مسئله حجاب و فلسفه وجودی آن
حجاب، در لغت به معنای پرده، حجاب و پنهان کردن است و در اصطلاح"پنهان کردن زن خود را از دید مرد بیگانه است".
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، آنچه دین اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است که در متون دینی و در کلام فقیهان، از آن به ستر، پوشش، ساتر و پوشاننده تعبیر شده است .
در این مقاله بر آنیم که به سوالاتی در این زمینه پاسخ دهیم .
۱-فلسفه حجاب
گوهره ی اسلام، سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در راستای این غایت نازل شده اند. واین آموزه ها، بایستی از خالقی حکیم تجلی یابد که به نیاز های روحی و جسمی، مادی ومعنوی، فردی واجتماعی کاملا آگاه است. احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکت حکیمانه صادر شده است. زن با عنصر حجاب اسلامی به تذهیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته وقرب الهی را فراهم ساخته وزمینه رشد معنوی مردان را دراثر حفظ نگاه تامین میکند.
بنابراین، هدف و فلسفه تشریع احکام در اسلام قرب به خداوند است که بوسیله ی تزکیه نفس و تقوا بدست می آید.
۲-چرا حجاب اجباری است؟
بله حجاب اجباری است. اما آیا هر امری به صرف اجباری بودن بد است وباید تقبیح شود .
توضیح تفصیلی: هر اجباری یعنی قانون، یعنی ضابطه ی لازم الاجرا، پس حجاب اجباری یعنی حجاب قانونی. وظیفه قانون نیز تامین حقوق است. هریک از شهروندان جامعه اسلامی حق دارد که محیطی سالم و بدون فوران شهوت جنسی داشته باشد. هرزنی حق دارد که زنی دیگر با جلذبه های زنانه خود، همسرش را نسبت به او بی میل نکند.هر دانشجویی حق دارد که با تمرکز درس بخواند. هر زنی حق دارد به او به عنوان یک انسان نگاه شود نه به عنوان کالای جنسی. هر زنی حق دارد به جاذبه های انسانی او او توجه شود. ناراحتی از حجاب اجباری عین ناراحتی از توقف اجباری پشت چراغ قرمز است.
آیا در یک شهر هر کسی می تواند به سلیقه خود نمای ساختمانش را بسازد. در همین کشور های غربی آیا نسبت به نمای بیرونی ساختمان ها قوانین اجباری وجود ندارد. شما می توانی نمای داخلی خانه را به هر شکلی که می خواهید در آورید. ولی نمای بیرونی با حقوق دیگران در ارتباط است. شهروندان حق دارند که نمای شهر دارای هارمونی و تناسب باشد. آیا باید ناراحت شد که چرا در این باره قوانین اجباری وجود دارد؟ آیا می توان نقش تحریک کننده گی زنان بد پوشش یا عفت شکن در این همه جنایت که علیه زنان در غرب وحتی داخل کشور می شود را نادیده گرفت. آیا د پوششی با این همه مزاحمت هایی که برای زنان بد پوشش بوجود می آید هیچ ارتباطی ندارد.... شمااجبار راباید پشت قرمز بایستی شما باید اجبارا قوانین ساختمان سازی را رعایت کنی. آیا اینها بد است.
سوال: خوب مردها چشمانشان را نگه دارند
پاسخ: قوانین زمانی از ضمانت بیشتری برخوردار هستند که دو طرفه باشد. نمی شود به عابر پیاده اختیار کامل داد که از هر جای خیابان رد شود وبه ماشین ها نیز نمی توان اجازه داد با هر سرعتی تردد کنند. انداختن لحاظ شرایط دیگری ب هطور کامل بر عهده یک طرف ضمن تبعیض، کارآمدی قانون را کاهش میدهد
3-آیا حجاب در زمان انبیا نیز اجباری بوده است
برخی معتقدند در زمان انبییا حجاب اجبار نبوده است. اولا دراین رابطه اجماع نیست.حجاب امری اجتماعی است. احکام اجتماعی وحکومتی عقلا و شرعا جزء اختیارات حاکم است. منحصر به سیره اهل بیت نیست وکاملا منطبق با شرایط مکان و زمان است. یعنی یک مساله می تواند در یک دوره ای موضوعیت نداشته بشدودر دوره ی دیگری مساله آنروز جامعه باشد. حجاب می تواند در دوره ای به جهت اجتماعی اجتماعی سخت گیرانه نباشد ودردوره ای دیگر الزام آور باشد
۴-آیا عقوبت بد حجابی و بی حجابی با رحمت خدای رحمان ورحیم سازگار است
پاداش کیفری و اخروی از نوع مجازات قراردادی اعتباری نیست بلکه از نوع مجازات حقیقی و تکوینی است. آنچه که در آخرت نصیب انسانها میگردد نتیجه عملکرد های خود انسان است. درقیامت هر انسانی همان را درو میکند که در دنیا کاشته است. معنا ندارد که انتظار داشته باشیم کسی که در دنیا هیچ کشتی نکرده است ویا کشت خار و حنظل کرده است در آخرت میوه ها و محصولات شیرین درو کنند
۵-حجاب حس فطری انسان به آزادی منافات ندارد
پاسخ شهید مطهری: ایراد دیگری که بر حجا ب گرفته اند این است که موجب سلب حق آزادی که یک حق طبیعی بشری است میگردد ونوعی توهین به حیثیت انسانی زن به شمار میرود. می گویند احترام به حیثیت و شرف انسانی یکی از موارد اعلامیه حقوق بشر است.
حجاب در اسلام وظیفه ای است بر عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد باید کیفیت خاصی را در لباس پوشیدن مراعات کنداین وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده است ونه چیزی است که با حیثیت و کرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعی اونیست که خداوند برایش خلق کرده باشد.
ارسال نظر