English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

تشدید اختلافات داخلی اسرائیل در موضوع «روز بعد از جنگ»

در حالی که نتانیاهو همچنان از تصمیم‌گیری درباره آینده نوار غزه و روز بعد از جنگ امتناع می‌ورزد، رسانه‌های اسرائیلی و همچنین وزرای کابینه جنگ رسماً اعلام کردند نتانیاهو باید هر چه زودتر برنامه‌اش را مشخص کند، زیرا ارتش نمی‌تواند نقشی در مدیریت نوار غزه بر عهده بگیرد.

 تشدید اختلافات داخلی اسرائیل در موضوع «روز بعد از جنگ»
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، جنگ در نوار غزه در حالی وارد هشتمین ماه خود شده که کماکان نتانیاهو از بحث درباره «روز بعد» خودداری می‌کند. در این راستا وی در روزهای اخیر تلاش کرد کشورهای عربی مانند امارات و مصر را قانع کند که در روند بازسازی نوار غزه و همچنین پذیرش مسئولیت مدیریت مدنی (غیرنظامی) این منطقه، وظایفی را بر عهده بگیرند، اما هر دو کشور پاسخ رد دادند. از سویی نتانیاهو به هیچ وجه تمایل ندارد حتی تشکیلات خودگردان «تجدید شده» بر نوار غزه حاکم شود. از دید وی، تشکیلات خودگردان قادر به مدیریت این منطقه نیست، چنانکه در کرانه باختری نیز قابلیت مدیریتی از خود نشان نداده است. با این حال، ادامه این وضعیت مبهم علاوه بر آنکه صدای متحدان عربی و همچنین آمریکا و اروپا را درآورده، کم‌کم موجب واکنش‌های شدید داخلی در اسرائیل نیز شده و اکنون نتانیاهو تحت فشار است تا تصمیمی برای این وضعیت بگیرد.

در این رابطه، وب‌سایت معاریو در تحلیلی با انتقاد شدید از رویکرد نتانیاهو و کابینه‌اش نوشت: «واقعیت کنونی به وضوح ثابت می‌کند که وضعیت نظامی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی ما روز به روز بدتر می‌شود تا جایی که به تهدید وجودی برسد؛ بنابراین دولت باید مسئولیت‌پذیر باشد و دیگر با سرنوشت و آینده کشور بازی نکند.

دولت باید انتخابات زودهنگام برگزار کند و سپس ارزیابی کند کجا اشتباه کرده و به شکست رسیده است. از آن اکثریت ۶۴ کرسی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ دیگری چیزی باقی نمانده است و طبق اکثر نظرسنجی­‌ها، احزاب ائتلافی با نتانیاهو در اقلیت هستند. این کابینه به جای نگرانی برای مردم و کشور، نگران بقای سیاسی نتانیاهو بود.»

در همین حال، چند روز قبل خبر پیوستن مصر به آفریقای جنوبی در پرونده شکایت از اسرائیل در دادگاه بین‌المللی لاهه منتشر شد. بنا به نظر تحلیلگران اسرائیلی، قاهره پس از حمله نظامی به رفح چنین تصمیمی گرفت تا تل‌آویو را تحت فشار قرار دهد. لذا پیش‌بینی می‌شود با طولانی شدن و گسترش عملیات در رفح بدون رضایت مصر، مقامات قاهره ممکن است به اقدامات اعتراضی بیشتری علیه اسرائیل متوسل شوند. مسلماً در روزهای اخیر تهدیدهای صریحی در مصر از سوی اصحاب رسانه شنیده می­‌شود که به روابط بین کشورها تا حد تعلیق یا لغو توافقنامه صلح آسیب وارد می‌­کند. به باور کارشناسان اسرائیلی رویارویی مصر با اسرائیل در دادگاه لاهه، روابط امنیتی و سیاسی ایجاد شده بین دو طرف را زیر سوال می‌برد؛ بنابراین سیاست نتانیاهو، نه‌تنها شرایط را بر مردم غزه وخیم کرده، بلکه ماهیت وجودی این رژیم را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.

لذا بی‌دلیل نیست که شب چهارشنبه (۲۶اردیبهشت) اختلاف‌نظر بین گالانت، وزیر دفاع و شخص نتانیاهو رسانه‌ای شد. آنها در پیام‌های از طریق رسانه‌ها از آن مطلع می‌شدند، به یکدیگر تاختند. ماجرا از آنجا شروع شد که گالانت اعلام کرد نتانیاهو باید برای «روز بعد» در نوار غزه تصمیم‌گیری کند. ارتش نمی‌تواند پس از جنگ نقش مدیریت این منطقه را برعهده بگیرد. در واکنش، نتانیاهو در پیامی تصویری اعلام کرد حاضر نیست حماس را به تشکیلات خودگردان بسپارد و تا نابودی حماس این عملیات ادامه خواهد داشت.

نکته مهم اینکه بنی گانتز، وزیر اضافه شده به کابینه جنگ، رسماً از گالانت حمایت کرد و گفت اسرائیل نیازمند تعیین‌تکلیف نوار غزه است. در همین حال اسموتریچ، وزیر تندرو وزارت دارایی نیز از نخست‌وزیر پشتیبانی کرد. در واقع می‌توان همانطور که اکنون در اعتراضات خیابانی اسرائیل بین راست‌گراها و چپ‌گراها خطوط روشنی وجود دارد، در کابینه نیز این تقسیم‌بندی آشکار شده است. نظرسنجی‌ها در بین مردم اراضی اشغالی نشان می‌دهد حدود ۵۶ درصد مردم فکر می­‌کنند برای نتانیاهو بقای سیاسی مهم‌تر از آزادی اسراست. نکته دیگر اینکه ۵۲ درصد از افراد مورد بررسی معتقدند عملیات گسترده در رفح به پیروزی کامل نمی‌رسد.

موضوع مهم‌تر اینکه، در سایه هفت ماه جنگ، ناامنی، ادامه موشک باران شهرهای اسرائیل از سمت نوار غزه و جنوب لبنان و نوسانات اقتصادی شدید در رژیم صهیونیستی، مؤسسه سیاست مردم یهودی داده‌های مهمی را درباره نوع نگاه یهودیان به آینده این رژیم ارائه کرد. این نظرسنجی همچنین نشان‌دهنده کاهش چشمگیر خوش‌بینی مردم اسرائیل نسبت به آینده این رژیم است. براین اساس تنها ۶۳ درصد از اسرائیلی‌ها تا حدودی نسبت به آینده اسرائیل ابراز خوش‌بینی می‌کنند، در حالی که این رقم در ژانویه سال قبل ۷۵ درصد بود.

 علاوه بر این، برای اولین بار از زمان آغاز جنگ غزه، اکثریت عموم یهودیان دیگر از توانایی اسرائیل برای پیروزی در جنگ غزه مطمئن نیستند. براساس این نظرسنجی، درصد یهودیانی که در اسرائیل به پیروزی در جنگ با حماس اطمینان دارند از ۷۴ درصد در ماه اکتبر به ۳۸ درصد کاهش یافته است؛ ۵۰ درصد کاهش در شش ماه.

در همین حال، یهودیان خارج اسرائیل که در کشورهای مختلف ساکن هستند، به‌دلیل سیاست‌های کابینه نتانیاهو اکنون با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. لذا یهودیان کشورهای غربی تلاش می‌کنند به دنیا نشان دهند بین آنها و دولت اسرائیل همفکری در بحث فلسطین و نوار غزه وجود ندارد. شرکت در تظاهرات‌های ضدجنگ و همچنین حضور در راهپیمایی‌های اعتراضی دانشجویان بخشی از این اقدامات است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه