English

سیاست خارجی در هفته ای که گذشت؛

تکرار ادعای واهی از جزایر سه گانه تا سفر رئیسی به سه کشور آفریقایی

انتقال ۱۱ زندانی ایرانی از کویت و ۱۵ زندانی از امارات به کشور، سفر وزیر خارجه الجزایر به ایران، تکرار ادعاهای واهی کشورهای حوزه خلیج فارس درباره جزایر سه گانه ایران در مسکو با امضای روسیه، سفر رییس جمهور کشورمان به سه کشور آفریقایی از مهمترین رویدادهای سیاست خارجی در هفته گذشته بود‌.

تکرار ادعای واهی از جزایر سه گانه تا سفر رئیسی به سه کشور آفریقایی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سیاست خارجی در هفته ی گذشته فراز و فرودهای فراوانی داشت که مهمترین آن سفر رییس جمهوری به سه کشور آفریقایی برای نخستین بار پس از ۱۱ سال بود.

نخستین خبر سیاست خارجی در هفته گذشته به سفر شنبه شب احمد عطاف وزیر خارجه الجزایر به تهران مربوط می شود که عطاف در این سفر علاوه بر دیدار و برگزاری نشست خبری با همتای ایرانی، با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه الجزایر، این سفر در راستای رویکردها و اراده مشترک عبدالمجید تبون و سید ابراهیم رئیسی، روسای جمهور دو کشور و تقویت همکاری‌ها و مشورت‌ها در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد.

 

بیانیه وزارت خارجه درمورد هواپیمای اوکراینی

یکی دیگر از مهمترین رویدادهای در عرصه سیاست خارجی، این بود که دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با طرح دعوی دولت های کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران، آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی شکوائیه و ادعاهای مطرح شده از سوی دولت‌های کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی است. بدیهی است جمهوری اسلامی ایران به منظور صیانت از حقوق و منافع ملی خود نزد دیوان بین المللی دادگستری، تدابیر و اقدامات لازم را به نحو مقتضی اتخاذ خواهد نمود.

 

واکنش وزارت خارجه به تکرار ادعاهای واهی درمورد جزایر سه گانه

کشورهای عضو خلیج فارس دوشنبه هفته گذشته  در مسکو نشستی برگزار و در پایان این نشست به همراه روسیه بیانیه ای امضا کردند که آن بیانیه در حقیقت دست درازی به جزایر سه گانه ایران یعنی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بود‌.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در بیانیه ای مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود دانست و اظهار داشت: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسئولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.

 

بازگشت ۱۱ زندانی از کویت  به کشور

به گزارش خبرگزاری موج، روز سه شنبه و با تلاش و پیگیری سفارت جمهوری‌ اسلامی ایران در این کشور عربی و در راستای موافقتنامه همکاری قضایی میان دو کشور ایران و کویت ۱۱ زندانی ایرانی محبوس در زندان مرکزی کویت به ایران منتقل شدند.

 

سفر رییسی به کنیا

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که قرار بود بامداد سه شنبه به همراه هیاتی به کنیا و بعد از آن به اوگاندا و زیمباوه سفر کند، به دلایلی صبح چهارشنبه این سفر را آغاز کرده است.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز چهارشنبه در توییتی نوشت که به همراه رییس‌جمهور، امروز در کنیا و اوگاندا واقع در شرق‌آفریقا هستیم.

وی افزود: وجود جمعیت‌جوان، مردمان‌خوب و خونگرم، این قاره را به سرزمین‌‌ فرصت‌های رو به پیشرفت تبدیل کرده است. آفریقا برای حفظ استقلال‌سیاسی تعصب دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: وجود بازار متنوع صادرات و واردات، زمینه مهم همکاری‌ ایران و آفریقا بشمار می‌رود.

 

انتقال زندانیان از امارات به کشور

همچنین در هفته گذشته ۱۵ زندانی ایرانی از امارات به کشور منتقل شدند.

براساس این گزارش، پیرو سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به امارات و رایزنی رئیس دستگاه دیپلماسی با مقامات عالی‌رتبه این کشور و موافقت رییس امارات عربی متحده، تعداد ۱۵ نفر از اتباع ایرانی زندانی در آن کشور مورد عفو قرار گرفتند و بزودی پس از طی مراحل اداری، به میهن باز خواهند گشت.

حمایت کنسولی و قضایی از ایرانیان خارج کشور و رسیدگی به وضعیت آنان از جمله زندانیان، با جدیت توسط وزارت امور خارجه ادامه خواهد یافت.

 

سفر به اوگاندا

حجت الاسلام رییسی پس از سفر به کنیا عصر چهارشنبه به اوگاندا یک کشور دیگر آفریقایی رفت.

رئیس جمهور ایران پس از ورود به اوگاندا در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی «یووری موسونی» همتای اوگاندایی خود قرار خواهد گرفت.

در ادامه ملاقات خصوصی دو مقام عالی‌رتبه و نشست مشترک هیئت‌های رسمی دو کشور برگزار  شد.

همچنین رئیسی دفتر نوآوری و فناوری ایران را در اوگاندا افتتاح کرد و سپس ۴ سند همکاری به امضای روسای جمهور دو کشور رسید.

 

سفر به زیمباوه

 رییس جمهور در سومین و آخر سفر خود به کشورهای آفریقایی که در زیمباوه انجام شد در نشست خبری مشترک با همتای زیمباوه ای در هراره، پیام این سفر را اراده دو کشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌ها بخصوص در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری و علم و فناوری دانست و گفت: ایران آمادگی دارد با توجه به ظرفیت‌های بین دو کشور همکاری لازم را با کشور دوست زیمبابوه داشته باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما مخالف یک‌جانبه گرایی و تحریم ها هستیم، اظهار داشت: تحریم مثل ابزار نظامی است که ملت ها را دچار آسیب قرار می‌دهد. و ابزاری است که در اختیار آمریکا قرار گرفته است.

امرسون منانگاگوا رئیس جمهور زیمباوه نیز در این نشست گفت: زیمباوه بیش از ۶۱ ماده معدنی دارد و کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس با اینکه خودشان زیمباوه را تحریم کرده‌اند، اما در حوزه‌های معدنی در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی خطاب به هیات ایرانی گفت: من دوست دارم شما هم بیایید و اینجا در حوزه های معدنی سرمایه گذاری کنید.

براساس این گزارش، اسناد همکاری در حوزه‌های کار و اشتغال، کشاورزی، کاهش سوانح کار، آموزش و علم و فناوری به امضای روسای جمهوری و مقامات عالی دو کشور ایران و زیمباوه رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه