English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اعتراف قطره چکانی اسرائیل از آسیب هایی که در حمله موشکی ایران متحمل شد

پس از گذشت دو هفته از واکنش نظامی جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از رسانه های عبری زبان در حال تأیید آسیب های فیزیکی و خسارات معنوی هستند که این اقدام موشکی-پهپادی بر این رژیم وارد کرد.

اعتراف قطره چکانی اسرائیل از آسیب هایی که در حمله موشکی ایران متحمل شد
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران 25 فروردین ماه طی عملیاتی موسوم به عملیات «وعده صادق» با صدها پهپاد و موشک، اهداف نظامی و پایگاه‌های رژیم اسرائیل را در فلسطین اشغالی هدف قرار داد. علی رغم اینکه آمریکا، انگلیس، اردن و برخی کشورهای عربی و اروپایی به این رژیم در دفع این حمله کمک کردند، به اذعان خود صهیونیست‌ها، موشک‌های ایران به چند هدف مهم نظامی اصابت کردند.

 این حمله به تلافی اقدام اسرائیل در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق به تاریخ 13 فروردین بود که در اثر آن ساختمان این بخش از سفارت به کل تخریب شد و شماری از مستشاران نظامی و دیپلمات‌های ایران به شهادت رسیدند.

اگرچه در ابتدای مقامات ارشد نظامی اسرائیل اعلام کردند فقط 9 موشک از پدافندهوایی عبور کرد که آنها هم در فضای باز اصابت کردند و خسارتی به بار نیاوردند. اما پس از گذشت دو هفته، کم کم مشخص می شود این حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه خسارت بار بوده است.

در همین رابطه رادیو ارتش رژیم اسرائیل در خبری از عملکرد ضعیف سامانه های دفاعی آمریکا انتقاد کرد. این رسانه متعلق به ارتش رژیم اسرائیل گزارش داد: سامانه‌های دفاعی آمریکا که علیه موشک‌های بالستیک ایران در حین حمله به اسرائیل فعال و به کار گرفته شدند، تا حد زیادی شکست خوردند.

افزون براین رسانه خبری «News 14» که یک رسانه عبری زبان اسرائیلی است شب 11 اردیبهشت در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی آسیبی که یک موشک ایرانی به تأسیسات حفاظتی اسکادران اف35 ها در پایگاه نواتیم وارد کرده بود، پرداخت. پیشتر ارتش اسرائیل از این پایگاه یک گزارش خبری کوتاه و چند تصویر از برخورد یک موشک به منطقه ای باز منتشر کرده بود.

همچنین مشخص شد آسیب موشک های ایرانی محدود به تخریب ساختمان یا پایگاهی نیست. بلکه ضربه بزرگتر، «آشکار کردن آسیب پذیری اسرائیل» است. از همین رو وزیر خارجه آمریکا، بلیکن، برای هفتمین بار در شش ماه گذشته به خاورمیانه سفر کرد. واشنگتن و تل آویو اکنون می دانند اسرائیل از بیش از قبل در معرض تهدید است، قدرت بازدارندگی اش را از دست داده و اگر ایران یا گروه های مقاومت مانند حزب الله، انصارالله، حماس و جهاد اسلامی تصمیم بگیرند در اقدامی یکباره اراضی اشغالی را هدف قرار دهند، سیستم پدافند هوایی اسرائیل از رده خارج خواهد شد.

لذا دولت بایدن امیدوار است بتواند با کسب همسویی اعراب، یک سیستم دفاعی مشترک را برای افزایش امنیت اسرائیل ایجاد کند. در همین راستا است که تحلیلگران رسانه معاریو گزارش هایی در مورد عملکرد پدافند هوایی اسرائیل نوشتند و در آن اشاره کردند اگرچه موشک هایی از این سامانه ها عبور کرد اما باز هم شاهکاری در این رابطه خلق شد! آنها به نوعی تلاش می کنند شکست در رهگیری موفق موشک های ایران را به نوعی توجیه کنند. در این راستا استدلال می کنند این «نهایت توان و پیشرفت ایران در حوزه موشک» بوده است. آنها چهار دهه روی توانمندی موشکی سرمایه گذاری کردند و نتیجه آن شد که شاهد بودیم.

اما متغیری که تحلیلگران وبسایت معاریو آن را نادیده می گیرند، رویکرد تهران در جلوگیری از تشدید تنش و صرفاً نمایش قدرت اثرگذاری ایران در صحنه خاورمیانه بود. بهرترتیب سامانه سه لایه پدافند هوایی اسرائیل قادر است بخشی از موشک هایی که به سمتش پرتاب می شود را رهگیری کند اما اگر تعداد این موشک ها از 300 فروند به 3 هزار فروند برسند هم این سامانه ها چنین عملکردی از خود به جای خواهند گذاشت؟

همچنین این گزاره که ایران کماکان توانمندی موشکی دارد که از آن استفاده نکرده است، نیز در بررسی های کارشناسی رسانه های اسرائیل مفقود است. اما بدون شک در روزهای آینده اخباری مشابه آنچه رادیو ارتش، نیوز14 و معاریو منتشر کردند، باز هم خواهیم دید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه