English

سازمان شیلات:

صید ماهی کیلکا در دریای خزر به ۳ هزار و ۲۸۸ تن رسید

عباسپور نادری، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران تصریح کرد: براساس آخرین آمار ارائه شده، میزان صید کیلکاماهیان دریای خزر توسط ۷۱ فروند شناور کیلکاگیر به ۳ هزار و ۲۸۸ تن رسید.

صید ماهی کیلکا در دریای خزر به ۳ هزار و ۲۸۸ تن رسید
به گزارش خبرگزاری موج

، رضا عباسپور نادری با اشاره به این که صید کیلکا ماهیان دریای خزر از ابتدای تیر ماه امسال آغاز شده است، افزود: براساس آخرین آمار ارائه شده، میزان صید کیلکاماهیان دریای خزر به سه هزار و ۲۸۸ تن رسید.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته میزان صید سه هزار و ۵۴۵ تن کیلکا ماهی به ثبت رسیده بود، اظهار داشت: صید امسال تاکنون حاکی از کاهش هفت درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

وی با اشاره به این که سال گذشته ۷۳ فروند شناور کیلکاگیر در آب‌های استان‌های مازندران و گیلان به صید کیلکا اشتغال داشتند، گفت: امسال با حذف دو فروند شناور از چرخه صیادی کیلکا، تعداد شناورهای فعال به ۷۱ فروند کاهش یافت.

عباسپور سرانه صید هر شناور را امسال ۴۶ تن اعلام و تصریح کرد: سال گذشته این سرانه ۴۹ تن برای هر شناور بود که در نتیجه امسال با کاهش حدود پنج درصدی همراه هستیم.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به این که مجموع شب‌های دریاروی امسال در مقایسه با سال گذشته با رشد پنج درصدی همراه بوده است، گفت: امسال دو هزار و ۲۵۹ شب دریاروی داشته‌ایم در حالی‌که سال گذشته در همین مدت دو هزار و ۱۳۹ شب دریاروی به ثبت رسیده بود.

عباسپور با اشاره به این که امسال ۴۲ فروند شناور کیلکاگیر به صید این گونه ماهی در آب‌های استان مازندران اشتغال دارند، عنوان کرد: از مجموع صید اعلام شده هزار و ۸۷۴ تن به صیادان این استان تعلق دارد که با رشد سه درصدی نسبت به سال ماقبل آن همراه است.

وی همچنین تعداد شناورهای کیلکاگیر فعال در استان گیلان را طی سال ۱۴۰۳، ۲۹ فروند اعلام کرد و افزود: میزان صید کیلکای استان گیلان امسال با کاهش ۱۸ درصدی به هزار و ۴۱۴ تن رسیده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران تاکید کرد: کیلکا ماهیان از آبزیان ارزشمند دریای خزر هستند که با استفاده از روش صید تورهای قیفی شکل توسط لنج‌های صیادی کیلکاگیر برداشت می‌شوند.

وی یادآور شد: ارزش غذایی و پروتئینی بالا در کیلکا ماهیان می‌تواند پتانسیل مناسبی برای مصرف انسانی و ایفای نقش بیشتر در تغذیه روزمره مردم باشد تا هم نیاز به پروتئین سفید را مرتفع کرده و هم به دلیل فروش با قیمت بهتر، تأمین منافع جامعه صیادی زحمتکش و پرتلاش را به صورت مناسب‌تری انجام دهد.

عباسپور اظهارداشت: از آنجا که کیلکاماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا از خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

وی با اشاره به این که می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکاماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه