English

امیررضا رجبی:

کریدور "کتای" جایگزین مسیر افغانستان برای صادرات به آسیای میانه

رییس سازمان صمت خراسان رضوی بیان کرد: کتای-KTAI، به عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبدا ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیاست.

کریدور "کتای" جایگزین مسیر افغانستان برای صادرات به آسیای میانه

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، امیررضا رجبی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سخنانی تاکید کرد: بروز تقلب در برندهای صادراتی استان در کشورهای هدف را از مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان شده است.

رجبی این سخنان را در مراسم قدردانی از صادرکنندگان خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد و ادامه داد: در صورتی که برندهای صادراتی تقویت شوند و از صادرات کالای بدون برند جلوگیری گردد، چنین اتفاقات و تقلبهایی در کشورهای هدف صادراتی رخ نمی دهد.

رییس سازمان صمت خراسان رضوی اظهار کرد: برنامه استان برای صادرات سال آینده ۱.۷ میلیارد دلار است که باید در چهار سال آینده به رقم ۹ میلیارد دلار در سال برسد که تفاهمنامه های بین المللی ایران از جمله پیمان شانگهای و حفظ تجارت با افغانستان به این مهم کمک شایانی می کند.

وی همچنین افزود: تولید صادرات محور، برندسازی کالاهای صادراتی در کشورهای هدف، برنامه ریزی مداوم و تکمیل و تقویت زنجیره تامین کالا با هدف کاهش قیمت تمام شده آن می تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

رجبی متذکر شد: کریدور " کتای " به عنوان راهبرد خراسان رضوی و مسیر جایگزین مسیر افغانستان برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه است و به طور قطع بیشترین میزان صادرات ریلی کشور از مرز سرخس انجام می گیرد.

رییس سازمان صمت خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: اما وابسته شدن به این مسیر و کشور افغانستان، می تواند در برخی شرایط مانند دوران کرونا، صادرات خراسان رضوی را تحت الشعاع تصمیمات کشور مقابل قرار دهد.

وی گفت: کتای ( KTAI) عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبدا ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیاست که توافق بر تقویت و استفاده از آن مورد تاکید کمیته مشترک حمل و نقل ایران و افغانستان نیز قرار گرفته است.

رجبی افزود: این کریدور حمل و نقل زمینی به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین ترکمنستان برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه از اوایل مرداد ماه گذشته راه‌اندازی شده و مود استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تعیین مسیر جایگزین صادراتی به کشورهای هدف این پیام را می دهد که ایران به ویژه خراسان رضوی برای صادرات کالای خود به یک کشور خاص وابستگی ندارد و این موضوع همکاریهای اقتصادی ما را توسعه می دهد.

رییس سازمان صمت خراسان رضوی اظهار کرد: در این سازمان پیگیر توسعه و تقویت مسیر "کتای" به عنوان مسیری جایگزین در صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه هستیم و انتظار داریم فعالان بخش خصوصی در اقدامات پژوهشی خود، این  موضوع را به عنوان یک مطالبه بیان کنند.

رییس سازمان صمت خراسان رضوی

رجبی اذعان کرد: ظرفیتهای اقتصادی خراسان رضوی به ویژه در حوزه مناطق ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس و لزوم تبدیل آنها به مناطق آزاد تجاری – صنعتی لازم است و ایجاد و تقویت پایانه های صادراتی منجر به افزایش انتقال کالا از استان می شود، برپایی نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان موقعیت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی بود و زمینه های فعالیتهای مشترک در حوزه های معدنی و صنعتی نیز به وجود آمد.

وی اطلاع داد: کشور تاجیکستان برنامه پنج ساله ای برای توسعه صنعتی خود دارد که می توان از این فرصت برای توسعه صادرات و ایجاد تولیدات مشترک صنعتی بهره گرفت، افغانستان نیز بومی سازی یا داخلی سازی کالاهای مصرفی خود را آغاز کرده و لازم است صادرکنندگان زمینه های توسعه همکاری مشترک با آن کشور را فراهم کنند.

رییس سازمان صمت خراسان رضوی اعلام کرد: به جد پیگیر حل مشکلات ریلی بخش صادرات استان هستیم و یکی از پیشنهادهای استان در این زمینه، اخذ مجوز از هیات دولت برای واردات واگن در یک مرحله است تا صادرات کالا معطل کمبود واگن نشود و این مهم فرصتی برای صادرکنندگان برای مشارکت در این بخش است.

رجبی همچنین بیان کرد: ارزش گذاری سنگهای قیمتی بدون در نظر گرفتن نقره ای که سنگ قیمتی روی آن سوار شده است از دیگر پیشنهادهای خراسان رضوی برای توسعه صادرات گوهرسنگها و زیورآلات مربوط به این بخش است.

رییس سازمان صمت خراسان رضوی یادآور شد: در ۱۱ ماهه امسال میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار رسید و تقریبا هدف صادراتی استان در سال جاری را محقق کرده است که پیام آور امید به مردم استان است.

رجبی خاطرنشان کرد: از ۶۵ واحد صادرکننده خراسان رضوی که برای شرکت در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان نام نویسی کردند،۳۰ واحد به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند که سه صادرکننده به عنوان نمونه ملی، سه صادرکننده به عنوان شایسته تقدیر در سطح ملی و باقی به عنوان صادرکنندگان نمونه استانی در سال ۱۴۰۰ معرفی شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه