English

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش مطرح کرد؛

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس رسما راه اندازی شد/رشد ۷ درصدی مصرف بنزین در سال تهدیدی برای خودکفایی بنزین

صالح آبادی گفت: در یک سال گذشته تولید بنزین در کشور ۶۷.۸ میلیون لیتر در روز بوده که امسال به ۸۷.۹۵ میلیون لیتر در سال جاری رسیده است و روند روبه رشد در تولید بنزین و سوخت یورو ادامه خواهد یافت، اما رشد ۷ درصدی مصرف باعث شده در آینده میزان مصرف از تولید پیشی بگیرد و دوباره ایران واردکننده بنزین شود.

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس رسما راه اندازی شد/رشد 7 درصدی مصرف بنزین در سال تهدیدی برای خودکفایی بنزین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، امروز با حضور اصحاب رسانه، گزارش عملکرد ۴۰ سالگی انقلاب در صنعت پالایش و پخش از سوی ارائه شد. همچنین ضمن تشریح گزارش هایی از چگونگی راه اندازی فاز ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، رسما این فاز اجرایی شد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به تولید بنزین داخلی در سال ۹۶ گفت: میانگین تولید بنزین در سال ۹۶ نزدیک به۶۷.۸ میلیون لیتر در روز بوده و امسال به ۸۷.۹۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. 

صالح آبادی با بیان اینکه در سال ۹۶ میانگین نفتگاز ۲۳ میلیون لیتر بوده است، افزود: در سال ۹۷ تولید نفتگاز به ۴۰ میلیون لیتر رسیده و تا پایان سال ۱۲ میلیون لیتر به آن اضافه خواهد شد  که بخش عمده سوخت یورو حمل ونقل را تامین می کند، مابقی پروژه های نفتگاز در سال آینده انجام خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه تمرکز عمده تامین نفتگاز روی سه شهر بندری بوده است، تصریح کرد: با توجه به توسعه تولیدات،از مهر ماه واردات بنزین صورت نگرفته است. حال طبق برنامه با در نظر گرفتن میزان صادرات از این ۴۵ میلیون لیتر بعد تصمیم خواهیم گرفت چقدر آن تولید سوخت یورو باشد.

او با اشاره به اینکه فاصله ظرفیت کنونی با تولید ۱۰۵ میلیون لیتر زیاد است، تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف امری ضروری است، زیرا اگر همین ۱۰۵ میلیون لیتر تولید شود بعد از مدتی فاصله مصرف و تولید حذف خواهد شد و در نهایت دوباره ایران به واردکننده تبدیل می شود. بنابراین تکیه بر بهینه سازی مصرف و استفاده از خودروهای برقی ضروری است.

او با تاکید بر اینکه در بخش نفتگاز گرچه مشکلی وجود ندارد اما نوسازی خودروهای فرسوده انجام شود، گفت: اگر ظرفیت تولید ۱۰۵ میلیون لیتر روزانه تا سال ۱۴۱۲ ثابت بماند و روند افزایش مصرف ۷ درصدی ادامه یابد در آن سال ۱۹۵ میلیون لیتر کسری بنزین خواهیم داشت. حال اگر بخواهیم این میزان بنزین را وارد کنیم در روز به ۱۰۰ میلیون دلار پول نیاز داریم و از طرف دیگر ساخت پالایشگاه نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه در تولید بنزین و گازوئیل به خودکفایی رسیده ایم، گفت: تنها راه مدیریت تولید بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف است وگرنه در آینده اگر ۱۰۰ میلیارد دلار پالایشگاه ساخته شود بعد باید نفت کشور به جای صادرات به خورد پالایشگاه داده شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه