English

محاکمه محرمانه خبرنگار آمریکایی در روسیه آغاز شد

دادگاه روسیه از امروز چهارشنبه محاکمه محرمانه «ایوان گرشکوویچ»، خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال»‌ آمریکا به اتهام جاسوسی را شروع کرد.

محاکمه محرمانه خبرنگار آمریکایی در روسیه آغاز شد
به گزارش خبرگزاری موج

،  دادگاه روسیه از امروز چهارشنبه محاکمه محرمانه «ایوان گرشکوویچ»، خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال»‌ آمریکا به اتهام جاسوسی را در حالی شروع می‌کند که او با احتمال صدور حکم مجازات حبس تا میزان ۲۰ سال از بابت این اتهام مواجه است.

این در حالی است که خود گرشکوویچ، روزنامه وال استریت ژورنال و وزارت امور خارجه آمریکا اتهام جاسوسی مطرح شده علیه او را رد کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» ادعا می‌کند با توجه به اینکه مقام‌های روسیه تا کنون سند و مدرکی در پشتیبانی از اتهام جاسوس بودن علیه گرشکوویچ مطرح نساخته‌اند در ادامه با برگزاری محاکمه او به صورت محرمانه توسط این مقام‌ها در یکاترینبرگ بعید است که چنین اسناد و مدارکی انتشار یابند. مقام‌های مسکو اجازه به حضور هیچ گونه ناظری در این محاکمه نداده‌اند و وکلای او نیز از افشای علنی مسائلی که مطلع می‌شوند منع شده‌اند.

«آلمار لاتور»، ناشر روزنامه وال استریت ژورنال در مصاحبه‌ای ادعا می‌کند: «ما معتقدیم این یک محاکمه جعلی بر مبنای اتهاماتی جعلی است بنا بر این روند محاکمه مضحک خواهد بود. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که محاکمه چه تاثیری بر تلاش‌ها به منظور رقم زدن آزادی گرشکوویچ خواهد گذاشت.»

نیویورک تایمز محکومیت این خبرنگار آمریکایی را در این پرونده به دلیل ورود کرملین به آن قطعی می‌داند و به این اشاره کرده که قاضی رسیدگی کننده به این پرونده اعلام کرده که در سابقه چند دهه قضاوتش تنها چهار متهم را تبرئه کرده است.

گرشکوویچ که یک شهروند آمریکایی بزرگ شده در نیوجرسی است برای بالغ بر بیش از پنج سال در روسیه به عنوان یک گزارشگر و خبرنگار حضور داشته و وزارت خارجه روسیه بارها مجوز فعالیت خبری او را تمدید کرده‌ بود.

نیویورک تایمز ادعا می‌کند کرملین، گرشکوویچ را نیز احتمالا همچون چند آمریکایی‌ دیگر سابقا محبوس در روسیه به عنوان گزینه برای تبادل زندانی با آمریکا در نظر دارد و مسکو برای عملی کردن این تبادل زندانی تاکید دارد که اول باید محاکمه متهم به اتمام رسیده و ۲ طرف در وضعیت حقوقی برابری با یکدیگر قرار گرفته باشند.

«پیوتر سائر»، خبرنگار گاردین و دوست نزدیک گرشکوویچ اظهار کرد: «او گزینه کرملین است برای آنکه او را مبادله کنند.»

روسیه در آوریل ۲۰۲۲ «تروور رید»، یک آمریکایی محکوم به حمله به ماموران پلیس روس را با یک خلبان روسیه‌ای محبوس به اتهام قاچاق کوکائین در آمریکا معاوضه کرد. ایالات متحده همچنین در دسامبر ۲۰۲۲ «ویکتور بوت» که به دلالی اسلحه شهرت یافته را با «بریتنی گراینر»، یک ستاره بسکتبال آمریکایی متهم شده به حمل مواد مخدر در روسیه، معاوضه کرد.

پوتین در ماه فوریه در یک مصاحبه تلویزیونی در مورد گرشکوویچ گفت مذاکراتی درباره او در دست انجام است اما به نوشته نیویورک تایمز، رئیس جمهور روسیه اشاره به تلاش مسکو برای گرفتن امتیازات بیشتری بر سر وی داشته ابست. او گفت ممکن است مایل به معاوضه این خبرنگار آمریکایی با «وادیم کراسیکوف»، یک فرد روسی محکوم شده به حبس ابد در آلمان از بابت قتل یک شبه نظامی جدایی‌طلب سابق چچنی در سال ۲۰۱۹ در پارکی در مرکز برلین باشد.

پوتین ماه جاری میلادی به رسانه‌های خارجی گفت گفتگو بین نهادهای اطلاعاتی بهترین راه حل وفصل یک چنین مسائلی است.

به نوشته نیویورک تایمز یک دیپلمات روسی ارشد اظهار کرد چنین مذاکراتی از طریق یک مجاری مخفی و ویژه در دست اجرا است.

گرشکوویچ ۳۲ ساله در ماه مارس ۲۰۲۳ در یکاترینبرگ واقع در شرق رشته کوه اورال بازداشت شد. دادستان‌های پرونده گرشکوویچ گفتند: «او تحت راهنمایی‌های سازمان سیا و با استفاده از شیوه‌های توطئه‌گرانه دقیق مشغول جمع‌آوری اطلاعات محرمانه درباره کارخانه‌ای مخصوص تولید تانک و تسلیحات دیگر بوده است.»

دوستان گرشکوویچ به نیویورک تایمز گفتند او که فرزند والدینی مهاجرت کرده از اتحاد شوروی سابق است در روسیه نام خود را به «وانیا» تغییر داده و دوستدار برخی سنت‌های روسیه نظیر رفتن به سونا و جمع‌آوری قارچ بوده و به ورزش‌هایی همچون فوتبال و اسکی می‌‍‌پرداخته است.

به نوشته نیویورک تایمز، گرشکوویچ، روسیه را بعد از آنکه در پی جنگ اوکراین محدودیت‌هایی بر نحوه گزارش دادن این جنگ وضع و چند رسانه قانون‌شکن را تعطیل کرد ترک کرد اما به صورت دوره‌ای به روسیه برگشته تا به ارزیابی تغییرات جنگ در روسیه بپردازد.

گرشکوویچ در حال حاضر در زندان «لفورتوو» در پایتخت روسیه نگهداری می‌شود و در مدت حبس خود با وکیل‌ها و «لین ترسی»، سفیر آمریکا در روسیه دیدار داشته باشد. وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرده که او «به ناحق بازداشت شده است.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه