English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

۲ نکته درباره سفر تاریخی پوتین به کره شمالی

«ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌تازگی در یک اقدام تاریخی به کره شمالی سفر کرده است. حرکتی که با امضای توافق همکاری‌های راهبردی میان دو طرف همراه بوده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این سفر می‌تواند تبعات قابل‌توجهی را به‌ویژه در رابطه با جنگ اوکراین و تشدید تنش‌ها میان طیفِ قدرت‌های شرقی و غربی جهان به همراه داشته باشد.»

2 نکته درباره سفر تاریخی پوتین به کره شمالی
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌تازگی در سفری تاریخی که پس از 24 سال انجام شده، وارد کره شمالی شد و مورداستقبال رسمی کیم جونگ اون، رهبر این کشور قرار گرفت. تنها اندکی پس از انتشار خبر اراده پوتین جهت سفر به کره شمالی، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی، تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلفی درباره این رویداد مطرح و منتشر کردند و سعی در واکاوی ابعاد مختلف آن داشته و دارند.

در این میان، نکته مشترک در میان اغلب تحلیل‌ها با محوریت رویداد مذکور این بوده که این سفر پیامدهای جدی و معناداری، چه در قالب روابط روسیه و کره شمالی و چه در سطحی کلان‌تر یعنی در عرصه نظام بین‌الملل خواهد داشت. در این راستا، توجه به 2 نکته مهم و ضروری به نظر می‌رسد؛

اولا، محور اصلی اغلب تحلیل‌ها درباره سفر پوتین به کره شمالی، معطوف به امضای توافقنامه همکاری‌های راهبردی میان روسیه و کره شمالی بوده است. توافقی که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران می‌تواند معانی قابل‌تاملی داشته باشد و سطح همکاری‌ها میان دو قدرت اتمی و ضدغربی جهان را بیش از پیش تقویت کند؛ موضوعی که به هیچ عنوان برای جهان غرب مسئله‌ای مبارک و خوشایند نیست.

در حقیقت، از چشم‌انداز کلان، امضای توافقنامه همکاری‌های راهبردی میان روسیه و کره شمالی را باید یک جلوه عینی از توسعه همکاری‌ها بامحور ضدغربی و ضدامپریالیستی در جهان ارزیابی کرد که توسعه کنش‌های آن‌ها در محیط بین‌المللی چیزی جز محدود و محدودتر شدن فضای کنشگری برای قدرت‌های غربی و متحدان بین‌المللی آن‌ها به همراه نخواهد داشت.

در این رابطه، در سال‌های اخیر به‌طور خاص تحلیلگران غربی به این مسئله اشاره داشته‌اند که محورِ روسیه، چین، کره شمالی و ایران، به نحوی فزاینده و چه به صورت آشکار و چه پنهان، در حال تقویت همکاری‌های راهبردی خود هستند و از این رهگذر، چالش‌ها و مشکلات جدی را برای جهان غرب در عرصه نظام بین‌الملل ایجاد می‌کنند. همکاری‌هایی که اوج‌گیری آن‌ها خود به نمودی عینی از زوال هژمونی غربی و تغییر کریدورهای قدرت در جهان تبدیل شده است.

دوم اینکه بخش قابل‌ملاحظه‌ای از محرک‌های مطرح در قالب سفر تاریخی پوتین به کره شمالی تحت‌تاثیر توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های نظامی و امنیتی در بحبوحه جنگ اوکراین است. تاکنون گزارش‌های مختلفی از ارسال تسلیحات و ادوات نظامی کره شمالی برای روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین منتشر و مطرح شده است. مسئله‌ای که روس‌ها به‌شدت به آن نیاز داشته و دارند و سبب می‌شود بتوانند در جبهه‌های جنگ اوکراین موقعیت بهتری را داشته باشند.

از این‌رو، پوتین با سفر به کره شمالی به‌دنبال تسهیل هر چه بیشتر روند ارسال تسلیحات و مهمات از کره‌شمالی به روسیه است. معادله‌ای که در نوع خود حامل دستاوردهای معنادار و قابل‌توجهی برای روسیه است و می‌تواند کمک قابل‌ملاحظه‌ای را به این کشور در جریان اوج‌گیری تنش‌هایش با قدرت‌های غربی بکند. مسئله‌ای که مورد اذعان و اشاره بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران غربی نیز بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه