English

لیله الرغائب؛ شب آرزوها؛ وعده‌گاه خدا

لیله الرغائب؛ شب آرزوها؛ وعده گاه الهی است، وعده گاهی که خدا بردبارتر از همیشه در انتظار بندگانی است که یک سال تن و روح خود را به گناهانی آلوده کردند و او وعده بخششان را در این شب به آنها داده است. شبی که آسمانش پر از برق ستارگان است و هر دعایی که آسمان می‌رود به ستاره‌ای تبدیل می‌شود و در پهنه آسمان می‌درخشد.

لیله الرغائب؛ شب آرزوها؛ وعده‌گاه خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج فارس، به اولین شب جمعه از ماه مبارک رجب لیله الرغائب یا شب آرزوها گفته می‌شود. ماه رجب از برتری خاصی بین دیگر ماه‌های قمری برخوردار است. این ماه به عنوان “ماه خدا” لقب گرفته است. پیامبر اکرم (ص) در این خصوص میفرمایند: رجب ماه بزرگ خداوند است و هیچ کدام از دیگر ماه‌ها در حرمت و فضیلت به آن نمی‌رسد. هوشیار باشید که رجب ماه خداوند است و شعبان ماه من و رمضان ماه امت است و اگر کسی حتی یک روز از این ماه را روزه بگیرد، خداوند از او خشوند گشته و خشم پروردگار از وی دور می‌گردد.

تاریخ دقیق لیله الرغائب یا شب آرزوها در تقویم برابر است با: روز پنجشنبه ۶ بهمن سال ۱۴۰۱ و  ۴ رجب سال ۱۴۴۴.

ابتدا پیش از هر چیزی به معنای لغوی لیله الرغائب می پردازیم لیله به معنی شب و واژه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنی چیزی که مورد رغبت و میل و همچنین به معنای بخشش و عطای زیاد است.

«لیلة الرّغائب» یعنى شبى که به خاطر پاداش ها و فضیلت هاى فراوانى که دارد، مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معناى «شب پاداش هاى فراوان» است، زیرا «رغائب» جمع «رغیبه» است که هم به معناى «کار مورد رغبت» آمده است و هم به معناى پاداش و عطاى فراوان. بی تردید وعده‌ پاداش‌ عظیم براى لیلة الرغائب، خود گواه بر اهمیت آن است.

«لیله‌الرغائب» هم به عنوان شبی که توجه به آن زیاد است و هم به عنوان شبی که در آن بخشش و عطا فراوان است می تواند معنی شود و بر اساس روایاتی که درباره فضیلت و برکت این شب مطرح شده است هر دو معنا درست و صحیح تلقی می شود.

رسول خدا (ص) من باب فضیلت و برکت ماه رجب در روایتی فرموده اند:

«وَ لَکِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَیْلَهٍ جُمُعَهٍ فِیهِ [منه‌] فَإِنَّهَا لَیْلَهٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَهُ لَیْلَهَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَی ثُلُثُ اللَّیْلِ لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَهِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ اطِّلَاعَهً ( إقبال الأعمال (ط – القدیمه)،ج‌۲ ،فصل فیما نذکره من عمل أول جمعه من شهر رجب …..، ص :۶۳۲ )

از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را “لیله الرغائب” می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می شوند.»

امشب یکی از شب‌های چهارگانه‌ای است که درباره احیا و شب‌زنده‌داری آن سفارش‌های فراوانی شده است.در روایات مربوط به لیله الرغائب آمده است که اولین پنجشنبه از ماه رجب را روزه بگیرید و در شب جمعه، پس از نماز عشاء و تا پیش از نیمه شب، دوازده رکعت نماز به جا آورده شود.

یکی دیگر از اعمالی که در ماه رجب، به ویژه در لیلة الرغائب سفارش شده، قرائت دعای کوتاه اما پرمعنای ماه مبارک رجب پس از نمازهای یومیه است که فضیلت بسیاری دارد.

در این شب فرشتگان از آسمان به زمین خاکی سرازیر می شوند و‌ پیغامبر نیت های پاک بندگان خداوند هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه