English

شهریار نوری زاده خبر داد؛

تأخیر در تأمین اعتبار دلیل کندی بازسازی مناطق زلزله‌زده هرمزگان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان دلیل کندی بازسازی مناطق زلزله‌زده غرب استان را تأخیر در تأمین اعتبار از مرکز عنوان کرد و گفت: امیدواریم در 4 ماه آینده با مشارکت بانک‌های عامل و تزریق تسهیلات به پیمانکاران این واحدهای مسکونی به بهره‌برداری برسد.

تأخیر در تأمین اعتبار دلیل کندی بازسازی مناطق زلزله‌زده هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «شهریار نوری زاده» مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب 100 حضرت امام خمینی «ره» اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ازجمله نهادهایی است که امام راحل در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که عقب‌ماندگی به میزان قابل‌توجهی در کشور بیداد می‌کرد با درایت و هوشمندی آن را در جهت ساخت منازل افراد فاقد مسکن در روستاها تأسیس کرد.

وی ضمن بیان اینکه هم‌اکنون 186 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان هرمزگان وجود دارد، افزود: برنامه ما برای دو سال آینده این است که تمام روستاهای هرمزگان به‌صورت صددرصدی مقاوم‌سازی کنیم.

نوری زاده با بیان اینکه، تاکنون در 40 درصد روستاهای هرمزگان عملیات اجرایی طرح هادی انجام شده است، گفت: در بحث عملیات اجرایی طرح هادی روستایی، میانگین کشوری ما 55 درصد و همچنین عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان 40 درصد است.

وی یادآور شد: به علت پراکندگی راه‌های روستایی و عدم دسترسی به خدمات حمل‌ونقل در منطقه بشاگرد اجرای طرح هادی روستایی سخت است اما اولویت ما این است که در حوزه جاسک، بشاگرد و رودان بتوانیم این طرح را به انجام برسانیم.

وی در ادامه بیان داشت: 500 روستا در هرمزگان باید موردبازنگری قرار بگیرند و این در حالی است که در سال 1400 بالغ‌بر 156 روستا را موردبازنگری قرار دادیم اما متأسفانه اعتبارات ملی در زمان مقرر ابلاغ نشد تا بتوانیم 80 درصد تعهدات را انجام دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان در ادامه به شناسنامه‌دار کردن واحدهای مسکونی اشاره کرد و افزود: شناسنامه‌دار کردن واحدهای مسکونی قطعاً می‌تواند بسیاری از مشکلات روستاییان را مرتفع کند.

وی ابراز داشت: از 186 هزار واحد مسکونی تاکنون اسناد مالکیت 90 هزار واحد مسکونی روستاییان صادر شده است و در سال گذشته برای بالغ‌بر سه هزار و 700 واحد مسکونی سند صادر شد.

وی گفت: امسال نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان با مشارکت اداره کل ثبت‌احوال برنامه‌ریزی دقیقی را در راستای افزایش سهمیه برای صدور اسناد مالکیت انجام داده است تا بدین‌وسیله دغدغه‌های مردم کاهش پیدا کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان گفت: سال گذشته بالغ‌بر 200 میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی و همچنین قیر رایگان تخصیص داده شد که ما توانستیم در 164 روستای هرمزگان عملیات اجرایی طرح هادی را انجام دهیم و همچنین امسال بالغ‌بر 225 میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی تخصیص داده شد.

وی بیان داشت: ما باید بتوانیم هرساله منظومه‌های روستایی را با محوریت توسعه پایدار روستاها مطالعه کنیم تا بدین‌وسیله موازی کاری در هیچ سازمانی انجام نشود.

نوری زاده افزود: در سطح روستاهای استان هرمزگان 192 خانوار دارای دو فرزند معلول هستند که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مشارکت بهزیستی و بنیاد مستضعفان توانست واحدهای مسکونی را برای این خانواده‌ها احداث کند.

وی اذعان داشت: سال گذشته در راستای انعقاد تفاهم‌نامه بنیاد مسکن با سازمان برنامه‌وبودجه، بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان بالغ‌بر 6 هزار واحد مسکونی برای نیازمندان در کوهشاه احمدی، بشاگرد و جزیره لارک با 70 درصد پیشرفت فیزیکی احداث شده است.

نوری زاده به آسیب‌های سیل در شرق هرمزگان و در شهرستان‌های میناب و رودان هم اشاره کرد و گفت: تاکنون بالغ‌بر 370 واحد مسکونی که در جریانات سیل آسیب دیده بودند، مجدداً احداث شده‌اند و همچنین سیل دیگری در این حوزه شرق هرمزگان به وقوع پیوست که تسهیلات آن در بهمن‌ماه 1401 ابلاغ شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان ابراز داشت: بالغ‌بر هزار و 530 واحد مسکونی رودان و میناب در دست ستاد معین بازسازی داریم که تاکنون پروانه ساخت این واحدهای مسکونی صادر شده است و در زمان‌بندی 6 ماه این واحدها به بهره‌برداری می‌رسد.

وی به آسیب‌های زلزله بخش فین و دهستان سیاهو و بخش مرکزی بندرعباس نیز اشاره کرد و گفت: بر اثر وقوع زلزله بالغ‌بر دو هزار واحد روستایی و 498 واحد شهری آسیب دید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان نیز 98 درصد واحدهای روستایی را در آن منطقه اعم از عملیات فوندانسیون، دیوارچینی، ایزوگام، نصب درب و پنجره، سقف و... به اتمام رسانده است.

نوری زاده به زلزله غرب هرمزگان در بخش مهران و شهرستان بستک هم اشاره کرد و افزود: تاکنون 320 واحد مسکونی عملیات اجرایی و تعمیر آن با مشارکت مردم و نظارت ستاد بازسازی انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در خردادماه 1401 زلزله مهیبی در دو بخش مهران، بخش مرکزی بندرلنگه رخ داد که بالغ‌بر هزار و 196 واحد روستایی آسیب دید و از این تعداد ما عملیات اجرایی حدود هزار و 100 واحد مسکونی را آغاز کردیم.

وی عنوان کرد: در دی و بهمن به دلیل اینکه سازمان مدیریت مصوبه را به دولت ارسال نکرده بود کار در زمان مقرر انجام نشد در غیر این صورت اگر تسهیلات به‌موقع در اختیار ما قرار می‌گرفت با پیگیری استاندار این پروژه تا امروز به اتمام رسیده بود.

نوری زاده افزود: بااین‌حال با پیگیری استاندار هرمزگان، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نماینده غرب هرمزگان تسهیلات ابلاغ شد و تاکنون اسکلت‌بندی 900 واحد مسکونی انجام شده و 550 واحد مسکونی در عملیات اجرایی سقف زده هستند، همچنین در 620 واحد مسکونی عملیات دیوارچینی آن به اتمام رسیده است و امید داریم که در 4 ماه آینده با مشارکت بانک‌های عامل و تزریق تسهیلات به پیمانکاران این واحدهای مسکونی به بهره‌برداری برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه