English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مسوولان اطلاعاتی غربی در لبنان در پیِ چه هستند؟

«سفرهای معنادار برخی مقام های اطلاعاتی غربی به لبنان، سوال های زیادی را در مورد محرک های اصلی حضور آن ها در این کشور و اهدافی که دنبال می کنند، ایجاد کرده است.»

مسوولان اطلاعاتی غربی در لبنان در پیِ چه هستند؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، در روزها و ماه های اخیر، برخی روسای اسبق و فعلی دستگاه های اطلاعاتی غربی، رفت و آمدهای قابل توجهی را به بیروت پایتخت لبنان داشته اند. رویدادی که در نوع خود در بحبوحه تداوم یافتن جنگ غزه و تشدید تنش ها میان لبنان و رژیم اشغالگر قدس، حامل پیام ها و نکات معناداری است.

در این راستا، 6 ماه قبل بود که "اولی دیال"، جانشین رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان وارد بیروت شد. در همان دوره زمانی، برنارد ایمیه، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی فرانسه نیز به همراه تنی چند از همراهانش در بیروت حضور داشتند. گزارش های رسمی حاکی از این هستند که دو فرد مذکور، با شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان دیدار و ملاقات هایی داشته اند. به تازگی نیز روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی از سفر اولی دیال به بیروت و دیدارش با شیخ نعیم قاسم خبر داده است. در این راستا، برخی ناظران و تحلیلگران به طور خاص سعی داشته اند به این سوال پاسخ دهند که مسوولان اطلاعاتی غربی در لبنان در پیِ چه هستند؟

به نظر می رسد اصلی ترین و عینی ترین پاسخی که با توجه به اسناد و شواهد مختلف می توان به این سوال داد این است که آن ها به واسطه رایزنی های خود با حزب الله لبنان، به نوعی به دنبال فراهم سازی زمینه های لازم برای عقب راندن نیروهای این جنبش از مرزهای مشترک لبنان با فلسطین اشغالی هستند. رژیم اشغالگر قدس در ماه های اخیر آماج حملات موشکی و پهپادی حزب الله لبنان به مناطق شمالی اراضی اشغالی بوده است. حزب‌الله تاکید کرده که تا اسرائیل به جنگ و خونریزی خود در نوار غزه خاتمه ندهد، به هیچ عنوان نباید توقع توقف حملات حزب الله به شمال فلسطین اشغالی را داشته باشد.

در این چهارچوب، منابع متعددی به این نکته اشاره کرده اند که معاون دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرده که حزب الله به هیچ عنوان از مناظق جنوبی خاک لبنان عقب نشینی نخواهد کرد و مقام های غربی نیز اگر واقعا به دنبال ثبات و آرامش در منطقه هستند بهتر است به اسرائیل اعمال فشار کنند تا این رژیم به کارزار قتل و جنایتش در نوار غزه خاتمه دهد. موضوعی که موجب توقف حملات حزب الله به فلسطین اشغالی نیز خواهد شد. با این همه، در تحلیل کلیت این معادله نیز توجه به 2 نکته ضروری است.  

اول اینکه رفت و آمدهای مقام های ارشد اطلاعاتی غربی به لبنان، بیش از همه این گزاره را به ذهن متبادر می‌کند که آن ها در موضع ضعف هستند. تردیدی نیست که آلمان و فرانسه پیوندهای نزدیکی را با رژیم اشغالگر قدس دارند و صهیونیست ها که اکنون در وضعیت خطرناکی به سر می برند، بر آن هستند تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود مانع از تداوم حملات حزب الله به شمال فلسطین اشغالی شوند.

در این رابطه، آن ها برخلاف لفاظی های ظاهری خود سعی دارند تا جای ممکن هزینه های مقابله با حزب الله را برای خود کاهش دهند و درست به همین دلیل است که مقام های غربی عازم لبنان می شوند و سعی دارند از طریق رایزنی با این جنبش، زمینه را برای تحقق آنچه مطلوب است اسرائیل فراهم سازند.

دوم اینکه حزب الله لبنان به نوعی با مواجهه خود با مقام های اطلاعاتی غربی بار دیگر پیام اقتدار محور مقاومت را به جریان های رقیب و دشمن با این محور مخابره کرده است. در حقیقت، حزب الله لبنان تا حد زیادی نمودی از اعتماد به نفس منطقه ای و بین المللی محور مقاومت است که از ظرفیت های قابل توجهی برای مقابله با دشمن اسرائیلی برخوردار است. معادله ای که هم صهیونیست ها و هم قدرت هایی غربی به خوبی آن را درک و حس می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه