English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

آیا این مرد سرِ "جو بایدن" را به باد می دهد؟

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد: «به نظر می رسد که حزب جمهوریخواه از رسوایی های هانتر بایدن به عنوان یک سلاح سیاسی علیه دموکرات ها در آینده نزدیک استفاده‌های فراوانی را انجام خواهد داد.»

آیا این مرد سرِ "جو بایدن" را به باد می دهد؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی به به واکاوی ابعاد مختلف رسوایی ها و پرونده های فساد اخلاقی و تجاری "هانتر بایدن"، پسر جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و اثرگذاری منفی این مساله بر بخت های انتخاباتی وی جهت کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا پرداخته است.

میدل ایست مانیتور در گزارش خود می نویسد: «همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، جو و فضای سیاسی در این کشور مملو از تنش و بحران است که این مساله نگرانی های جدی را ایجاد کرده است. چالش ها و موانع قانونی و حقوقی پیش روی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا جهت شرکت در انتخابات آتی آمریکا و موضع گیری دادگاه عالی این کشور در این رابطه، عملا فضایی مبهم و پرتنش را در بحبوحه نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا تداعی می کند.

جو بایدن رئیس جمهور مستقر آمریکا نیز در نوع خود با چالش های عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. یافته‌های نظرسنجی های مختلف حاکی از این هستند که او از رقیب اصلی جمهوریخواه خود یعنی دونالد ترامپ عقب است و البته که سیاست های وی و دولتش در حوزه های اقتصادی، سیاسیت خارجی و مهاجرت نیز از اقبال چندانی در میان مردم آمریکا برخوردار نیستند. اضافه بر این ها، مساله کهولت سنِ وی نیز مطرح است که اساسا همین موضوع سبب شده تا بسیاری وی را به دلیل چالش های مرتبط با سلامتی اش، فردی نامناسب جهت تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا ارزیابی کنند.

در عین حال، بایدن با ادعاها و اتهامات مختلفی علیه پسرش هانتر بایدن نیز رو به رو است که این مساله در ادامه راه می تواند ایجاد کننده چالش های به مراتب بزرگتری علیه رئیس جمهور مستقر آمریکا باشد. به تازگی دادخواست 56 صفحه ای علیه هانتر بایدن در محاکم قضایی آمریکا ارائه شده که او را به فرار مالیاتیِ دست کم 1.4 میلیون دلاری در فاصله زمانی میان سال های 2016 تا 2019 متهم می کند. اگر هانتر بایدن به فرار مالیاتی و عدم ارائه صورت حساب های مالی خود(به نحوی صحیح) محکوم شود، چیزی در حدود 17 سال زندان انتظار وی را می کشد.

این قبیل اتهامات علیه هانتر بایدن تا حد زیادی بر بخت های انتخاباتی جو بایدن جهت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور آمریکا نیز اثرگذاری منفی دارند. البته که باید توجه داشت که جنجال هایی که هانتر بایدن را احاطه کرده اند، ورای صرفا فرار مالیاتی است.

از سال 2020 میلادی، یک لپ تاپ متعلق به هانتر بایدن نیز در نوع خود جنجال های زیادی را برای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ایجاد کرده است. در این لپ تاپ، جدای از فیلم هایی که حامل فساد اخلاقی هانتر بایدن هستند، اسناد و مدارکی دال بر تجارت بین المللی هانتر بایدن و ارتباط آن با جو بایدن نیز وجود داشته است. مساله ای که به یک چالش جدی و بسیار مهم برای جو بایدن تبدیل شده است.

اضافه بر این ها، انتشار مطالب مختلف در مورد نقش جو بایدن به معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در برکنار‌سازی "ویکتور شوکین" دادستان کل اوکراین که در حال تحقیق بر روی یک شرکتِ مرتبط با هانتر بایدن بوده نیز بر پیچیدگی لایه های مرتبط با اتهامات مطرح علیه هانتر و جو بایدن افزوده است.

قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا، دونالد ترامپ تلاش های زیادی را انجام داد تا از وضعیت و کارنامه هانتر بایدن علیه پدرش جو بایدن استفاده کند. در جریان یکی از استیضاح های ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق آمریکا به این نکته اشاره شده بود که به وی به ولادیمیر زیلنسکی رئیس جمهور اوکراین فشار وارد می کرد تا تحقیقات عمیق و دقیقی را در مورد بایدن ها و فعالیت های اقتصادیشان در اوکراین انجام دهد. البته که سنای آمریکای بعدها ترامپ را از اتهامات وارده به وی تبرئه کرد.

در پی بی ثباتی های ایجاد شده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا که در قالب آن ترامپ نتایج نهایی انتخابات را به چالش کشید و تئوری های توطئه مختلفی را مطرح کرد، یکی از نقاط تمرکز ترامپ و جنجال‌سازی های وی معطوف به انجام تحقیقات در مورد عملکرد و فعالیت های هانتر بایدن بود. ترامپ همچنین دادستان کل آمریکا "ویلیام بار" را متهم به انفعال در پرونده هانتر بایدن کرد.

جدای از هانتر بایدن، برادر جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا، یعنی "جیمز بایدن" نیز چالش های جدی را برای وی ایجاد کرده است. در این راستا گزارش هایی از فعالیت های تجاری غیرشفاف وی در عراق و چین و در همکاری با هانتر بایدن منتشر شده است. این مسائل که البته قبل از انتحابات سال 2020 نیز مطرح بودند، می‌توانند مشکلات جدی را برای بایدن در جریان انتحخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا ایجاد کنند.

اتهامات علیه اعضای خانواده بایدن می توانند بر بخت های انتخاباتی او اثرگذاری منفی قابل توجهی داشته باشند. در این راستا سوال های مختلفی در مورد تاثیر این اتهامات بر ذهنیت افکار عمومی در مورد جو بایدن و شانس‌های انتخاباتی او وجود دارد. بر اساس سافته های یک نظرسنجی توسط شبکه "سی ان ان" که در فوریه سال 2020 برگزار شده، اکثریت مردم آمریکا این نکته که هانتر بایدن در شرایطی که پدرش سیاست خارجی دولت آمریکا در رابطه با اوکراین را تعیین می کند، در این کشور فعالیت تجاری داشته باشد را مساله ای نامطلوب یافته اند.

در این راستا، 40 درصد از مصاحبه شوندگان آمریکایی گفته اند که پیوند های خانواده بایدن با اوکراین هیچ تاثیری بر رای نهایی آن ها در جریان انتخابات آتی آمریکا نخواهد گذاشت. 31 درصد گفته اند که با احتمال کمتری از بایدن حمایت می کنند و 8 درصد نیز تاکید کرده اند این موضوع تاثیر قطعی بر شیوه رای دهی آن ها خواهد گذاشت و دیگر به بایدن رای نمی دهند.

در جریان یک نظرسنجی شبکه سی ان ان که در سپتامبر سال 2023 میلادی برگزار شده، 61 درصد از آمریکایی‌ها تاکید کرده اند که فکر می کنند بایدن به طریقی با فعالیت های تجاری پسرش در اوکراین مرتبط است. 42 درصد این اقدام وی را غیرقانونی در نظر گرفته اند، 18 درصد آن را غیراخلاقی اما قانونی دیده اند و 38 درصد نیز معتقدند که بایدن به ویژه در دوره حضور خود در قدرت به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا هیچ دخالت غیرسازنده ای را نظیر آنچه در مورد فعالیت های وی با محوریت اوکراین گفته می شود، انجام نداده است. تنها یک درصد اعتقاد داشته اند که بایدن در معادله مذکور مداخله داشته اما همان ها معتقدند که به نحوی مناسب رفتار کرده است.

یافته های نظرسنحی هایی از این دست، تا حد زیادی حاکی از این هستند که افکار عمومی در آمریکا روز به روز نسبت به تحرکات و اقدامات هانتر بایدن حساس‌تر می شوند.  مساله ای که بیش از پیش جو بایدن را به یک هدف برای منتقدان و مخالفانش تبدیل می کند. در این رابطه، قطبی گرایی سیاسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و انتظار می رود که حامیان جمهوریخواهان بیش از دیگران، بایدن را بازخواست کنند و زیر سوال ببرند.

ایالات متحده آمریکا تا برگزاری یکی از مهمترین انتخابات تاریخ خود فاصله چندانی ندارد. در حال حاضر، هم نامزدهای جمهوریخواه و هم بایدن در تمرکز خود بر ترامپ متحد و مشترک هستند. با این حال، روندهای حقوقی مخصوصا آن هایی که مرتبط با هانتر بایدن هستند، به احتمال فراوان بر دستورکارهای سیاسی جو بایدن تاثیرگذاری قابل توجهی خواهند داشت. فارغ از نتیجه، به نظر می رسد که حزب جمهوریخواه از رسوایی‌های هانتر بایدن به عنوان یک سلاح سیاسی علیه دموکرات ها در آینده نزدیک استفاده های فراوانی را انجام خواهد داد.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه