English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

واکاوی پیام‌های شکست بزرگ مکرون در انتخابات پارلمانی فرانسه

«در جریان انتخابات پارلمانی اخیر فرانسه، حزب و جریان‌های سیاسی متحد مکرون متحمل شکست سنگینی شده‌اند. موضوعی که به زعم بسیاری از تحلیلگران به معنای حذف تدریجی آن‌ها از صحنه قدرت سیاسی فرانسه در ماه‌ها و سال‌های آتی خواهد بود.»

واکاوی پیام‌های شکست بزرگ مکرون در انتخابات پارلمانی فرانسه
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، مدت زمان زیادی از انحلال مجلس فرانسه توسط امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری این کشور نمی‌گذرد. مکرون پس از پیروزی راست‌های افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپایی، اقدام به انحلال مجلس فرانسه کرد.

استدلال او نیز این بود که در فرانسه شکاف‌ها و اختلافاتی وجود دارد که برای وی راهی جز منحل کردن پارلمان فرانسه باقی نگذاشته‌اند. با این حال، بسیاری از تحلیلگران در آن دوره اذعان داشتند که پیروزی راست‌های افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپایی سبب‌شده مکرون احساس خطر کند و با انحلال مجلس فرانسه که در قالب آن نیز راست‌های افراطی از کرسی‌هایی قابل‌توجهی برخوردار هستند، سعی در تضعیف آن‌ها داشته است.  

با این حال، نتایج انتخابات پارلمانی اخیر فرانسه نیز یک شوک بزرگ را به رئیس‌جمهور فرانسه وارد کرده است. در جریان این انتخابات، راست‌های افراطی فرانسه توانسته‌اند بیش از 30 درصد  آرا را به خود اختصاص داده و پیروز انتخابات شوند. این در حالی است که حزب و جریان سیاسی متحد مکرون در جایگاه سوم انتخابات قرار گرفته است.

معادله‌ای که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران، یک شکست بزرگ برای مکرون و جریان‌های سیاسی متحد او در قدرت است. با این همه، این شکست حامل 2 پیام مهم و معنادار نیز هست.

اولا، به نظر می‌رسد سطح نارضایتی‌ها از عملکرد مکرون و متحدانش در فرانسه اوج‌گیری قابل‌توجهی داشته است. بسیاری در فرانسه بر این باورند که مکرون در حقیقت رئیس‌جمهور طبقه ثروتمندان است و به منافع عامه مردم فرانسه هیچ توجهی ندارد. در این رابطه، انتقادات زیادی از مکرون مطرح شده است با این حال، در جریان انتخابات پارلمانی اخیر فرانسه شاهد بوده‌ایم که مردم فرانسه با رأی خود به صورت عینی به مکرون و متحدانش این پیام را رساندند که دیگر تحمل باقی ماندن آن‌ها در قدرت را ندارند.

به بیان ساده‌تر، طیف و جریا‌ن‌های سیاسی همراه با مکرون اکنون میدان و فضای مانور محدودی را پیش‌روی خود می‌بینند و دولت مکرون دیگر دولتی مقتدر نیست، زیرا هر اقدام آن می‌تواند با واکنش‌های جدی و سنگین از سوی جریان‌های مخالف و منتقد با آن به‌ویژه در پارلمان فرانسه همراه شود و این مسئله به‌معنای واقعی کلمه یک چالش بزرگ برای رئیس‌جمهور فرانسه و دستورکارهای وی در دو حوزه سیاست داخلی و مخصوصا سیاست خارجی فرانسه است.

دوم اینکه انتخابات پارلمانی فرانسه حامل پالس‌ها و پیام‌های معناداری برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2027 میلادی نیز هست. از همین حالا، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که جریان‌های متحد با مکرون باید خود را بازنده انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بدانند و به احتمال زیاد "مارین لوپن" نماینده حزب مجمع ملی فرانسه از جریان راست‌افراطی این کشور از این ظرفیت برخوردار است که کرسی ریاست جمهری فرانسه را در اختیار بگیرد.

راست‌های‌ افراطی فرانسه در جریان دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری در فرانسه، اوج‌گیری قابل‌توجهی داشته‌ و توانسته‌اند سبد رأی قابل ملاحظه‌ای را برای خودشان رقم بزنند. معادله‌ای که عملا زنگ هشدارهای جدی را برای مکرون و متحدانش در عرصه قدرت سیاسی فرانسه به صدا درآورده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه