English

محمد فاضلی؛

گزارش فساد بدون اقدام ضد آن، فساد را عادی می کند

معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک گفت: اگر در کشور گزارش های فساد منتشر شود و اقدامی ضد فساد انجام نشود خودش زمینه ساز فساد می شود.

گزارش فساد بدون اقدام ضد آن، فساد را عادی می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک در دومین جشنواره امین ضرب با اشاره به اینکه دو بخش سازوکار حقوقی و قطع سرمنشأ های رانت های غیر مولد گام های اولیه برای مبارزه با فساد است.

محمد فاضلی با بیان اینکه مبارزه با فساد در آمریکا از یک رسانه شروع شد، افزود: در رسانه های ایرانی بیشتر مبتنی بر حرف مسئولان است و اینکه در جعبه سیاه آن سازمان چه اتفاقی می افتد خبری منتشر نمی شود.

او با تاکید بر اینکه از سال 1977 تا 2020 این رویکرد وجود دارد که رسانه بیشتر بر انتشار خبرهای سازمان پرداخته اند، افزود: رسانه ها می توانند ریسک فساد را برای مقام ها بالا می بزند.

او با تاکید بر اینکه دولت باید بستر فعالیت حرفه ای رسانه ها را فراهم کند، تصریح کرد: اگر مسئولی که قبلا سمتی داشته و درگیر فساد بوده یا کارآفرینی با رانت و فساد مراجهه بوده و امروز این روند و سازوکار فساد را اعلام کند می تواند مانع اجرای رویه های فسادزا شوند.

او با اشاره به اینکه ایجاد ویکی فساد و اعلام روندهای آن می تواند آگاهی مردم را در این بخش بالا ببرد، تصریح کرد: راز شبکه های اجتماعی این است که میلیون ها انسان تبدیل کننده محتوا شوند امروز ایرانی ها می توانند وارد فرایند محتوا درباره فساد شوند، از این رو ایجاد ویکی فساد می تواند تحولات ضروری برای کنترل فساد ایجاد کند.

فاضلی با تاکید بر اینکه اگر اطلاع نسبت به فساد افزایش یابد و اقدامی علیه آن انجام نشود به فساد دامن زده می شود، تصریح کرد:  در کشورهای که شفاف هستند و کمتر فساد دارند بیشتر گزارش فساد منتشر می کنند.

او با تاکید بر اینکه فضای مجازی هیچگاه جایگزین مطبوعات نمی شود، گفت: در حال حاضر دلالان کاغذ میزان تیراژ روزنامه ها تعیین می کنند و نباید خوشحال شویم که نشریات بزرگ تعطیل شوند، امروز اگر یک رسانه از بین رفتن برود یک مکان فرهنگی از بین رفته است و اگر مسئولان اجازه دهند این اتفاق بیفتد یعنی یک مکان ضد فساد را تعطیل کرده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه