English

متخصص زنان‌و‌زایمان در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

انتقال زگیل‌تناسلی از طریق بوسیدن‌/ نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال واکسن HPV بزنند

زهرا علامه گفت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و اطلاع رسانی و انکار افراد نسبت به روابط کنترل نشده ، ویروس زگیل‌ تناسلی در جامعه رواج پیدا کرده است.

انتقال زگیل‌تناسلی از طریق بوسیدن‌/ نوجوانان 12 تا 15 سال واکسن HPV بزنند

زهرا علامه متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در خصوص زگیل تناسلی که در انگلیسی با اصطلاح Genital Warts نام‌برده می‌شود و یکی از رایج‌ترین بیماری‌های جنسی رایج در میان مردان وزنان است، گفت: زگیل تناسلی بافتی نرم و برجسته است که بر روی ناحیه تناسلی ظاهر می‌شود. این بیماری از طریق ارتباط جنسی منتقل می‌شود و ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود.

ویروس HPV شایع‌ترین نوع بیماری‌های آمیزشی یا جنسی است

وی با تأکید بر این‌که ویروس HPV شایع‌ترین نوع بیماری‌های آمیزشی یا جنسی است، افزود: مردان وزنانی که روابط جنسی بیشتری دارند، بیشتر از سایرین در معرض آلودگی به ویروس او پی وی HPV یا زگیل‌های تناسلی هستند؛ اما بیماری HPV برای زنان خطرناک‌تر است، زیرا برخی از انواع HPV می‌توانند سرطان دهانه رحم یا واژن را ایجاد کنند.

این متخصص در خصوص واگیردار بودن این بیماری با اشاره به این‌که زائده‌ها از طریق تماس از طریق روابط جنسی، دهانی، واژن و مقعد با فردی دارای این ویروس قابل‌انتقال است، ادامه داد: این ویروس علاوه بر روابط جنسی بین زنان و مردان از طریق بوسه‌های عاشقانه که بین نوجوانان هم وجود دارد منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از هر سه مراجع زن یک نفر زگیل تناسلی دارد / برنامه ای برای کنترل بی نظمی جنسی و تنوع طلبی وجود ندارد

ضرورت انجام تست پاپ‌اسمیر و HPV  در اقراد بالای 30 سال

به گفته علامه معمولاً از زمان انتقال ویروس تا ایجاد زگیل چندین هفته تا چندین ماه فاصله است. زگیل تناسلی همیشه با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیست، زیرا ممکن است این زگیل‌ها بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره‌تر باشند. ازاین‌رو توصیه به انجام آزمایش پاپ اسمیر و تست HPV  در زنان بالای 30 سال و تزریق واکسن به افراد 12 تا 15 سالی که هیچ رابطه جنسی نداشتند و همچنین افراد تا سن 26 سال می‌شود.

وی همچنین در خصوص سایر روش‌های انتقال این زگیل تناسلی تصریح کرد:‌ این ویروس ممکن است، در موارد نادر، از طریق لباس‌زیر، انجام اپیلاسیون در مراکز غیربهداشتی، انتقال زگیل از طریق تماس دست با آن ناحیه و مالیدن به چشم و دهان منتقل شود.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

علامه همچنین با تاکید‌بر این‌که یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس آموزش نوجوانان برای محدود کردن ارتباطات جنسی و تزریق واکسن و همچنین تحت پوشش بیمه قرار گرفتن و در دسترس بودن واکسن HPV است، اظهار کرد: محدود کردن تعداد شرکای جنسی، آگاهی از سلامت شریک جنسی و رابطه جنسی محافظت‌شده (استفاده از کاندوم باعث کاهش شانس ابتلا به این بیماری می‌شود اما احتمال انتقال و سرایت بیماری همچنان وجود دارد.) عنوان کرد: این بیماری بدون علائم است و یک‌باره به‌صورت ضایعات خارجی در قسمت‌های مختلف بدن در سطح پوست نمایان می‌شود. اگرچه این زگیل تناسلی تا حدودی با دارو مهار می‌شود اما خود ویروس در بدن در بازه زمانی 2 تا 10 سال در بدن باقی می‌ماند و فرد در تمام طول این مدت ناقل ویروس باقی خواهد ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه