English

هلند سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد

وزارت امور خارجه هلند سفیر رژیم صهیونیستی را برای توضیحاتی درباره گزارش‌ها از جاسوسی این رژیم از دیوان بین‌المللی کیفری احضار کرد.

هلند سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
به گزارش خبرگزاری موج

، از مودی افرایم، سفیر رژیم صهیونیستی در هلند خواسته شده است که به وزارت امور خارجه هلند درباره ادعاهای مربوط به عملیات سرویس‌های جاسوسی این رژیم علیه دادگاه کیفری بین‌المللی توضیح دهد.

مقامات هلندی خواستار ملاقات با سفیر، مودی افرایم، شدند تا در مورد نگرانی‌های ناشی از تحقیقات گاردین که نشان می‌داد سازمان‌های اطلاعاتی تل‌آویو در یک دوره ۹ ساله تلاش کرده‌اند تا دفتر دادستانی دیوان بین‌المللی کیفری را تضعیف و ارعاب کنند، توضیح دهد. این نشست توسط مقامات در پاسخ به سوالات مطرح شده در پارلمان توسط چندین نماینده هلندی درباره افشاگری‌های تحقیقات مشترک گاردین با نشریه اسرائیلی- فلسطینی مجله ۹۷۲+  و رسانه عبری زبان Local Call، درخواست شد.

سخنگوی وزیر امور خارجه هلند گفت از سفیر رژیم صهیونیستی خواسته شده است که در رابطه با ادعاهای مطرح شده در مقاله‌های گاردین و ۷۲ + به وزارت خارجه گزارش دهد. آنها گفتند که گفتگویی انجام شد "که در آن نگرانی‌های هلند بیان شده است".

این سخنگوی با استناد به محرمانه بودن مکالمات دیپلماتیک از بحث در مورد جزئیات خودداری کرد.

سفارت رژیم صهیونیستی در هلند به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

هلند به‌عنوان کشور میزبان دادگاه بین‌المللی کیفری که در لاهه است، طبق توافق با دادگاه موظف است از ایمنی و امنیت کارکنان دادگاه کیفری بین‌المللی  محافظت کند و باید اطمینان حاصل کند که «عاری از هرگونه مداخله» است.

در اوایل این ماه، هلند در میان ۹۳ کشور عضوی بود که متعهد شد از دیوان کیفری بین‌المللی در برابر فشار و مداخله سیاسی دفاع کند، در یک مداخله مهم که دادگاه را در لحظه‌ای حساس برای دادستان اصلی آن، کریم خان، حمایت کرد. در ماه مه، خان درخواست‌هایی را برای صدور حکم بازداشت علیه رهبران صهیونیست از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم  برای جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت به دلیل حملات در غزه صادر کرد.

درخواست‌های خان که انتقاد شدید تل‌آویو و متحدانش در ایالات متحده را برانگیخت، توسط یکی از اتاق‌های پیش‌دادگاهی دیوان بین‌المللی کیفری بررسی می‌شود. هیئتی متشکل از سه قاضی باید تصمیم بگیرند که آیا حکم بازداشت را صادر کنند یا درخواست را رد کنند. ماه بعد، فاتو بنسودا آغاز تحقیقات جنایی علیه رژیم صهیونیستی را به دلیل «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های فلسطینی» اعلام کرد. سه ماه پس از این مرحله، بنسودا دوره ۹ساله خود را در دادگاه بین‌المللی کیفری به پایان رساند و تحقیقات را به جانشین خود کریم‌خان سپرد.

پس از تحقیقات گاردین و ۹۷۲ + تماس محلی، تعدادی از نمایندگان هلندی سوالاتی را به وزرا ارسال کردند و پرسیدند که از عملیات اطلاعاتی اسرائیل علیه دیوان کیفری بین‌المللی چه می‌دانند و دولت چگونه پاسخ می‌دهد. نمایندگان به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا سفارت اسرائیل در هر یک از فعالیت‌های مخفیانه دست داشته است یا خیر. آنها می‌گویند که هلند "مسئولیت ویژه‌ای" دارد تا اطمینان حاصل کند که دادگاه می تواند مستقل و عاری از ارعاب عمل کند.

ارتش رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ جنگ ویرانگری را با حمایت آمریکا علیه غزه آغاز کرده که بیش از ۱۲۳ هزار شهید و زخمی و بیش از ۱۰ هزار مفقودی بر جای گذاشته و همچنین موجب کمبود شدید نیازهای انسانی و مواد غذایی در این منطقه شده و کمبود غذا به‌ویژه در شمال نوار غزه به سطح قحطی رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه