English

خبرگزاری موج بررسی می کند؛

رمزگشایی از پشت‌پرده برکناری جنجالی فرمانده ارتش اوکراین

«آنطور که برخی تحلیلگران می گویند، ظاهرا والری زالوژنی و ولادیمیر زیلنسکی اختلافات جدی را در مورد نوعِ مدیریت ارتش و جبهه های جنگ اوکراین با روسیه داشته اند. اینطور گفته شده که زالوژنی به دنبال جذب 500 هزار نیروی تازه نفس جدید برای ارتش اوکراین بوده اما شخص زیلنسکی با این مساله مخالفت کرده است.»

رمزگشایی از پشت‌پرده برکناری جنجالی فرمانده ارتش اوکراین

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ "ولادیمیر زیلنسکی" رئیس جمهور اوکراین، در روز پنجشنبه گذشته(19 بهمن ماه)، "والری زالوژنی"، فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور را از سِمت خود اخراج کرده است. زیلنسکی بلافاصله پس از این اقدام خود، "الکساندر سیرسکی"، فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین را به فرماندهی کلِ ارتش این کشور برگزید. زالوژنی از فوریه سال 2022 فرماندهی ارتش اوکراین را به دست گرفته بود.

در این راستا، تنها اندکی پس از برکناری والری زالوژنی، بسیاری از ناظران و تحلیلگران، تفسیرهای مختلفی را از این رویداد ارائه کردند و سعی در واکاوی پیام های مختلف آن داشته اند. در این چهارچوب، اینطور به نظر می‌رسد که برکناری والری زالوژنی از فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین، آن هم در شرایطی که جنگ اوکراین، روزهای حساسی را سپری می کنند، حامل 3 پیام عمده و محوری است.

اول اینکه آنطور که برخی تحلیلگران و جریان های رسانه ای گفته اند، ظاهرا والری زالوژنی و ولادیمیر زیلنسکی، اختلافات جدی را در مورد نوعِ مدیریت ارتش و جبهه های جنگ اوکراین با روسیه داشته اند. در این راستا، اینطور گفته شده که زالوژنی به دنبال جذب 500 هزار نیروی تازه نفس جدید برای ارتش اوکراین بوده اما شخص ولادیمیر زیلنسکی با این مساله مخالفت کرده است.

در عین حال، اخبار مختلفی در مورد اختلاف دو فرد مذکور جهت مدیریت ساختار و بخش های مختلف نیروهای مسلح اوکراین و همچنین میدان های جنگ با روسیه نیز منتشر شده است. مسائلی که همه و همه زیلنسکی را به این درک راهبردی رسانده اند که بهتر است فرماندهی ارتش اوکراین را تغییر دهد.

دوم اینکه بر اسایس آنچه منابع رسانه ای و سیاسی-نظامی در مورد روند تحولات جنگ اوکراین ذکر می کنند، ظاهرا روند کلی جنگ اوکراین چندان در راستای منافع اوکراینی ها قرار ندارد و درست به همین دلیل بوده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز به تازگی در مصاحبه با "تاکر کارلسون" مجری سرشناس آمریکایی گفته است که اوکراین دیر یا زود باید بر سر میز مذاکره با روسیه در مورد چشم اندازهای پایانی جنگ اوکراین بنشیند و هیچ راهی جز این ندارد.

در عین حال، کنگره آمریکا و جمهوریخواهان آمریکایی نیز مواضع سرسختانه ای را جهت تخصیص کمک های مالی و تسلیحاتی به اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه اتخاذ کرده اند و البته که اتحادیه اروپا نیز محدودیت های گسترده خود جهت ارائه کمک به اوکراین را به مقام های این کشور گوشزد کرده است. حال در این وضعیت، هیچ بعید نیست که چشم اندازه های مد نظر زیلنسکی برای آینده جنگ اوکراین، کاملا در تضاد با آن چیزی باشند که والری زالوژنی فمرانده اسبق ارتش این کشور در ذهن داشته و این مساله موجب اخراج زالوژنی شده است.

به هر حال، آنچه وضاح است این نکته می باشد که نوعِ نگاه نظامیان و سیاستمداران به معادله جنگ و درگیری نظامی، کاملا متفاوت است و بر همین اساس، برخی نظامیان همواره سیاستمداران را به دلیل مواضع سازشکارانه، به خیانت متهم می کنند.

و در نهایت سوم اینکه ارتش اوکراین در مدت اخیر در میدان های مختلف درگیری با روسیه متحمل خسارات و آسیب های جدی شده که همین مساله در نوع خود سطح فشارها را علیه مقام های نظامی و امنیتی این کشور افزایش می دهد. از این منظر نیز امکان دارد که عدم توانایی والری زالوژنی در محقق کردن چشم اندازهای مد‌نظر اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه هم شدت فشارها را علیه وی از سوی رئیس جمهور اوکراین افزایش داده و همین مساله اخراج و عزلِ وی را سبب شده است.

رویدادی که تا حد زیادی با هدف تغییر دادن نگرش کلی اوکراین به معادله جنگ با روسیه در دستورکار قرار گرفته و رئیس جمهور اوکراین انتظار دارد که بتواند دستاوردهای تازه ای را برای کیِف در میدان های جنگ با روسیه کسب کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه