English

مهمترین توصیه های پلیسی به زائران اربعین از صدور گذرنامه تا برگشت به منزل

به زائران توصیه می شود حتماً گذرنامه خود را ممهور به مُهرخروج از کشور کرده و به همین شکل مراقب باشند که موقع بازگشت از کشور عراق هم مُهر ورود به کشور در گذرنامه آن ها زده شود

مهمترین توصیه های پلیسی به زائران اربعین از صدور گذرنامه تا برگشت به منزل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، خروج از پایانه های مری تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، شلمچه و چذابه که برای شرکت زائران در پیاده روی اربعین حسینی (ع) مشخص شده صرفاً با گذرنامه معتبر امکان پذیر است و تاکید می کنیم که زائران بدون همراه داشتن گذرنامه به پایانه های مرزی مراجعه نکنند.

متقاضیان صدور گذرنامه از 2 طریق مراجعه به دفاتر پلیس +10 برای ثبت تقاضای صدور گذرنامه خود اقدام کنند که ظرف یک هفته گذرنامه های صادر شده از طریق پست به نشانی منازل آنان ارسال می شود.

نحوه صدور گذرنامه های زیارتی

افرادی که تمایل دارند گذرنامه‌های زیارتی دریافت کنند از دو طریق "درگاه اینترنتی" و "سامانه پلیس من" اقدام و به‌جای مراجعه به پلیس مهاجرت و اداره گذرنامه در منزل و محل کار خودشان اقدامات مربوط به ارسال مدارک و اخذ گذرنامه را انجام دهند. البته برای آن دسته از زائرانی که دسترسی به این دو بستر برایشان مقدور نیست امکان حضور در ادارات گذرنامه وجود دارد و این افراد می توانند با مراجعه به این اداره نیز گذرنامه زیارتی خود را دریافت کنند.

 نحوه تمدید گذرنامه

کسانی هم که 2 سال از مدت اعتبار گذرنامه های آنها گذشته می توانند برای تمدید گذرنامه خود به اداره گذرنامه و مهاجرت پلیس مراجعه کنند. تمدید گذرنامه ها تنها ظرف 2 تا 3 دقیقه و به صورت رایگان انجام خواهد شد لازم به ذکر است که اعتبار تمدید گذرنامه ها تا 29 اسفند سال جاری بوده و صرفاً این تمدید به منظور زیارت عتبات عالیات انجام می شود و کسانی که قصد تمدید گذرنامه خود برای سفرهای خارجی دارند بایستی روال عادی خود را طی کرده و از طریق مراجعه به پلیس+10 اقدام کنند.

توصیه های مهم در زمان خروج زائران از کشور

به زائران توصیه می کنیم حتماً گذرنامه خود را ممهور به مُهرخروج از کشور کرده و به همین شکل مراقب باشند که موقع بازگشت از کشور عراق هم مُهر ورود به کشور در گذرنامه آن ها زده شود. از آنجا که ثبت نام زائران اربعین حسینی در سامانه سماح الزامی است بنابر این توصیه می کنیم که به منظور مدیریت سفر و همچنین استفاده از مزایای بیمه، حتماً زائران در این سامانه ثبت نام کنند .

برای تسهیل در ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی و تمدید گذرنامه های منقضی شده قرارگاهی ویژه راه اندازی شده و کارشناسان پلیس گذرنامه و مهاجرت تا زمانی که زائران برای تقاضای صدور و تمدید گذرنامه به این دفاتر مراجعه کنند، حضور داشته و پاسخگوی مراجعان هستند.

نکته حائز اهمیت اینکه علاوه بر داشتن گذرنامه بایستی فرد منعی برای خروج از کشور نداشته باشد و به همین جهت توصیه می کنیم که زائران حتماً قبل از عزیمت به سفر اربعین با مراجعه به اداره گذرنامه پلیس امنیت عمومی از وضعیت خروج خود مطلع شوند.

همچنین به متقاضیانی که می خواهند به وسیله هواپیما به کشور عراق مسافرت کنند هم توصیه می کنیم حتماً به دفاتر مجاز فروش بلیط هواپیما مراجعه کرده و از خرید بلیط در فضای مجازی خودداری کنند تا در دام کلاهبرداران نیفتند. علاوه بر این چون امسال پلیس فرودگاه کشور عراق استفاده از پاوربانک را برای زائران اربعین حسینی ممنوع کرده از زائران که از طریق خطوط هوایی قصد شرکت در پیاده روی اربعین را دارند توصیه می کنیم که از همراه داشتن پاوربانک خودداری کنند چرا که در این صورت از سوی پلیس فرودگاه عراق برگشت داده خواهند شد.

نحوه شرکت اتباع خارجی مقیم ایران در پیاده روی اربعین

اتباع خارجی مقیم ایران می‌توانند با درخواست از طریق دفاتر کفالت دفترچه اقامت بگیرند و با توجه به توافق صورت گرفته با کشور عراق افراد دارای این دفترچه بدون درخواست ویزا یا روادید می‌توانند به این کشور سفر کنند و پس از زیارت به کشورمان بازگردند .

همچنین اتباع خارجی دارای کارت آمایشی معتبر و اتباع افغانستانی مشمول طرح خانواری نیز جهت سیر مراحل اخذ مجوز اعزام به اربعین بایستی حتماً به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی مراجعه کنند ضمن اینکه تاکید می کنیم اتباع خارجی که به صورت غیر مجاز در کشور حضور دارند اجازه استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت.

نحوه شرکت مشمولان وظیفه عمومی در پیاده روی اربعین

همه مشمولان غیر غایب متقاضی شرکت در همایش بزرگ اربعین حسینی (ع) پرداخت وثیقه می توانند از کشور خارج شوند البته این افراد بایستی به درگاه خدمات الکترونیک انتظامی به نشانی www.epolice.ir مراجعه کرده و کد ملی و کد سخای خود را در این درگاه ثبت کنند تا امکان ارائه مجوز خروج از کشور به آنان فراهم شود.

مشمولان دانش آموز، دانشجو که دارنده برگ آماده به خدمت بدون غیبت هستند در صورتی که تاریخ بازگشت به کشور آنان یک ماه قبل از تاریخ اعزامشان باشد می توانند به درگاه خدمات الکترونیکی انتظامی مراجعه و مجوز لازم را دریافت کنند.

مشمولانی که منتظر مهلت تعیین تکلیف وضع خدمتی خود هستند و قصد شرکت در این سفر معنوی را دارند هم بدون دریافت برگ آماده به خدمت می توانند به درگاه مذکور مراجعه و تقاضای خروج از کشور خود را ثبت کنند، همچنین آن دسته از مشمولانی که در زمینه معافیت پزشکی، کفالت و یا معافیت های خاص اقدام کردند و درخواست آنان در سامانه وظیفه عمومی درحال بررسی است نیز می توانند برای شرکت در مراسم بزرگ اربعین حسینی (ع) از این تسهیلات بهره مند شوند. دارندگان معافیت موقت پزشکی و کفالت نیز تا یک ماه قبل از اتمام معافیت موقت خود می توانند در این سفر معنوی شرکت کنند.

همچنین کسانی که دارای کارت پایان خدمت وظیفه و یا کارت معافیت هستند و در شرایط مشمول قرار دارند بایستی کارت عادی خود را به کارت هوشمند تبدیل کنند تا امکان صدور گذرنامه برای آنان فراهم شود.

هشدار درخصوص کلاهبرداری از زائران اربعین حسینی (ع)

به زائران گرامی توصیه می کنیم دقت داشته باشند در هنگام ثبت نام در سامانه سماح به سایت های جعلی و فیشینگ مراجعه نکنند ، هر گونه اطلاعات را از منبع موثق و قانونی خود دریافت کنند چون عده ای کلاهبردار از احساسات پاک مردم سؤاستفاده می کنند و آدرس هایی را در سایت ها اعلام می کنند که این ها به قصد کلاهبرداری است.

زائران توصیه می کنیم برای دریافت ارز یا تبدیل وجه خود به دینار کشور عراق حتماً به بانک ها، صرافی های مجاز و مکان های مشخصی که اعلام شده مراجعه کنند و از مراجعه به دلال هایی که در خیابان و یا در مرز هستند خودداری کنند چون احتمال اینکه این افراد با ارائه ارز جعلی از آن ها کلاهبرداری کنند وجود دارد.

سفر خود را به روز های نزدیک اربعین موکول نکنید

از زائران عزیز تقاضا می کنیم تا سفر خود را به روزهای آخر اربعین موکول نکنند، هرچند پلیس تمام توان خود را در مرزها آورده تا زائران دچار مشکل نشوند اما اگرمدیریت زمان وجود نداشته باشد باعث ازدحام و تراکم جمعیت در پایانه های مرزی شده وزائران با مشکل مواجه خواهند شد.

توصیه به زائرانی که با خودروی شخصی به مرزهای اربعینی می روند

همچنین به کسانی که با خودروی شخصی قصد دارند تا به شهرهای مرزی مراجعه کنند هم توصیه می کنیم که حتماً خودروی خود را در پارکینگ هایی که دارای نگهبان، گشت پلیس و پایش تصویری است گذاشته و از رها کردن خودروهای خود در خیابان ها و کوچه ها خودداری کنند ضمن اینکه تاکید می کنیم از گذاشتن مدارک معتبر و اموال قیمتی و با ارزش در هنگام ترک خودرو بر روی صندلی جلو و عقب خودرو نیز جداً پرهیز کنند.

زائران گرامی قبل از حرکت از سالم بودن وسیله نقلیه خود اطمینان داشته و حتی الامکان از تردد در هنگام شب که باعث بروز خطراتی برای آنان می شود خودداری کنند، همچنین درراه های دو طرفه از ارتکاب تخلفات حادثه ساز مانند سبقت و سرعت غیر مجاز جداً پرهیز کرده و برای استراحت در حاشیه جاده ها توقف نکنند.علاوه بر این توصیه می کنیم در زمان بازگشت هم زمان خود را طوری مدیریت کنند تا با مشکل ترافیک مواجه نشوند و حتماً قبل از عزیمت به شهرهای خود در موکب های تدارک شده در مرز ها استراحت کرده و به هیچ وجه با حالت خستگی و خواب آلودگی اقدام به رانندگی نکنند.

زائرانی که احیاناً گم شده و یا با مفقود شدن گذرنامه خود مواجه شدند می توانند به کنسولگری های ایران در نجف و یا کربلا مراجعه تا از آن طریق امکان رفع مشکل و اعزام آنان به کشور ایران فراهم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه