English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیام های موضع‌گیری معنادار پوتین با محوریت ناتو

«ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تازگی در موضع گیری معناداری تاکید کرده که ناتو، مهندسی اصلی و محوری حمله اخیر اوکراینی ها به عمق خاک روسیه را برعهده داشته و دارد. موضوعی که بدون تردید با تشدید تنش ها میان روسیه و غرب در ادامه راه همراه خواهد شد و می تواند چالش های جدی را برای نظام بین المللِ غربگرا ایجاد کند.»

پیام های موضع‌گیری معنادار پوتین با محوریت ناتو
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، در روزهای اخیر، مساله یورش نیروهای اوکراینی به استان کورسک روسیه و پیشروی در خاک این کشور، به یک موضوع مهم در قالب جنگ اوکراین و البته در سطحی کلان، تقابلات میان قدرت های اصلی نظام بین الملل تبدیل شده است. پیشتر دولت روسیه تحول مذکور را یک رویداد خطرناک ارزیابی کرده که می تواند تبعات جدی و مخربی را برای اوکراین داشته باشد. البته که روسیه در واکنش به این اقدام اوکراینی ها از روند مذاکرات صلح با این کشور خارج شده است.

با این همه، مسکو عملیاتی ویژه و فراگیر را با هدف بیرون راندن اوکراینی ها از خاک خود آغاز کرده و البته که گزارش های مختلف از تخلیه برخی مناطق مرزی روسیه و اوکراین از سوی دولت روسیه خبر می دهند. در این راستا، تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت پشت پرده اقدام اخیر اوکراینی ها در حمله به خاک روسیه مطرح شده و همچنان نیز می شود. برخی بر این باورند که اوکراین و غرب می خواهند در مذاکرات صلح با روسیه تا جای ممکن امتیازاتی را کسب کنند و اهرم هایی را برای رو کردن داشته باشند و از این طریق روسیه را برای پایان دادن به جنگ اوکراین در مسیری که مطلوب خودشان است، تحت فشار قرار دهند.

عده ای دیگر نیز معتقدند که اوکراین و غرب با این یورش سعی داشته اند تا ذهن روسیه را از میدان های جنگ اوکراین و البته موفقیت های اخیرش در این جنگ منحرف سازند و در نوع خود، میدان جنگ را به عمق خاک روسیه بکشانند. با این همه، به تازگی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه موضع گیری معناداری را در رابطه با اقدام اخیر اوکراینی ها در پیشروی در خاک روسیه ایراد کرده است. وی به صراحت گفته که "این ناتو است که با استفاده از اهرم اوکراین، با روسیه می جنگد".

به بیان ساده تر، حمله به عمق خاک روسیه، طرحی بوده که ناتو و قدرت های غربی مهندسی آن را برعهده داشته اند و اوکراین صرفا بازیگر اجرایی این طرح بوده است. از این رو، در تحلیل گزاره مذکور توجه به 2 نکته ضروری به نظر می رسد.

اول اینکه باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که ناتو در ماه های اخیر به شدت از جبهه های جنگ اوکراین و کسب نتیجه مطلوب در قالب آن ناامید شده بود. این مساله به عینه در موضع گیریهای مقام های ارشد این سازمان نظیر مواضع ینس استولنبرگ دبیر کل اسبق ناتو نیز منعکس شده بود. به عنوان مثال، وی در موضع گیری تاکید کرد که غرب باید خود را آماده سناریوهای ناامید کننده ای در قالب جنگ اوکراین کند.

وی در یک موضع گیری دیگر از مقام های اوکراینی درخواست کرده بود تا هر چه سریعتر وارد مذاکرات صلح با روسیه شوند. از این رو، کاملا محتمل است که این سازمان با همراهی قدرت های غربی به واسطه مهندسی یورش اخیر اوکراینی ها به خاک روسیه سعی داشته تا پیام های جدی و معناداری را به مسکو در مورد ضرورت پایان بخشیدن به جنگ ارسال کند. جنگی که به مرحله ای خطرناک و حساس برای جهان غرب رسیده و پذیرش شکست در قالب آن برای غربی ها به شدت سخت است.

نکته دوم اینکه وقتی رئیس جمهور روسیه به طور صریح ناتو را محرک اصلی حمله اخیر اوکراینی ها به عمق خاک روسیه معرفی می کند، این بدان معناست که در آینده نزدیک باید شاهد تشدید تنش ها میان روسیه و ناتو و به طور خاص اتخاذ مواضع و رویکردهای سخت گیرانه از جانب روسیه در سطح بین المللی علیه این تشکیلات باشیم. موضوعی که می تواند نمودهای عینی خود را به اشکال مختلف به نمایش بگذارد و به یک بحران جدی برای جهان غرب تبدیل شود.

بحرانی که در قالب تشدید تنش های حاکم بر نظام بین الملل و به طور خاص تضعیف نظام بین المللِ غربگرا خود را به نمایش خواهد گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه