English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۳ دستور کار محوری سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان

«همانطور که خودِ رئیس جمهور کشورمان گفته است، ایران هدفگذاری 10 میلیارد دلاری را در حوزه مبادلات تجاری خود با پاکستان تعریف کرده است. موضوعی که مورد استقبال طرف پاکستانی نیز است و تحقق آن، نیازمند برنامه ریزی و تقویت همکاری و هماهنگی ها با پاکستان است.»

۳ دستور کار محوری سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور کشورمان، روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه 1403، در سفری رسمی عازم پاکستان شد. رئیسی قرار است از سریلانکا نیز بازدید کند با این حال، ناظران و تحلیلگران حوزه روابط بین الملل، سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان را بسیار مهم و راهبردی ارزیابی می‌کنند.

ایران و پاکستان به عنوان دو قدرت مهم در منطقه جنوب و غرب آسیا، از زمینه های مختلفی برای توسعه روابط برخوردارند و البته که قرابت جغرافیایی آن ها به یکدیگر نیز همکاری میان دو طرف جهت مخاطب قرار دادن چالش های مشترک و در عین حال ایجاد رونق و شکوفایی و ثبات برای دو ملت را ضروری کرده است.

از این رو، اینطور به نظر می رسد که رئیس جمهور کشورمان در سفر به پاکستان، به طور خاص 3 دستورکار مهم و محوری را مد نظر داشته باشد.

اولا، همانطور که خودِ رئیس جمهور کشورمان گفته است، ایران هدفگذاری 10 میلیارد دلاری را در حوزه مبادلات تجاری خود با پاکستان تعریف کرده است. موضوعی که مورد استقبال طرف پاکستانی نیز است و تحقق آن، نیازمند برنامه ریزی و تقویت همکاری و هماهنگی ها با پاکستان است. از این رو، انتظار می رود که بخش قابل توجهی از رایزنی های رئیس جمهور کشورمان به همراه هیات همراه در پاکستان، معطوف به تقویت و توسعه پیوندهای اقتصادی و تجاری میان تهران-اسلام‌آباد باشد.

دوم اینکه ایران چه در سال های گذشته و چه به ویژه در ماه های اخیر، با چالش و مساله تروریسم در جوار مرزهای شرقی خود به ویژه در مجارت با مرزهای مشترک با پاکستان رو به رو بوده است. مساله ای که سال‌هاست به یک چالش بزرگ برای ایران تبدیل شده و البته که مقام های کشورمان در سطوح مختلف در جریان رایزنی‌های متعدد خود با مقام های پاکستانی خواستار جدیت هر چه بیشتر پاکستان برای مقابله با گروه ها و جریان های تروریستی شده اند که با استفاده از خاک پاکستان، اقدامات تروریستی را علیه کشورمان انجام می دهند.

به طور خاص فعالیت های تروریستی گروهک جیش الظلم، برخی ناامنی ها را در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کرده که این مساله بایستی به واسطه رایزنی های امنیتی دو طرف، به نحوی جدی مخاطب قرار گیرد. از این رو، بخشی از رایزنی های رئیس جمهور کشورمان در پاکستان نیز به احتمال فراوان معطوف به این حوزه خواهد بود. اهمیت این موضوع زمانی بیش از پیش مشخص می شود که توجه داشته باشیم گروهک تروریستی جیش الظلم تمرکز ویژه ای را نیز بر متوقف کردن روند پیشرفت سواحل مکران و پروژه های اقتصادی این منطقه معطوف کرده است.

و در نهایت سوم اینکه به نظر می رسد اقدام تنبیهی اخیر کشورمان علیه رژیم اشغالگر قدس در قالب عملیات وعده صادق و در عین حال، آخرین تحولات مرتبط با جنگ غزه و دیگر رویدادهای منطقه ای نیز از جمله محورهای رایزنی های رئیس جمهور کشورمان در پاکستان با مقام های این کشور باشد. مسائل و موضوعاتی که نیازمند رایزنی و همکاری های عمیق و تنگاتنگ ایران و پاکستان به عنوان دو قطب مهم و قابل توجه قدرت در جهان اسلام هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه