English

یک کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

بدنه یهودی اعتراضات دانشجویی آمریکا به دنیا نشان دادند نسل‌کشی در غزه کار صهیونیسم است

ایزدی با اشاره به نقش برجسته یک تشکل یهودی در شکل دادن به اعتراضات دانشجویی آمریکا گفت: بسیاری از یهودیان آمریکا مخالف سیاست‌های اسرائیل و نتانیاهو هستند، آنها می‌خواهند به دنیا نشان دهند دین یهود نسل‌کشی ندارد و این صهیونیسم است که چنین می‌کند.

 بدنه یهودی اعتراضات دانشجویی آمریکا به دنیا نشان دادند نسل‌کشی در غزه کار صهیونیسم است

فواد ایزدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین گفت: در حالی که آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند طرفدار حقوق بشر هستند، اما نحوه برخورد آنها با دانشجویان و اساتید خودشان نشان داد در عمل چگونه رفتار می‌کنند. آنها مدعی طرفداری از آزادی بیان هستند، اما شاهد نحوه تقابلشان با رسانه‌ها هستیم. این دانشجویان به‌دنبال براندازی نبودند، شعار هنجارشکن نمی‌دادند و جایی را هم تخریب نمی‌کردند. در ویدئوهای منتشر شده مشخص است که در محوطه دانشگاه ایستاده‌اند و پرچم فلسطین را به‌دست گرفته‌اند یا در حمایت از فلسطین شعار می‌دهند. اما آمریکا همین را هم تحمل نمی‌کند.

وی افزود: اینها واقعیات آمریکاست که اکنون به نمایش درآمده است. آمریکایی‌ها یک ظاهر روتوش شده دارند و یک واقعیت درونی که امروز آن واقعیت درونی آشکار شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دانشجویان آمریکا دو درخواست دارند؛ یکی متوقف شدن حمایت دولت ایالات متحده از رژیم صهیونیستی است، زیرا همه می‌دانند اگر آمریکا و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی‌اش نباشد این رژیم نابود می‌شود. درخواست دوم هم در رابطه با دانشگاه‌هاست. دانشگاه‌های معترض جزو 10 دانشگاه اول آمریکا هستند از جمله کلمبیا و هاروارد. سال‌هاست این مراکز با نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا و همچنین با اسرائیلی‌ها کار می‌کنند، لذا دانشجوها خواهان توقف این ارتباطات هستند، چون تولیدات این دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به کل دنیا صادر و حتی در ایران هم تدریس می‌شود. لذا عده­‌ای به عقبه دانشگاه‌ها و ارتباطشان با نهادهای اطلاعاتی معترض هستند.

ایزدی با تأکید بر اثرگذار بودن این جنبش اعتراضی در محیط داخلی آمریکا و بین‌المللی افزود: همین که تمام رسانه‌های دنیا در حال پرداختن به این اعتراضات و نحوه مقابله با آن از سوی حاکمیت آمریکا هستند، یعنی اثرگذار بوده است. اکنون مردم متوجه می‌شوند آمریکا واقعی چیست و این یکی از نتایج تظاهرات‌های دانشجویی اخیر بوده و در فضای انتخاباتی آمریکا هم مؤثر است. حداقل اینکه دولت ایالات متحده مجبور است حرف‌هایی در مسئله غزه، فلسطین و اسرائیل بزند که نشان دهد به افکار عمومی این قشر از جامعه توجه دارد و به نوعی سعی کند نقش پلیس خوب را بازی کند. مسئله دیگر اینکه این اعتراضات به چندین کشور غربی دیگر نیز کشیده شده است. در لندن، پاریس و حتی استرالیا شاهد واکنش مشابه دانشجویان هستیم. این بدان معناست که هر کشور غربی که دولتش از اسرائیل حمایت کرده، امروز محل تجمعات دانشجویی شده است.

وی درباره ارتباط این جنبش دانشجویی با تحرکات یهودی‌ستیزی گفت: تأکید بر این مسئله فقط تبلیغات غیرواقعی است. در حال حاضر دو تشکل تظاهرات‌ها را در آمریکا مدیریت می‌کند. یکی از این تشکل‌ها «صدای یهود برای صلح» است که تقش برجسته‌ای هم دارد. اعضای آن دانشجویان و اساتید یهودی هستند. آنها از اینکه به اسم یهود در غزه نسل‌کشی می‌شود، ناراحتند. این جنبش می‌خواهد بیان کند دین یهود نسل‌کشی ندارد و این نتانیاهو و صهیونیسم است که در غزه این‌گونه رفتار می‌کند.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: آنها مخالف سیاست‌های اسرائیل و صهیونیسم هستند، اما نتانیاهو دوست دارد به هر کسی که علیه سیاست او باشد، انگ یهودی‌ستیزی بزند. مثل این است که اگر کسی نقدی به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داشته باشد، او بگوید شما اسلام‌ستیز هستید. در حالی که ربطی بین این دو وجود ندارد. اتفاقاً اسرائیل است که یهودستیز است. این رژیم، دین یهود را نه نمایندگی می‌کند و نه پیروی. اسرائیلی‌ها اسم دین یهود را خراب کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه