English

پکن دیگر منبع اول واردات آمریکا نیست

خبرگزاری کیودو با اشاره به آمار جدید از کاهش واردات آمریکا از چین خبر داد و نوشت برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ پکن دیگر منبع اول واردات آمریکا نیست.

پکن دیگر منبع اول واردات آمریکا نیست
به گزارش خبرگزاری موج

، خبرگزاری کیودو با استناد بر داده‌های تجاری رسمی نوشت: چین دومین منبع بزرگ کالاهای وارداتی در آمریکا در سال گذشته بر اساس ترخیص کالا از گمرک بود و رتبه اول خود را از سال ۲۰۰۸ از دست داد.

این خبرگزاری افزود: تغییر اخیر در در رتبه بندی واردات آمریکا از پکن، شواهد بیشتری از کاهش اتکای اقتصادی آمریکا به چین ارائه کرد، هر چند که دولت جو بایدن رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرده است که قصد فاصله گرفتن از این کشور قدرتمند آسیایی را ندارد.

برپایه داده های تراز تجاری غیرفصلی که وزارت بازرگانی آمریکا منتشر کرده است، در سال ۲۰۲۳، کالاهای صادراتی از چین به ایالات متحده با ۲۰.۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن (۲۰۲۲) به ۴۲۷ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار رسید که این رقم ۱۳.۹ درصد از کل واردات را تشکیل می دهد.

این گزارش با اشاره به این که چین در رتبه اول واردات آمریکا جای خود را به مکزیک داده است، نوشت: در مقابل، واردات ایالات متحده از مکزیک با افزایش ۴.۶ درصدی از سال ۲۰۲۲ به ۴۷۵ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار افزایش یافته است که ۱۵.۴ درصد از کل واردات آمریکا را تشکیل می دهد.

چین که از نظر ارزش تجاری بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ بیش از ۲۰ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده بود، در سال گذشته بعد از کانادا با ۱۳.۷ درصد، آلمان با ۵.۲ درصد و ژاپن با ۴.۸ درصد قرار گرفت.

از زمان دولت دونالد ترامپ، سلف بایدن، که چندین دور تعرفه بر کالاهای چینی وضع کرد، سهم چین از واردات آمریکا به طور پیوسته کاهش یافته است.

داده‌ها نشان می‌دهد که کسری تجاری آمریکا با چین در سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۰ و با کاهش ۲۶.۹ درصدی به ۲۷۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسیده است.

بر پایه این گزارش، همه‌گیری کرونا که باعث کمبود نیمه هادی ها و سایر محصولات صنعتی کلیدی شد، تنوع بخشی زنجیره تامین به دور از چین را تسریع بخشید و باعث تعمیق روابط اقتصادی آمریکا و متحدان و کشورهای به اصطلاح مورد اعتماد این کشور شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه