English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد؛

همگام با بسیج ملی تغذیه سالم، با شعار «حال خوب با وزن مناسب»

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تمرکز و شعار امسال حال خوب با وزن مناسب است و برای داشتن وزن مناسب، تغذیه و فعالیت فیزیکی باید در یک راستا باشد.

همگام با بسیج ملی تغذیه سالم، با شعار «حال خوب با وزن مناسب»

به گزارش خبرگزاری موج فارس، عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با افزایش آگاهی در جامعه برطرف می‌شوند، اظهار داشت: نقش مطلع بودن آحاد جامعه، خانواده و افراد نقش اساسی و کلیدی در حوزه بهداشت را دارد. این قاعده را در سراسر دنیا داریم که با افزایش آگاهی، تغییر نگرش و رفتار بوجود می آید که یکی از مهمترین ارکان اطلاع رسانی آگاهی به جامعه رسانه ها هستند. رسانه‌ها و داوطلبین سلامت از بازوهای مهم افزایش آگاهی در حوزه بهداشت می باشند.

رضاییان زاده افزود: در دهه های اخیر بیماری های عفونی به مراتب کمتر شده است و بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به بیماریهای مزمن و غیر واگیر می باشد. معظل اصلی بیماری های مزمن، سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی تغذیه نامناسب است.برخی از عوامل تاثیر گذار در رخداد بیماری ها را نمیتوان تغییر داد اما تغذیه قابل تغییر می باشد و می توان از بروز بیماری ها جلوگیری کرد.

او با اشاره به اینکه تمرکز و شعار امسال حال خوب با وزن مناسب است گفت: چاقی عامل بروز بیماری های قلبی عروقی و عضلانی است، هم اینک چاقی یک بیماری جهانی می باشد‌ که  در حال حاضر حدود ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا چاق هستند و انتظار می رود  تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد نفر  برسد. که با این روند از هر پنج خانم و هفت نفر آقا یک نفر را چاق میبینیم.

وی گفت: چاقی نه تنها در ظاهر نمایان است بلکه در باطن هم سیستم های مختلف بدن را تحث تاثیر قرار می دهد، یکی از عوامل اصلی دیابت چاقی است، که اگر وزن کنترل شود خودبخود  قند خون نیز کنترل می شود.

او افزود: افزایش استفاده از فست فودها و غذاهای آماده موجب افزایش سرطان روده بزرگ شده است.

رضاییان زاده عنوان کرد: در شش ماهه اول امسال در گروها سنی مختلف، ۲.۲ درصد فرد چاق در کودکان، در نوجوانان ۱۷.۲ اضافه وزن و چاقی، در جوانان ۳۲.۶ درصد، میانسالان ۵۶.۷ درصد و سالمندان ۳۴.۲ درصد وجود دارد. عمدا بیماری های مزمن در میانسالی و سالمندی، چاقی و افزایش تغذیه می باشد.

وی با بیان اینکه برای داشتن وزن مناسب، تغذیه و فعالیت فیزیکی باید در یک راستا باشد، گفت: ۳۴درصد از نوجوانان بصورت مداوم از تنقلات مضرر استفاده میکنند.

او گفت: در شش ماه اول سال جاری ۲۴۹۵۷ نفر از افراد چاق در استان فارس برای کاهش وزن به مراکز خدمات جامع سلامت به کارشناسان تغذیه مراجعه کردن که در مراجعه دوم ۷۸ درصد آنها کاهش وزن را به درجاتی تجربه کردند.

رضاییان زاده با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۱۴۲۱ سبد غذایی حمایتی بین گروه های آسیب پذیر توزیع شده است اظهار داشت: بیش از سه میلیارد و پانصد میلیون تومان با کمک خیرین به مادران و کودکان دچار سوءتغذیه کمک شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در سال گذشته ۴.۱ درصد از کودکان دچار کم وزنی و کم وزنی شدید، ۳.۴۸ درصد کوتاه قدی، ۷.۵۸ درصد لاغری و لاغری شدید، ۲۰.۳۵ درصد در معرض اضافه وزن و ۲.۴ درصد کودکان هم مبتلا به چاقی بوده‌اند. و ۱۱.۹ درصد از نوجوانان دچار لاغری و لاغری شدید، ۱۱ درصد اضافه وزن و ۶.۲ درصد چاق بودند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه