا غریب الغربا
سلام بر طبیبی که بیماران غریب عشق را که کنار شفاخانه ضریحش دخیل معرفت بستهاند را مینوازد و درِ شفاخانه پنجره فولادش به روی همه بیماران هدایت و سلامت باز است.
سلام بر او که سریر شاهی اش را کنار میگذارد و با غلامان خود پای سفره دلشان، با هم نان غصه میخورند.
باسلام واحترام
میلاد پر خیر و برکت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت امام رضا(سلام الله علیه) که افتخارمیزبانی نصیب مردم ایران شده است را به مردم حماسه آفرین کشور عزیزمان تبریک عرض میکنم.
این روزها میهن اسلامی مملو است از عطر جان افزای محبت و کرامت اهل بیت(ع) و این ایام مصادف با دهه کرامت و میلاد حضرت امام رضا(ع) و مالامال از شوروشعف ملت شریف وتمدن ساز ایران اسلامی شده است وحال و هوای معنوی،حماسی و شورانگیزی جای جای نظام اسلامی را در بر گرفته است.
اینجانب، ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام علی بن موسی الرضا(سلام الله علیه)و جشن ملی انتخابات و حماسه ملی حضور به پیشگاه مقدس حضرت بقیةالله الاعظم(عج الله تعالی فرجه الشریف)،رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهور منتخب حضرت آیت الله رئیسی و ملت شریف، قهرمان، بابصیرت و همیشه در صحنهایران اسلامی؛ آرزوی توفیق وبهره مندی از فیوضات دریای فضل و کرامات الهی برای همگان را دارم.
برخود لازم میدانم به بهانه میلادامام رضا(سلام الله علیه) به نقش هجرت اجباری امام رضا علیه السلام به ایران در آماده سازی ایرانیان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و موضوع مهدویت را که نقشی بیبدیل است اشاره داشته باشم.
الف) نقش امام رضا(سلام الله علیه)در نهادینه کردن تمدن سازی درجمهوری اسلامی ایران از آنجا که مأموریت دین مبین اسلام یک مأموریت جهانی است و پیامبر اکرم (ص) در همان بدو بعثت با ارسال سلسله پیامهایی برای سران دو امپراتوری بزرگ ایران و روم و سایر حکام بزرگ آن زمان، نشان دادند که در تحقق این مأموریت کاملاً جدی هستند واین امر درزمان ائمه اطهارعلیهم السلام به گونههای مختلف صورت گرفت، ماجرای چیزی که ما امروز به عنوان تمدن سازی، احیای تمدن اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی و جریان زمینه سازی ظهور از آن یاد می کنیم، از وقایع بعد از عاشورا و برنامه ریزی ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین و ایستادن مجاهدانه و ایثارگرانه مومنان ذیل حرکت ائمه به شمار می آید. امروز که نظریه انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری مدظله العالی به عنوان یک نظریه عمیق و ریشه ای در تحلیل زندگانی معصومین علیهم السلام پذیرفته شده است، می توان گفت که ما با یک انسان ۲۵۰ ساله مواجه هستیم و حرکت های ائمه کاملاً مکمل هم بوده و در راستای یک اقدام اساسی بود که همان زمینه سازی ظهور و ایجاد تمدن جهانی آخر الزمانی است.
در عصر امام رضا (ع)، شرایط برای ورود نرم اسلام به ساحت تمدنهای دیگر در جهان و ارتباطات تمدنی مهیا شده بود و لازم میبود آمادگیهای لازم برای مواجهه مبتکرانه عالم اسلام با جهان فراهم بشودو امام رضا (ع) با حضور خودشان در سرزمین پهناور ایران، یک منطقه و یک ظرفیت جدیدی را تحت قلمرو تمدنی اسلام قرار دادند که سابق بر این، ظرفیت تمدنی آن به خوبی درک نشده بود؛ و بعداً همین ایران با حضور وسیع فرزندان امام کاظم (ع) به یکی از مناطق تمدنی حساس و نقش آفرین در جهان اسلام بدل شد.
امام رضا علیهالسلام در صدد بود پایههای تمدن را بر اساس فطرت انسان و به دور از تمدنهای انحرافی شکل دهند تا تمدن الهی فطری مورد نظر امام رضا علیهالسلام پاسخگوی نیازهای بشر باشد. امام رضا علیهالسلام در تمدن مورد نظرشان به این نکته توجه داشتند که انسان در کنار نیازهای مادی نیازمند تامین معنویات است چراکه معنویات است که آرامش را به زندگی بشر عطا میکند.
تمدن امروز غرب که بر تمامی شئون زندگی بشر سایه افکنده و در تمام روزنههای زندگی بشر وارد شده است صرفا آسایشی برساخته را برای بشریت به ارمغان آورده و از اصلیترین نیاز مردم که همان آرامش و پاسخگویی مطلوب به نیازهای روحی و روانی است غفلت کرده است. تمدن امروز غرب بر اساس عقل خودمختار است؛ از این رو است که در بسیاری از موضوعات معنوی بازمانده و پاسخگوی نیازهای بشر نیست. اصلیترین دلیل بازگشت مردم و رویگردانی از تمدن غرب عدم توجه به آرامش روحی و روانی است که انسان شدیدا به آن نیازمند است لذا متوجه میشویم تمدنی که امام رضا(ع) پایهگذاری کردند تمدنی بر اساس فطرت انسان است.
تمدنی ایدهآل نامیده میشود که رشد، توسعه و گسترش آن بر اساس فطرت انسان بنا شده باشد بنابراین هنگامی که بر اساس فطرت انسان پایهریزی شود تمام زندگی انسان بر محور خداگرایی قرار میگیرد. تمام زیرساختهای فکری و اندیشهای تمدن اسلامی توسط امام رضا علیهالسلام بر اساس فطرت انسان در جامعه نهادینه شد و رشد و گسترش علمی و منطقی آن بر پایه عقلانیتی بود که وحی در آن نقش جدی و مستمری داشت.
ب ) گذار بهسوی دولت اسلامی؛نقش دولت منتخب ویاری آحادجامعه دراستمرار تمدن سازی وتشکیل دولت اسلامی
درگام دوم انقلاب رویکرد جدید و مؤثری را در سطح کلان کشور با این دولت انقلابی و با این مجلس انقلابی خواهیم داشت و ان شاالله دولت انقلابی منتخب مردم زمینه ساز تمدن نوین اسلامی در سالهای آینده در کنار مردم با مردم خواهد داشت ودراین راه برخویش لازم میداینم همگام با برادرعزیز حضرت آیت الله رئیسی در تحقق این مهم، نقشی سازنده ایفا نماییم.
در حقیقت، از نقطه نظر فلسفه ی تاریخی، انقلاب اسلامی مأموریت تاریخی خود را تأسیس این تمدن نوین می داند و این تمدن نوین اسلامی است که زمینه ساز ظهور حضرت حجت ابن الحسن (عج) خواهد بود: «بی شک تمدن اسلامی می تواند وارد میدان شود و با همان شیوه ای که تمدن های بزرگ تاریخ توانسته اند وارد میدان زندگی بشر شوند و منطقه ای را (بزرگ یا کوچک) تصرف کنند و برکات خود یا صدمات خود را به آن ها برسانند، این فرایند پیچیده و طولانی و پُرکار را بپیماید و به آن نقطه برسد. البته تمدن اسلامی به صورت کامل در دوران ظهور حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) است.
در دوران ظهور، تمدن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد.»از نظر رهبر انقلاباسلامی، «برای ایجاد یک تمدن اسلامی (مانند هر تمدن دیگر)، دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان.» و تشکیل دولت اسلامی به عنوان یکی از حلقات تشکیل تمدن اسلامی نیز از همین قاعده پیروی می کند.تشکیل امت واحده ی اسلامی و تمدن نوین اسلامی را به عنوان یک آرمان و هدف عالی می توان از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در کلام و سخنان رهبران انقلاب اسلامی مشاهده نمود؛ تا جایی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، درباره ی اهداف تشکیل حکومت اسلامی صراحتاً از «تشکیل جامعه ی نمونه ی اسلامی» و «تشکیل امت واحده ی جهانی» نام برده شده است.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص میفرمایند؛ راهش تربیت نسلی است با یک خصوصیّاتی که آن خصوصیّات اینها است؛ یک نسلی باید به وجود بیاید شجاع، باسواد، متدیّن، دارای ابتکار، پیشگام، خودباور، غیور؛ -البتّه خوشبختانه ما امروز در نسل جوان بسیاری از این خصوصیّات را داریم امّا این بایستی گسترش پیدا کند- چنین نسلی لازم داریم.
بایستی ایمان داشته باشد، سواد داشته باشد، غیرت داشته باشد، شجاعت داشته باشد، خودباوری داشته باشد، انگیزهی کافی برای حرکت داشته باشد، توان جسمی و فکریِ حرکت داشته باشد، هدف را در نظر بگیرد، چشم را به اهداف دور متوجّه بکند و به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) «زُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ عَضَّ عَلَى نَاجِذِکَ أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ تِدْ فِی الْأَرْضِ قَدَمَکَ ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَکَ وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ؛ اگر کوهها از جاى بجنبد تو ثابت باش.
دندان بر دندان بفشار. سر خود را به خداوند بسپار. قدمهایت را بر زمین میخکوب کن. دیده به آخر لشگر دشمن بینداز. به وقت حمله چشم فروگیر. و آگاه باش که پیروزى از جانب خداى سبحان است» زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدّیّت حرکت کند؛ در یک کلمه یعنی یک موجود انقلابی؛ معنای انقلابی این است.
بعضیها از روی دشمنی، انقلابی را بد معنا میکنند. انقلابی را به معنای بیسواد، بیتوجّه، بیانضباط [میدانند]؛ نخیر، اتّفاقاً درست بعکس است. انقلابی یعنی دارای سواد، دارای انضباط، دارای تدیّن، دارای حرکت، دارای عقل، خردمند. ما یک چنین نسلی لازم داریم. این نسل، نسل جوان ما است. سرمایهی این حرکت، این نسل است و موتور محرّکهی این حرکت هم نخبگان جوانند؛ نخبگان اینجوری هستند.
شماها موتور محرّکید. اگر شما خوب کار کردید، این نسل جوان در همین جهتی که عرض کردم، حرکت خواهد کرد. علّت اینکه بنده به نخبگان اهمّیّت میدهم و وجود آنها را قدر ویک سری موانع در این خصوص وجود دارد ازجمله اینکه متأسفانه،هنوز فاقد یک سامانه و نظام ارزیابی عملکرد قوی و کارآمد درباره ی مدیران هستیم؛ سامانه ای که با تشکیل یک نظام رصد و تحلیل عملکرد تک تک مدیران، در یک چرخه ی زمانی، مدیران نالایق و ضعیف را از چرخه حذف و مدیران مستعد و قوی را تقویت نماید. حال تلاش نظام مند و سازمان یافته برای تربیت مدیران که جای خود دارد.
سومین مانع جدی نیز تبدیل نشدن شعار دولت اسلامی به یک گفتمان جدی، عمیق و فراگیر است که فارغ از شعارزدگی های سیاسی و تبلیغاتی، بتواند انگیزه ها، افکار و نیروهای اجتماعی را در راستای این هدف مقدس بسیج نماید. لازمه ی این امر، تبیین و ترویج مفهوم دولت اسلامی و مزیت های آن نسبت به مدل ها و الگوهای غربی از یک طرف و نقد و تحلیل الگوهای اداره ی غربی از سوی دیگر است.
به هر میزان که در گفتمان سازی دولت اسلامی موفق باشیم، راه برای نظریه پردازی و تربیت نسل انقلابی و کارآمد و متخصص برای تصدی مسئولیت های نظام اسلامی فراهم و تولد تمدن نوین اسلامی روزبه روز نزدیک تر خواهد شد. وان شاء الله دراین زمینه یاریگر دولت منتخب که دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد است، و به سوی بسط عدالت، بهعنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهدکرد و تمام ظرفیت های خودرا برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ملت شریف ایران وتمدن سازی بهره میگیرد،خواهیم بود .
والعاقبةللمتقین
ارسال نظر