اجرای آیین نخل گردانی همراه با تعزیه خوانی در گناباد
مسوول اداره میراث فرهنگی گناباد بیان کرد: آیین نخل گردانی در ۱۲ منطقه و روستای گناباد از جمله نوغاب، قصبه شهر، دلویی، رهن، بیلند، باغ آسیا و قوژد برگزار میشود، ولی تعزیه خوانی نوغاب از قدمت و اصالت خاصی برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مهدی ذوالفقاری کارشناس مسوول اداره میراث فرهنگی گناباد عنوان کرد: آیین تعزیه خوانی گناباد به عنوان یکی دیگر از آداب و رسوم مردم این منطقه در ماه محرم قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و هنوز هم این شهرستان به عنوان یکی از مناطق نخستین تعزیه خوانی در ایران شناخته میشود.
ذوالفقاری همچنین اضافه کرد: آیین نخل گردانی در ۱۲ منطقه و روستای گناباد از جمله نوغاب، قصبه شهر، دلویی، رهن، بیلند، باغ آسیا و قوژد برگزار میشود، ولی تعزیه خوانی نوغاب از قدمت و اصالت خاصی برخوردار است.
مسوول اداره میراث فرهنگی گناباد تاکید کرد: هشت آیین و رسم ماه محرم گناباد شامل "نخل گردانی قصبه شهر، نوغاب، روستاهای رهن و ریاب، شبیه خوانی نوغاب و ریاب، واویلایمند و حسن و حسین بیدخت" در فهرست آثار ناملموس و معنوی کشور به ثبت رسیده و این نشانه ریشه داری و قدمت این آداب و رسوم در این خطه است.
علیرضا شناسایی کارشناس میراث فرهنگی گناباد نیز ادامه داد: پارچه های زینتی به کار گرفته شده در در نخل نمادی از حجله قاسم بن حسن(ع) و تنوع رنگ این پارچه ها نشانگر تنوع افکار و عقاید، ایده ها و مذاهب گوناگون است که در ایام محرم در قالب یک هدف و اعتقاد به امام حسین(ع) به صورت متمرکز و متحد به عزاداری می پردازند.
شناسایی تصریح کرد: تشییع نمادین در فرهنگ ایران پیشینه ای طولانی دارد و نمونه برجسته آن آیین سالیانه سوگ سیاوش و حمل تابوت او بوده است و نخل بندی و تزیین نخل، به عنوان تابوت برای مردگان جوان، مشاهیر و یا افراد محبوب سابقهای هزاران ساله در این دیار دارد.
کارشناس میراث فرهنگی گناباد افزود: بعد از واقعه عاشورا و از جمله طی سده های گذشته و به خصوص از دوران صفویه به عنوان نمادی برای یادبود عزاداری سرور و سالار شهیدان (ع) رواج بیشتری یافته است.
وی متذکر شد: نخل گردانی از دوران صفوی همراه با سینهزنی و شبیهسازی به شکل امروز در آیین عاشورا و محرم و صفر و ایام محرم در گناباد رواج یافته است و نخل، تابوت بزرگ و بلندی است که بر آن خنجر، شمشیر، پارچه های قیمتی و آیینه هایی بسته می شود و آن را در روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین(ع) به حرکت در میآورند.
شناسایی در خاتمه افزود: مردم در این شهرستان نگاه ویژهای به نخل و نخلگردانی دارند و بطور مثال افرادی که در زیر نخل برای بلند کردن آن قرار میگیرند، این محل را از اجداد خود به ارث برده و اجازه نمیدهند شخص دیگری در آنجا قرار گیرد.
ارسال نظر