English

حق شهروندان را به آن ها بازگردانید؛

تسهیل در صدور پروانه ساختمانی از حقوق عامه و قانونی شهروندان است/ تمامی فرایند صدور پروانه باید الکترونیکی شود

فرایند صدور پروانه ساختمانی که در دو نهاد شهرداری و نظام مهندسی ساختمان دنبال می شود پروسه ای بسیار زمانبر است و آنچه باید رخ دهد تسهیل در صدور پروانه ساختمانی است که از حقوق عامه و قانونی شهروندان است و این مهم با صدور پروانه به صورت الکترونیکی محقق خواهد شد.

تسهیل در صدور پروانه ساختمانی از حقوق عامه و قانونی شهروندان است/ تمامی فرایند صدور پروانه باید الکترونیکی شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، همانطور که شهروندان خود مطلع هستند فرایند صدور پروانه ساختمانی که در دو نهاد شهرداری و نظام مهندسی ساختمان دنبال می شود پروسه ای بسیار زمانبر است و گاه در مقام ساخت یک ساختمان این مهم اتفاق افتد.

آنچه بدیهی است این است که اعضای شورا می بایستی هر چه سریعتر برای این روند فرسایشی اقدامی عاجل صورت دهند و یکبار برای همیشه شهروندان را در این حوزه با روالی سهل و بی زحمت روبرو کنند.

بنابر نظر کارشناسان امر این مهم شدنی است و چنانچه شورای شهر و شهرداری و نظام مهندسی توافقی پیشه کنند خواهند توانست خدمتی به شهر و شهروندان خود در این زمینه انجام دهند.

دراین باب با یکی از مهندسان شهرساز که خود از کارشناسان شهرداری است و از تمامی فرایند موجود آگاه است گفتگویی  داشته ایم که شرح آن رابه صورت موجز بیان شده است:

 امیررحمانی مهندس شهرساز و کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به  اندازی سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی مشترک شهرداری و نظام مهندسی با رویکرد «تسریع و مدیریت صدور پروانه ساختمانی، گفت: بر اساس ماده ۵٩ قانون « رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» شهرداری ها مکلفند حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از پرداخت نقدی یا تعیین تکلیف نحوه پرداخت عوارض به صورت نسیه نسبت به صدور و تحویل پروانه ساختمان متقاضی اقدام کنند.

لیکن در حال حاضر برای افرادی که قصد دریافت پروانه ساختمانی دارند، طول مدت دریافت پروانه به اندازه مدت ساخت ساختمان زمان می برد که این به معنی خواب سرمایه و زیان سرمایه گذار و شهرداری است.

تسریع و تسهیل در صدور پروانه ساختمانی از حقوق عامه و قانونی شهروندان است. شهروندان بایستی با شفافیت کامل بدانند، املاکشان در طرح های توسعه شهری در چه وضعیتی است و چه ظرفیتی برای احداث بنا دارد.

اینکه برخی دستگاه ها و سازمان ها حریم ها و محدودیت هایی مصوب می‌نمایند، بایستی به اطلاع کامل شهروندان برسانند. این گونه محدودیت ها و مصوبات را باید بلافاصله در نقشه های شهری بروزرسانی کنند تا مردم از کلاف سردرگم برخی استعلامات اداری خلاص گردند.

راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی/مزایای سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی

در این راستا راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی مشترک شهرداری و نظام مهندسی با رویکرد «تسریع و مدیریت صدور پروانه ساختمانی» می تواند راهگشا بوده و کلیه فرآیندها از جمله استعلامات، معرفی مهندسین ذیربط، طراحی و کنترل و تایید نقشه های معماری، سازه، برق و مکانیک در شهرداری و سازمان نظام مهندسی بصورت کاملاً الکترونیکی صورت پذیرد.

این سازوکار الکترونیکی، ضمن کاهش قطعی فرآیند صدور پروانه ساختمانی، موجبات عدم مراجعات و سردرگمی شهروندان، حفظ محیط زیست از طریق حذف پرینت و کاغذبازی، حذف رانت، نظارت بیشتر بر عملکرد مهندسین طراح، ناظر، مجری و ...، نظارت بیشتر بر عملکرد کنترل کننده های نقشه های ساختمانی در شهرداری و نظام مهندسی، نظارت بر عملکرد سازمان ها و دستگاه های مرتبط و ... خواهد شد.

رحمانی با اشاره به تنها راهکاری که می توان در این حوزه پیشنهاد  داد، گفت: راهکار بر آن است که  سامانه ای ایجاد شود که از بدو مراجعه شهروند به شهرداری کلیه پروژه ها در سامانه ثبت گردد، از  استعلام های هوشمند، وجود مشخصات و آمار مهندسین مربوطه در سامانه و عمل مهندسین طراحی  بر اساس ضوابط جاری و ... تمامی اینها در  داخل سایت بارگذاری شود(هرگونه پرینت نقشه نیز ممنوع)، کنترل کننده های شهرداری و نظام مهندسی فرآیند کنترل رو انجام دهند و در نهایت پس از تایید یک برگه دفترچه پروانه ساختمانی صادر شود.

وی با اشاره به پروسه طولانی موجود، گفت: پروسه زمانی طولانی که اکنون با آن مواجه هستیم به صورت عمده دلیل آن رفت و برگشت های نقشه های کاغذی، عدم دسترسی به مهندسین در مواقع لزوم، کم کاری مهندسین، کوتاهی در انجام امور توسط کنترل کننده ها و ... است و در نهایت مدیریت زمان را کسب خواهیم کرد.

این مهندس شهرساز با اشاره به اینکه فرآیندها در صدور پروانه طولانی تر شده  است ، عنوان کرد: این موضوع به دلیل موازی کاری ها و پیچیدگی قوانین ساختمانی، تعدد مهندسین ساختمان، کاغذبازی ها، استعلامات مازاد و ... اتفاق می افتد.

اکنون این فرایند حداقل 6 ماه زمان نیاز دارد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه