English

آیین تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان فارس برگزار شد

همزمان با هفته‌ی پژوهش، آیین تقدیر از ۶۰ پژوهشگر و فناور برگزیده استان فارس، به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.

آیین تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان فارس برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج فارس، محمد موذنی رییس دانشگاه شیراز در آیین تجلیل از ۶۰ پژوهشگر و فناور برتر فارس که با حضور دانشگاهیان، صنعتگران وپژوهشگران استان در شیراز برگزار شد، گفت: در سال جاری ۵۵نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار دانشمندان پراستناد یک‌درصد و دودرصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند که مایه‌ی مباهات است.

مؤذنی، با بیان اینکه هفته‌ی پژوهش فرصت مغتنمی ا‌ست برای توجه هرچه بیش‌تر به حوزه‌ی پژوهش و پژوهشگران، پرداختن به مسائلی چون اولویت‌های پژوهشی، پرداختن به پژوهش‌های کاربردی، زیرساخت‌های پژوهشی، تأمین بودجه و تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی و روش‌های پژوهشی را دارای اهمیت دانست.

وی همچنین به کم‌کاری در حوزه‌ی علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در زمینه‌هایی مانند سبک زندگی، مهارت‌های زندگی، مدیریت فضای مجازی و مواردی از این قبیل درحد انتظار فعالیت نکرده‌ایم و باید بیشتر روی این مباحث کار کرد.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: ضرورت دارد که در هفته پژوهش به پژوهش‌های حوزه علوم انسانی بیشتر توجه کنیم؛ چراکه نیاز جدی و ضروری جامعه ماست. به‌ویژه باید در حوزه‌ی علوم انسانی به بحث اقتصاد اسلامی، خمس، زکات و کسب حلال توجه جدی‌تر شود.

وی افزود: شاید یکی از دلایل بحران‌هایی که امروز در جهان می‌بینیم کم‌توجهی به همین مباحث باشد؛ بنابراین جادارد که محققان علوم انسانی روی این موضوع کار دقیق علمی انجام دهند و آثار و تبعات کسب نامشروع در نسل فعلی و نسل‌های بعد را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

مؤذنی همچنین با اشاره به گنجینه‌ی باارزش فرهنگ دینی، عنوان کرد: در استفاده‌ی درست از این سرمایه‌ی گرانسنگ خوب استفاده نکرده‌ایم و نتیجه‌ی آن مشکلات فعلی جامعه است.

اهمیت کاربردی‌ بودن و بومی‌ سازی طرح های پژوهشی

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته‌ی پژوهش، به موضوع به‌کارگیری پژوهش‌ها در زمینه‌ی رفع مشکلات استان فارس پرداخت و گفت: بسیاری از طرح‌های انجام‌شده به ارتقای علمی افراد کمک کرده، اما در رفع مشکلات جامعه و مردم نقش قابل انتظاری نداشته است.

ایمانیه افزود: رؤسای دانشگاه‌های استان می‌بایست سازوکار مشخصی برای کاربردی شدن مقالات و پژوهش‌ها درنظر بگیرند.

او عنوان کرد: انتظار می‌رود ارگان‌ها و صنایع هم به دانشگاه‌های استان به دید مشکل‌گشا نگاه کنند، نه فقط به‌عنوان تشریفات و هرجا گیر کردند بدانند که احتمالا دانشگاه ظرفیت حل‌کردن مشکلاتشان را دارد.

استاندار فارس تصریح کرد: اگر پژوهش‌ها بیشتر از وضعیت فعلی به سمت کاربردی‌شدن رفته بود، دچار مشکلات اجتماعی فعلی هم نبودیم و همین حالا هم با انجام پژوهش‌هایی در زمینه‌ی بررسی دلایل می‌توان مسائل را حل کرد.

وی عنوان کرد: پژوهشگرانی که بلد باشند هم از علمشان و هم از تجربه‌شان استفاده کنند؛ نقش قابل توجهی در رسیدگی به اهداف موردنظر خواهند داشت.

وی به دانشمندان برجسته‌ای که در دانشگاه شیراز هستند اشاره کرد و گفت: باید محققان به سمت بومی‌سازی طرح‌هایشان سوق داده شوند، بومی‌سازیِ کار اهمیت بسیاری دارد.

 ایمانیه با اشاره به بحث نقشه‌ی جامع علمی استان، گفت: پراکنده‌کاری و موازی‌کاری در این‌باره فراوان است و دانشگاه‌ها در این‌باره آن‌طور که باید عمل نکرده‌اند. نگذاریم نقشه‌ی جامع در کشو میز و بایگانی‌هامان خاک بخورد.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان گفت: معتقدم از تجهیزات فعلی هم برای انجام تحقیقات استفاده‌ی بهینه نمی‌شود و امیدواریم در نقشه‌ی جامع این هم‌پوشانی‌ها گرفته شود.

وی بر توجه به سهم یک درصدی ارگان‌ها در پژوهش هم تأکید کرد و افزود: بین بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مدیران استان در اتاق فکر، مثلثی شکل گرفته است و به‌منظور دستیابی به اهداف مطلوب باید به اتاق فکر استانداری اهمیت ویژه‌ای بدهید. 

وی همچنین با اشاره به ایجاد دوره‌های پسادکتری، عنوان کرد: براساس این طرح، از افرادی که فارغ‌التحصیل شده و جزء رتبه‌های برتر هستند، اما بلافاصله وارد بازار کار نمی‌شوند؛ به‌مدت یک‌سال در قالب دوره‌ی پسادکتری حمایت می‌شود. بنیاد نخگان استان این طرح را اجرا می‌کند و تأکید می‌کنم اگر صف شما طولانی شد، اعتبارش با من که تأمین شود تا کسی پشت نوبت نماند.

استاندار فارس همچنین با اشاره به اهمیت توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان استان، خطاب به رئیس پارک علم و فناوری گفت: هرجا با بن‌بست مواجه شدید ما آن را رفع می‌کنیم، اما به این شرط که در افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان نهایت تلاش و  فعالیتتان را بکنید و انتظار ما را برآورده کنید.

 ایمانیه پیشنهاد راه‌اندازی یک شرکت تعاونی خرید مواد اولیه‌ی تحقیقات در استان را داد و در ادامه، رؤسای دانشگاه‌های فارس را ملکف کرد که ماهانه دوساعت میز خدمت، ویژه‌ی پژوهشگران، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌ها تدارک ببینند تا مشکلات آن‌ها شنیده، بررسی و رفع گردد.‌

هفته پژوهش+شیراز

رتبه سوم کشوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه فناوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر فارس گفت: موتور محرکه آموزش، پژوهش است. اما ما موفق نشدیم نیازهای جامعه را از طریق پژوهش‌ها رفع کنیم و وضعیت در این خصوص مطلوب نیست.

 سیدوحید حسینی افزود: در یک‌سال گذشته، زیرساخت‌ها را برای امر پژوهش و توسعه‌ی فضای فیزیکی ایجاد کرده‌ایم و پژوهانه‌های ۱۹۳۶طرح پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصویب شده است.

وی ادامه داد: ما طی یک‌سال گذشته ۲هزار و ۷۷۲ مقاله داشته‌ایم که در مجلات معتبر چاپ شده است.

 وی به دیگر دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: پارک علم و فناوری با ۳۲ شرکت راه‌اندازی شده است. ۷۸ قلم محصولات فناورانه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده، ۸۰ طرح و انعقاد ۱۸ قرارداد در دانشگاه با صنعت هم از دیگر فعالیت‌های پژوهشی انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: هدف ما این است که به انجام تحقیقات کاربردی کمک کنیم و چاپ مقاله‌ی صرف کافی نیست.

حسینی افزود: با حمایت‌ها توانسته‌ایم ۱۵میلیارد تومان در یک‌سال گذشته برای طرح‌های تحقیقاتی هزینه کنیم و در عین حال توانسته‌ایم تا پایان مهر ۱۴۰۱ به تعهداتمان در این حوزه عمل کنیم. اما بودجه‌ها کفایت نمی‌کند و امیدواریم بتوانیم وضعیت بهتری در این خصوص فراهم نماییم. 

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه‌ی سوم کشور را در حوزه‌ی فناوری دارد، گفت: طی یک‌سال اخیر توانستیم ۱۳ شرکت را ارتقا داده و از مراکز رشد به پارک علم و فناوری بفرستیم؛ اما رسالت ما خیلی بیش‌تر از این‌هاست و از پژوهشگران خواستارم مشکلات مردم را مشکلات خودشان بدانند و در این‌باره بیش‌از پیش فعالیت کنند.

تلاش برای ایجاد شبکه‌ ملی مجمع خیران نخبه‌پرور

حبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان فارس نیز با بیان اینکه نخبگان سرمایه‌های جامعه هستند هدف بنیاد نخبگان را شناسایی استعدادهای برتر در زمینه‌ی نخبه‌پروری و نخبه‌شناسی دانست.

 شریف عنوان کرد: حمایت و تجلیل از نخبه‌ها وظیفه‌ی تمام دستگاه‌ها است و درصددیم شبکه‌ی ملی مجمع خیران نخبه‌پرور شکل بگیرد.

وی گفت: فارس پس از تهران، دومین استان و دانشگاه شیراز پس از دانشگاه‌های شیراز و شریف، سومین دانشگاهی است که درخصوص تأمین مسکن نخبگان فعالیت دارد. 

شریف به حمایت از ایجاد ۸۰دوره فرصت مطالعاتی، بورسیه ۷۲۰دانش‌آموز و ۵۰دانشجو توسط بنیاد نخبگان فارس هم اشاره کرد. 

در پایان این مراسم پژوهشگران و فناوران برگزیده‌ی استان در دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و نهادهای اجرایی استان فارس معرفی و تقدیر شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه