English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

نکته اصلی مناظره جنجالی ترامپ - بایدن چه بود؟

«مناظره اخیر بایدن و ترامپ به معنای واقعی کلمه نشان داد که چرا باید ایده هژمونی آمریکایی در عرصه نظام بین‌الملل را ایده‌ای منسوخ و رو به زوال دانست.»

نکته اصلی مناظره جنجالی ترامپ - بایدن چه بود؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، جو بایدن و دونالد ترامپ به‌تازگی و به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان، در یک مناظره تلویزیونی شرکت کردند. مناظره‌ای که با بازتاب‌های گسترده بین‌المللی همراه شده و تحلیل و تفسیرهای مختلفی درباره آن و برداشت‌های مطرح از آن ارائه می‌شود. مناظره بایدن و ترامپ چند محور عمده در چارچوب موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشت.

هر دو طرف در جریان مناظره دیگری را بدترین رئیس‌جمهور در کل تاریخ آمریکا ارزیابی کردند که دیگر نباید شانس انتخاب شدن در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا را داشته باشد. در ابتدای ورود بایدن و ترامپ به استودیوی محل برگزاری مناظره در ایالت جورجیای آمریکا، بایدن و ترامپ حتی حاضر نشدند با یکدیگر دست دهند. موضوعی که به‌زعم بسیاری از افکار عمومی و تحلیلگران، یک حرکت زشت و غیراخلاقی بود. در ادامه نیز هم بایدن و هم ترامپ، حملات مختلفی را علیه سیاست‌های یکدیگر انجام دادند.

مثلا ترامپ سیاست خارجی بایدن درباره منطقه خاورمیانه را فاجعه‌بار توصیف و تاکید کرد که او در تمامی جبهه‌ها سبب شده تا موقعیت آمریکا به خطر بیفتد. ترامپ همچنین گفت که در دیگر مناطق جهان نیز بایدن آمریکا را به موقعیتی رسانده که این کشور مدام از سوی دیگران تحقیر می‌شود و رقبای بین‌المللی‌اش آن را به‌حساب نمی‌آورند. در جبهه مقابل، بایدن نیز به این مسئله اشاره کرد که ترامپ در حوزه سیاست خارجی یک ویرانه را به دولت وی تحویل داده و اساسا وی سطح اعتماد و اعتبار دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی را به‌شدت کاهش داده است.

در این چارچوب، بایدن به ادعای خود سعی داشته تا اعتبار آمریکا در محیط بین‌المللی را احیا کند. بایدن همچنین گفت که ترامپ برخلاف ادعاهای قلدورمابانه خود نتوانست در برابر حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد واکنشی نشان دهد و با طرح ادعاهای بیخود سعی در فرار از اصلِ ضربه‌ای داشت که تهران به واشینگتن تحمیل کرده بود. در عرصه اقتصادی نیز بایدن و ترامپ یکدیگر را به اتخاذ بدترین سیاست‌ها در تاریخ آمریکا متهم کردند. سیاست‌هایی که موجی از نارضایتی را در آمریکا ایجاد کرده و موجب شده‌اند طیف‌های قابل‌توجهی از مردم آمریکا به دامان مشکلات معیشتی و فقرِ بیشتر رانده شوند.

در مورد کرونا و مدیریت دولت آمریکا در این رابطه نیز هم بایدن و هم ترامپ به‌طرف مقابل نقدهای جدی را وارد کردند. در مسئله سقط‌جنین هم ترامپ تاکید داشت که باید آزادی سقط‌جنین به‌صورت ایالتی و به انتخاب آن‌ها در دستورکار باشد، اما بایدن مخالفت خود برای ایجاد محدودیت در امر سقط‌جنین را اعلام و تاکید کرد که ممانعت در این زمینه می‌تواند چالش‌های جدی برای افرادی که هدف تجاوز قرار گرفته‌اند، ایجاد کند.

به‌طورکلی، در جریان مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن، سیلی از ادعاها از سوی دو طرف علیه یکدیگر مطرح شد، بااین‌حال، یک نکته قابل‌تأمل وجود داشت و آن‌هم این بود که اخلاق حقیقتا گمشده این مناظره بود. هم ترامپ و هم بایدن بیش از آنکه ارائه برنامه کنند و سعی در ایجاد جذابیت برای خود و جلب‌توجه افکار عمومی آمریکا داشته باشند، از طریق حمله به دیگری سعی داشتند تا این نکته را به رأی‌دهندگان آمریکایی گوشزد کنند که حضور رقیب آن‌ها در قدرت می‌تواند برای آمریکا فاجعه‌بار باشد.

درواقع، این مناظره به‌جای اینکه جنبه‌های ایجابی قدرتمندی داشته باشد، بیش از همه ماهیتِ سلبی داشت. این مسئله حقیقتا برای آمریکایی‌ها که سال‌هاست ادعاهای دور و درازی را در عرصه حکمرانی مطرح می‌سازند و سعی دارند خود را در این حوزه به‌مثابه یک الگو به جهانیان معرفی کنند، یک فاجعه تمام‌عیار است. به بیان ساده‌تر، مناظره اخیر بایدن و ترامپ به معنای واقعی کلمه نشان داد چرا باید ایده هژمونی آمریکایی در عرصه نظام بین‌الملل را ایده‌ای منسوخ و روبه‌زوال دانست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه