English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

میزبانی ایران از وزرای خارجه «۳+۳»

نشست وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، ایران، روسیه و ترکیه و ایران، عصر امروز به میزبانی تهران برگزار می‌شود.

میزبانی ایران از وزرای خارجه «۳+۳»

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سال قبل که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان که با برگزاری نشستی در قالب ۳+۳ که با پیشنهاد «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، موافقت کرده بود، به دنبال آن نخستین نشست با حضور معاونان وزیران خارجه این ۶ کشور البته بدون حضور مقام گرجستانی در مسکو برگزار شد.

 

کشورهای ۳+۳ کدامند؟

گروه موسوم به «۳+۳» شامل ۶ کشور است که سه کشور همسایه یعنی روسیه، ایران و ترکیه و سه کشور قفقاز جنوبی یعنی جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان را در برمی‌گیرد.

 

هدف نشست ۳+۳

در نشست مقامات دیپلماسی ۶ کشور اشاره شده، مسائل قفقاز جنوبی، توسعه همکاری منطقه‌ای سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیت، انرژی و... مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و یکی از اهداف اصلی نشست در قالب ۳+۳ حل مسائل منطقه‌ای بدون مشارکت کشورهای خارج از آن و با مشارکت کشورهای منطقه و همچنین انجام مذاکرات صلح بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. 

عصر امروز دوشنبه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، میزبان «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه، و «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، در دومین نشست گروه ۳+۳  و نخستین نشست آن در سطح وزیران خارجه است.

البته در این میان وزیر امور خارجه گرجستان به‌دلیل اختلافات این کشور با روسیه در نشست موسوم به گروه ۳+۳ حضور نمی‌یاید.

براساس این گزارش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از تصدی وزارت خارجه و در سفری که به مسکو داشت در گفت‌وگو با یک رسانه روسی درباره فرمت ۳+۳ گفته بود: «فرمت‌های متعددی برای حل مناقشات مطرح شده، یکی از این فرمت‌‌ها، ۳+۳ است که از زمان اوج‌گیری بحران در قره‌باغ مطرح شد. ما فکر می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو می‌شود سوءتفاهمات را برطرف کرد و تمامیت ارضی کشورها در گفت‌وگوها می‌تواند موردتأکید قرار بگیرد، نتیجه آن را هم می‌توانیم روی زمین پیاده کنیم».

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه