English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بازی معنادار دولت آمریکا در لبنان

«برخی بر این باورند که آمریکا پس از ترور شهید نصرالله عملا فضای مساعدی را در لبنان جهت پیشبرد دستورکارهای مطلوب خود یافته و سعی دارد راه را برای ارتقای موقعیت سیاستمداران و جریان های سیاسی غربگرا در لبنان هموار کند. درست به همین دلیل است که واشینگتن بر شدت مواضع خود علیه حزب‌الله افزوده است.»

بازی معنادار دولت آمریکا در لبنان
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، در روزهای اخیر شاهد یک بازی معنادار از سوی دولت آمریکا با محوریت تحولات لبنان و حمله ارتش اسرائیل به این کشور بوده ایم. در این راستا، در روزهای قبل از ترور شهید سید حسن نصرالله توسط رژیم اشغالگر قدس، دولت آمریکا به همراه فرانسه و تنی چند از دیگر بازیگران بین‌المللی، اقدامات گسترده ای را با هدف برقراری آتش بس ۲۱ روزه میان اسرائیل و حزب الله در دستورکار داشتند تا از این رهگذر به ادعای خود یک راه حل دیپلماتیک را برای پایان دادن به درگیری ها پیدا کنند.

با این حال، در همان بحبوحه که رایزنی‌های سیاسی در جریان بود، رژیم اشغالگر قدس دست به ترور شهید سید حسن نصرالله زد و پس از آن نیز بر شدت حملات خود علیه لبنان و مواضع حزب الله افزود. نکته قابل تامل اینکه دولت بایدن نیز فشاری را به اسرائیل تحمیل نمی کند و عملا نوعی همراهی با تل آویو در جبهه لبنان را پیش چشم افکار عمومی جهان قرار داده است. در این نقطه، ناظران و تحلیلگران دلایل متنوعی را در مورد محرک‌های اصلی رویکرد جدید دولت آمریکا در رابطه با تجاوزات صهیونیست ها به لبنان و نوعی حمایت ضمنی از آن مطرح می سازند.

برخی بر این باورند که آمریکا پس از ترور شهید نصرالله عملا فضای مساعدی را در لبنان جهت پیشبرد دستورکارهای مطلوب خود یافته و سعی دارد راه را برای ارتقای موقعیت سیاستمداران و جریان های سیاسی غربگرا در لبنان هموار کند. در این رابطه به طور خاص سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صراحت اعلام کره که حق وتوی حزب الله در مورد تعیین رئیس جمهور لبنان باید حذف شود. در این زمینه برخی منابع تاکید دارند که آمریکا و فرانسه سعی در برگزاری انتخابات جدید در لبنان که به زعم آن ها منجر به حاشیه نشین شدن حزب الله شود هم دارند.

این در حالی است که واقعیتهای میدانی لبنان به هیچ عنوان با این قبیل سناریوپردازی ها همخوانی ندارد. آنچه که دولت آمریکا به آن توجه نمی کند این است که محبوبیت حزب الله لبنان در بحبوحه جنگ غزه و نبردهای جاری حزب الله با ارتش اسرائیل، نه تنها کاهش نیافته بلکه تقویت هم شده است. در حقیقت، حزب الله به عنوان قو‌یترین نیروی سیاسی و نظامی لبنان توانسته کارآمدی قابل توجهی را از خود در ایستادگی در برابر دشمن اسرائیلی و حراست از خاک لبنان نشان دهد. این همان چیزی است که گروه ها و جریانهای سیاسی دیگر لبنانی قادر به انجام آن نبوده اند.

در عین حال، اینطور نیست که با ترور شهید سید حسن نصرالله، جنبش حزب الله تضعیف شده باشد. اگرچه فقدان شهید نصرالله سخت است با این حال، مقاومت اسلامی لبنان قائم به فرد نیست و البته که محور مقاومت نیز حمایت های موثری را از حزب الله لبنان انجام می دهد. مسائلی از این دست همه و همه سبب می شوند تا خیالبافی‌های واشینگتن درلبنان نقش بر آب شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه