English

شهردار بندرعباس عنوان کرد؛

۳۳درصد شهر بندرعباس در بافت های فرسوده یا سکونتگاه های غیر رسمی اسکان دارند

شهردار بندرعباس با اشاره به اینکه 33 درصد شهر بندرعباس در بافت های فرسوده یا سکونتگاه های غیر رسمی اسکان دارند، گفت: همه بافت های محلی ناکارآمد نیستند بلکه باید مقام سازی آنان در دستور کار قرار بگیرد.

33درصد شهر بندرعباس در بافت های فرسوده یا سکونتگاه های غیر رسمی اسکان دارند

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در نشست تخصصی آموزه های زلزله بم و نقش آفرینی در کاهش آسیب پذیری و مقاوم سازی بافت های فرسوده اظهار داشت: بافت های فرسوده و ناکارآمد یکی از دغدغه های تمام مسئولان و شهرداران ادوار گذشته بوده و با پیگیری های استاندار هرمزگان هر هفته در خصوص بافت های فرسوده و ناکارآمد به ایشان گزارش ارائه می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه 33 درصد شهر بندرعباس در بافت های فرسوده یا سکونتگاه های غیر رسمی اسکان دارند، تصریح کرد: همه بافت های محلی ناکارآمد نیستند بلکه باید مقام سازی آنان در دستور کار قرار بگیرد. 

نوبانی یادآور شد: همان‌طور که با راه و شهرسازی همکاری داریم سعی خواهیم کرد تا شش ماه آینده معبر بازگشایی و از این فضای فرسودگی خارج شود. 

شهردار بندرعباس اذعان داشت: هفته گذشته جلسه شورای مسکن به منظور پایش آخرین وضعیت اجرای طرح ملی نهضت مسکن برگزار شد، سه محله کمربندی، طلابند و دوراهی ایسینی به عنوان محلات هدف بازآفرینی شهری در بندرعباس پیشنهاد و در همان جلسه مصوب شد. 

شهردار بندرعباس خاطرنشان کرد: شهرداری آمادگی دارد با همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی استان کارهای بزرگی را در محلات قدیمی و تاریخی انجام دهد زیرا هر چه داریم از محلات قدیمی هست و تمام نخبگان حال حاضر و همچنین شهدای عزیز در این محله ها می زیستند. 

نوبانی در ادامه گفت: با ایجاد برنامه های فرهنگی و مقاوم سازی می توان این محلات بافت فرسوده را برخوردار و توانمند کرد. 

وی عنوان کرد: در بافت های فرسوده کارهای فرهنگی خوبی هم صورت گرفته است مانند ساخت سالن های ورزشی و فرهنگسراها که در سه راه برق در حال انجام است تا سه ماه آینده تلاش خواهد شد که به بهره برداری برسند. 

شهردار بندرعباس ابراز داشت: بحث دیگری که اهمیت بسیاری در بافت های فرسوده شهر بندرعباس داشت، سند دار کردن منازل بود که با پیگیری های استاندار هرمزگان و سایر مسئولان این اقدام انجام شد و محله های نایبند و آیت الله غفاری انجام شد. 

نوبانی تصریح کرد: اعتقاد داریم اگر مردم منازل سنددار داشته باشند می توانند خودشان نسبت به ساخت یا بازسازی منازل اقدام کنند، یا اینکه با انبوه سازها بع صورت مشارکتی خانه بسازند.

شهردار بندرعباس گفت: متاسفانه در حال حاضر در بافت های فرسوده و قدیمی شهر بندرعباس، چندین نفر از اعضای خانواده که حتی متاهل هم شده اند زندگی می کنند.

منتظر اعتبارات دولتی نباشیم

عباس کمالی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان نیز عنوان کرد: منابع دولت محدود است با این منابع محدود عملا کاری نمی توان کرد و باید ساختار و سند راهبردی را برای کلان شهرها به خصوص شهر بندرعباس در نظر بگیریم تا بتوانیم از مشارکت بخش خصوصی برای احیای بافت های فرسوده استفاده کرد و منتظر اعتبارات دولتی نباشیم.

وی افزود: در خصوص سنددار کردن منازل هم دولت امتیازات خوبی در نظر گرفت و در قانون بودجه 1401 هم به آن پرداخته شد ولی عملا استقبال خوبی نشد و علیرغم اطلاع رسانی های متعدد رسانه‌ای شد و کمتر از 200 نفر برای سنددار کردن منازل اقدام کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان اظهارداشت: در مسکن مهر هم این اتفاق افتاد و کسی استقبال نکرد که درخواست داریم هر چه سریعتر به دلیل احیای بافت های فرسوده قرار نگیرد نسبت به سنددار کردن ملک خود اقدام کنند. 

وی افزود: دولت بسته های تشویقی زیادی در نظر گرفته برای بافت های فرسوده و افراد می توانند به صورت تجمیعی و حتی اقساطی با هزینه های کمتر این کار را انجام دهند. 

کمالی در پایان گفت: زوم بندی بافت های فرسوده هم مورد اهمیت است، احیا و مقاوم سازی منازل در این محلات به تنهایی در توان شهرسازی و شهرداری نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه