English

کارت گرافیک چیست؟ انواع و محبوب‌ترین کارت گرافیک‌ها

اگر به دنبال کارت گرافیک مناسب با نوع کاربری خود هستید؛ با ما همراه باشید. در این سفر متوجه می‌شوید که کارت گرافیک چیست و انواع مختلف آن چه تفاوت‌هایی دارند.

کارت گرافیک چیست؟ انواع و محبوب‌ترین کارت گرافیک‌ها
به گزارش خبرگزاری موج

، اگر به دنبال کارت گرافیک مناسب با نوع کاربری خود هستید؛ با ما همراه باشید. در این سفر متوجه می‌شوید که کارت گرافیک چیست و انواع مختلف آن چه تفاوت‌هایی دارند. برندهای مختلفی از جمله ایسوس، ام‌اس‌آی، پی‌ان‌وای، زوتک، اینوتری‌دی، گیگابایت و ... کارت‌های گرافیک‌ را روانه بازار می‌کنند که یکی از بهترین برندهای تولیدکننده‌ی آن، گیگابایت است. محصولات گیگابایت باکیفیت بوده و در استفاده طولانی‌مدت عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. در آخر سری‌های 3060، 3060ti، 3070ti، 3070ti، 3080، 4070ti، 4090 را به طور کامل شرح داده‌ایم.

گرافیک

کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم محاسباتی مدرن می‌باشد که برای انجام وظایف مرتبط با گرافیک طراحی و تولید شده است. درواقع کارت گرافیک نقش اساسی و مهمی در افزایش تجربه‌ی بصری شما دارد. ارائه یا نمایش ویدیوها، تصاویر و محتوای گرافیکی روی صفحه نمایش، اصلی‌ترین هدف این قطعه است. بیشتر مردم بر این باورند که جی‌پی‌یو همان کارت گرافیک است؛ اما در واقعیت اینگونه نیست. GPU (Graphics Processing Unit) هسته‌ی مهم و اصلی این قطعه که پردازش و محاسبات داده‌های گرافیکی بر عهده‌ی آن است.

انواع کارت گرافیک

انواع کارت گرافیک را در حالت کلی می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

پردازنده

  • کارت گرافیک آن‌برد یا Integrated روی پردازنده قرار داشته و قدرت پردازش بالایی ندارد؛ به همین خاطر برای انجام امور روزمره و اجرای بازی‌های سبک مناسب است. کارت گرافیک آن‌برد معمولاً در لپ‌تاپ، موبایل و کامپیوترهای اقتصادی وجود دارد.
  • کارت گرافیک مجزا یا  Discrete دارای رم و فن مجزا هستند که برای امور گرافیکی، برنامه نویسی، بازی و دیگر کارهای سنگین مناسب هستند. بزرگ‌ترین مزیت کارت گرافیک مجزا، امکان ارتقا آن می‌باشد.
  • کارت گرافیک اکسترنال یا eGPU از طریق پورت‌های USB-C یا Thunderbolt 3 به سیستم شما متصل می‌شود و مسئولیت رندرینگ را برعهده می‌گیرد. توجه داشته باشید که عملکرد کارت گرافیک اکسترنال از کارت گرافیک مجزا پایین‌تر است.

کارت گرافیک گیگابایت

کارت گرافیک گیگابایت یکی از مطرح‌ترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار است که به خاطر کیفیت بالا سال‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. کمپانی گیگابایت توانسته با استفاده از پشتیبانی شرکت‌هایی از جمله انویدیا، ای‌ام‌دی و آئورس محصولاتی با ویژگی‌های زیر را تولید کند:

  • کولینگ بالا
  • کیفیت بدنه خوب و متفاوت
  • افزایش سرعت و عملکرد (اورکلاک)

شرکت گیگابایت به خاطر تنوع بالای کارت‌های گرافیک و عدم تولید گرما، محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده است. رضایت بالای مشتریان این برند باعث شده تا خرید کارت گرافیک گیگابایت بالا رود. کارت گرافیک gigabyte تمامی نیازهای کاربران را به طور کامل برطرف می‌کند.

قیمت کارت گرافیک

قیمت کارت گرافیک گیگابایت

قیمت کارت گرافیک گیگابایت در مقایسه با سایر برندها و محصولات مشابه پایین‌تر و کاملاً باکیفیت و کارایی محصول متناسب است؛ از این رو قشر زیادی از مردم توانایی خرید این کالا را دارند. قیمت گرافیک گیگابایت در سه دسته‌ی کارت گرافیک‌های بالارده، میان‌رده و پایین‌رده تقسیم می‌شود. شما با توجه به میزان بودجه مدنظر و نوع کاربری خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. رنج قیمتی کارت گرافیک‌های گیگابایت از 3 میلیون و 500 هزار تومان تا 160 میلیون می‌باشد که تا 30 میلیون جزو دسته‌ی پایین‌رده، تا 70 میان‌رده و تا 160 میلیون بالارده می‌باشد.

خرید کارت گرافیک 3060

کارت گرافیک RTX 3060 در سال 2021 وارد بازار شده که نسبت به سری ti قیمت کمتری دارد. معماری Ampere انویدیا باعث شده تا این سری هزینه کمی داشته باشد و برای افراد یا گیمرهایی مناسب است که بودجه‌ی کمی مدنظر دارند. معمولاً این سری کارت گرافیک‌های گیگابایت با ظرفیت 8 و 12 گیگ تولید می‌شوند. قابلیت پشتیبانی انویدیا DLSS ، Raytracing، Reflex و Broadcast کمک می‌کند تا به راحتی در مانیتورهای 1080×1440 پیکسل بازی کنید.

خرید کارت گرافیک 3060ti

کارت گرافیک 3060ti دارای 17.4 میلیارد ترانزیستور است که هر چه این مقدار بالاتر باشد، سریع‌تر خواهد بود. سری RTX 3060ti دارای 4864 پردازنده CUDA، 4665 مگاهرتز سرعت کلاک و 1410 مگاهرتز عملکرد کلاک پردازنده می‌باشد. کارت گرافیک 3060ti قدرت خود را از تراشه‌ی GA106 می‌گیرد و مانند سری قبل بر اساس معماری Ampere تولید شده‌اند. معمولاً این سری با ظرفیت‌های 8 و 12 گیگابایت تولید می‌شوند. در واقع سری 3060ti جزو کارت گرافیک‌های میان‌رده محسوب می‌شوند که رنج قیمتی آن تا 70 میلیون تومان می‌باشد و برای افرادی مناسب است که برنامه‌ها یا بازی‌های نیمه سنگین انجام می‌دهند.

کارت گرافیک 3070ti

کارت گرافیک 3070ti نسبت به سری 3080 قیمت پایین‌تری داشته و نقطه قوت آن سیستم خنک‌کننده‌اش می‌باشد. این سری برای بازی‌های 1440 پیکسلی طراحی شده و تیغه‌های منحصربه‌فرد این سری به عبور جریان هوای بیشتر کمک می‌کند. سیستم AIR FLOW CONTROL باعث شده تا جریان هوا به هر قسمت ارسال شود؛ به همین خاطر میزان خنک‌کنندگی در این قطعه در بیشترین حالت است. معمولاً سری ti 3070 با ظرفیت 8 گیگابایت تولید می‌شود که جزو دسته‌ی کارت گرافیک‌های میان‌رده رو به بالا محسوب می‌شود که عملکرد آن از سری 3060 بالاتر بوده و برای گیمرهایی که به کارت گرافیک خوب با قیمت مناسب نیاز دارند (طراحان، گرافیست‌ها) مناسب است. رنج قیمتی آن تقریباً تا 30 میلیون تومان می‌باشد.

خرید rtx 3080

کارت گرافیک RTX 3080 جزو مدل‌های بالارده سری 30 به حساب می‌آیند که دارای پردازنده گرافیکی GA102 و حاوی بیش از 28 میلیارد ترانزیستور هستند. با این سری کارت گرافیک می‌توانید با نرخ نوسازی سریع‌تر و وضوح بالاتر بازی کنید. اگر به بازی‌های 4K علاقه‌مند هستید، سری 3080 برای شما مناسب است. معمولاً سری 3080 با ظرفیت 10 و 16 گیگابایت تولید می‌شوند. سری 3080 جزو دسته‌ی کارت گرافیک‌های بالارده بوده که رنج قیمتی آن تا 40 میلیون تومان می‌باشد و برای گیمرها، طراحان، گرافیست‌ها و افرادی که کارهای تقریباً سنگین انجام می‌دهند مناسب است.  

کارت گرافیک 4070ti

کارت گرافیک 4070ti یکی از قدرتمندترین مدل‌های سری RTX 4000 است که در سال 2023 معرفی شده و با معماری Ada Lovelace و لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC طراحی شده است. در بازی‌ها عملکرد خیلی خوبی ارائه می‌دهد که می‌تواند با وضوح 1440 پیکسل با نرخ فریم بالا اجرا شود. سری 4070ti از فناوری‌های DLSS 3.0 و Ray Tracing پشتیبانی می‌کند و دارای 10240 هسته 256 بیتی کودا و 12 گیگابایت حافظه رم GDDR6X می‌باشد. سری ti 4070 جزو کارت گرافیک‌های بالارده است و رنج قیمتی آن تا 70 میلیون تومان می‌باشد. این VGA برای افرادی مناسب است که کارهای سنگین با گرافیک بالا انجام می‌دهند.

خرید کارت گرافیک 4090

کارت گرافیک سری 4090 دارای پردازنده گرافیکی AD102 و لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC می‌باشد. این سری از کارت گرافیک برای بازی‌هایی با رزولوشن 4K و در سال 2022 طراحی شده و به عنوان قدرتمندترین کارت گرافیک دنیا شناخته می‌شود که عملکرد قوی‌تری نسبت به سری 3090 دارد. معمولاً این سری با ظرفیت 24 گیگابایت تولید می‌شود. این سری بالارده مناسب برای گیمرها، برنامه‌نویسان و افرادی است که کارهای خیلی سنگین و با گرافیک بالا انجام ‌می‌دهند و رنج قیمتی آن تا 160 میلیون تومان می‌باشد.

در آخر

برای خرید کارت گرافیک لازم است به نوع کاربری و میزان بودجه خود توجه کنید. فروشگاه اینترنتی بانی‌نو همواره محصولات باکیفیت و اورجینال را عرضه می‌کند که شما می‌توانید به صورت نقد و اقساط محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید. اگر نیاز به مشاوره رایگان داشتید و نمی‌دانستید کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؛ می‌توانید با شماره 021-43000017 تماس حاصل فرمایید. تمامی مشاوران بانی‌نو اطلاعات تخصصی لازم را در تمامی قسمت‌ها از جمله گوشی، کامپیوتر، قطعات کامپیوتر و ... دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه